Методическая разработка открытого урока "Открываем Канаду"

Разделы: Иностранные языки, Информатика, Общепедагогические технологии


Межпредметные связи: история, информатика, география, английский язык.

Практическая направленность: приобщение к ценностям мирового сообщества через иноязычные источники информации (в том числе мультимедийные)*

Цель: создание условий для развития коммуникативной компетенции учащихся в основных видах речевой деятельности через учебный материал урока.

Задачи:

На учителя На ученика
Познавательный аспект
  1. расширять знания о мире англо-говорящих стран (геогафическое положение, климат    и нац. парки Канады )
      
  1. расширение своих знаний о мире англо-говорящих стран (геогафическое положение, климат и нац. парки Канады)
Развивающий аспект
  1. развивать ассоциативное, креативное и критическое мышление;
  2. развивать навыки работы в технологии К&М-школа и с мультимедийными источниками;
  3. развивать умения объективной оценки
  1. развитие ассоциативного, креативного и критического мышления;
  2. развитие навыков работы в технологии  К&М-школа и с мультимедийными источниками;
  3. развитие умения объективной оценки
Учебныйаспект
  1. развивать у учащихся лексико-грамматические навыки в рамках изучаемой темы;
  2. развивать навыки чтения и аудирования (с целью извлечения необходимой информации);
  3. развивать навыки говорения в заданной ситуации иноязычного общения
  1. учиться употреблять слова, фразы и грамматические структуры по теме.
  2. учиться читать и понимать тексты на слух (с целью извлечения необходимой информации);
  3. учиться высказываться в заданной ситуации иноязычного общения
Воспитательный аспект
  1. Воспитывать у учащихся толерантное отношение к стране изучаемого языка, развивать ценностное отношение к природе и национальным паркам;
  2. развивать творческие способности учащихся для их самореализации и социальной адаптации  
  1. Воспитывать в себе толерантное развивать в себе к стране изучаемого языка, развивать ценностное отношение к природе и национальным паркам;
  2. развивать свои творческие способности  и самореализовать себя

Ход урока

The Step of the Lesson Lesson Slides
1. Greeting, the beginning of the lesson T: Hello, boys and girls! Take your seats, please! Hello, dear guests! Welcome to our school! We are very glad to see you.
Let's begin our lesson
PP-Slide#l "Welcome to our school"
2. Motivation T: Imagine you have a chance to visit any country you want. Look at the map of the world and choose a country.
S come to the smart board and tick the country on the map, please.
T: What country would you like to visit? Why?
Use the file with the tasks.
S1....
S2...
S3...
Thank you! As for me I would visit Canada, because I have friends in Canada and Canada has an interesting history.
So our topic is "Discover Canada!"
PP- Slide#2 The map of the world + "I would like to visit...because ..."
3. Checking homework T: At our last lesson we spoke about Canada, one of the English-speaking countries. Your task was to prepare the presentation about Canada and tell about this country. Listen attentively; be ready to do the test about Canada. PP- Slide#3 "Discover Canada"
Canada
Canada is the  second  largest country of the world.
PP- Slide#4
Canada is situated in the northern part of the North-American continent. PP - Slide#5
Canada is washed by the Pacific Ocean and by the Atlantic Ocean. It borders the USA. The largest mountain (два тика-карта)
chain of the country is the Rocky Mountains Canada is the country of lakes. There are five Greatlakes  between  Canada  and the  USA  and  others,  forexample, Great Bear Lake, Great Slave Lake and LakeWinnipeg. Canada also has large rivers: the Mackenzie, the Yukon, the St. Lawrence River.
The Niagara Falls on the Niagara River are one of the most splendid sights in the world.
The climate  is  different in different regions of the country
PP - Slide#6 (водопады)
PP- Slide#7 (климат)
  PP- Slide#8 (три тика)
The population of the country is about 29 million people.  
People of different nationalities live in Canada. There are two official languages of the country: English and French. PP- Slide#9 (карта провинций)
The   capital   of the   country   is   Ottawa.   Other   largeimportant   cities   of   Canada   are   Montreal,   Toronto,Vancouver, Edmonton, Hamilton, Winnipeg and Quebec.
Canada is rich in mineral recourses, such as oil, natural gas and others.
Machine-building,     ship-building,    paper-making    andfishing industries are highly developed. There is a verylarge hydro-electric station at the Niagara Falls.
Canada produces wheat, vegetables and meat.
Canada consists often provinces and three territories. Each province has its own government.
 
Formally, the head of the country is the Queen or the King of Great Britain. PP- Slide#10 (королева)
There are a lot of interesting places in Canada,  for example, theatres, libraries, buildings and national parks. PP-Slide#11 (парки, ... тика)
4.   Test, K&M-School T: Thank you very much. Now let's work with the test in K&M-school.*
Choose the correct variant. You have only 4 minutes.
Look at your results and let's check the test together.
S1...
S2...
S3...
PP- Slide#12 (карта Канады висит)
K&M-school.
(Работа с интерактивной доской)
Testl PP-Slide#13-15 (ответы)
5. Grammar Т: Look at the map of Canada. Let's remember theGrammar Rule" Articles with the geographical names".
Take the cards and the blue or green pen and write down the articles if it is necessary.
S1 come to smart board and do the task.
PP-Slide#16 (карта Канады) K&M-school. The map of Canada
S1 read your answers and others use the red pen and check.
Smart board
6. Relaxation Now come here and make a circle. Close your eyes andlisten to the music.
What have you heard? What are your associations? (water, sea, holidays, ...)
As for me, this music makes me think of waterfalls. Youknow there are a lot of falls in Canada. What is the most famous falls in Canada?
S1...It is the Niagara Falls.
T: What do know about it?
S1.... The Niagara Falls on the Niagara River are one ofthe most splendid sights in the world. There is a very large hydro-electric station at the Niagara Falls.
T: Niagara Falls is situated in one of the National Parks of Canada.
Tape #1 (музыка)
7. Reading (SB Ex 2.2 p 65) Open your SB page 65. Ex. 2.2. Here you can seepictures of national parks of Canada. Which parks wouldyou like to visit and why?
S....
S2....(ex 2.2 p 64)
Let's read the information about Nahanni National Park and be ready to answer my questions.
Why is Nahanni National Park so dangerous?
What is this park famous for?
How do people call the area?
PP-Slide#17 (вопросы)
8. Listening and speaking Ex. 3 p. 65
S1 read the task.
T : listen attentively and match the park and activities people do there. (Приложение 2)
PP-Slide#18 (ключи - тик 1 - висят картинки; тик 2,3 - «выезжают» ключи)
9. Result We have spoken about Canada a lot. Is Canada worth seeing? Give arguments.
S1.... In my opinion Canada is worth seeing.
S2... I agree.
S3 I think Canada is great and of course, it is worth seeing.
PP-Slide#19
10. Homework Open your daybooks and write down your homework: ex.4.a, p.65. Be ready to tell the class about Russian national parks and activities people can do there.  
11. Reflection T: Our lesson is coming to the end. Take the reflection cards.
Here you can see some things you learned at the lesson.
How well can you do  them ? Tick in the box.
S1... I Use new words well.
The lesson is over. Thank  you.
Reflection Cards (Приложение 3)

*Урок был создан и апробирован при поддержке информационного продукта «КМ-школа» в школьной сети. Созданные тесты  для данного урока в «КМ-школе» считаем нецелесообразно отправлять, так как  у многих учителей нет технического доступа к данному продукту.

Презентация