Задачи учащихся: “Создать свою “Азбуку экологии Кубани”.
Основной метод: Проектная технология. Защита мини-проектов.
Цели:Лингвистическая: введение логотипов, правило 3хR`s; Reduce, Reuse, Recycle; идеалы широкого спектра употребления.
Практическая: visual Aids in teaching Ecology.
Психологиеская: радость совместного труда, ситуация успеха.
Расширяющаяся: углубленное понятие экологии.
Социо-культурная: развитие образного мышления, эрудиции.
Педагогическая: воспитание правильного экологического поведения учащихся 9 класса
Основные этапы урока
1. Постановка задач и объяснение темы.
2. Введение языкового материала. (Правило 3х R`S, логотипы, идиомы)
3. Формирование 2-х команд.
4. Сплочение команд; подготовка вопросов; работа с мини конспектами.
5. Проверка уровня владения темой (слово - предложение - связное высказывание).
6. Аудирование темы “Наша Кубань”.
7. Защита мини проектов.
8. Итог урока, перспективы.
ХОД УРОКА
1. Организационный момент: “Good morning! It`s great pleasure to meet you. The theme of our lesson is to make on ABC`s of Ecology & we will work in this direction. The main in this method is the project technology.
2. Warming up. Появляются два учащихся в костюмах Полония и Гамлета.
P: What do you read, my lord?
H: Words, words, words.
We will work with words & they help us to construct the pyramid of the ABC`s of Ecology.
3. Учащиеся делятся на две команды: проводится конкурс на лучший девиз урока.
Motto of today: “We are here to help one another along life`s journey”.
4. Детям предлагается задание: назвать идиомы, использованные в проектах.
Команда, назвавшая больше идиом, побеждает в этом конкурсе.
The 1st team is the winner.
Idioms to be used “An angel of mercy-a person who comes to help.
Apple pie order-neat&tidy. To turn a blind eye-to pretend not to see. To be in the same boots-to share the problems. To have a heart-to show pity&kindness. To see light in the end of the tunnel-to have hope for the better.
5. Учащиеся выполняют аудирование. Слушают текст. Раздаются тексты с пропущуенными словами, пропуски нужно заполнить.
Key words: On earth – на земле, season – время года, to be born – рождаться, to die - умирать, to destroy – уничтожать, to cry – плакать, to laugh – смеяться, to throw away – выбрасывать, to gather – собирать, to hug – обнимать, to look for – искать, to keep – хранить, to tear apart – разрывать на части, to sew together – сшивать, to be sielent – хранить молчание, to love – любить, to hate – ненавидеть, war – война, peace – мир.
Текст для аудирования:
There is right time for everything.
Everything on earth has its special season.
There is time to be born and time to die.
There is time to plant and time to pull up plants.
There is time to kill and time to heal.
There is time to destroy and time to build.
There is time to cry and time to laugh.
There is time to be sad and time to dance.
There is time to throw away stones and time to gather them.
There is time to hug and time not to hug.
There is time to look for something and time to stop looking for is.
There is time to keep things and time to throw things away.
There is time to tear apart and time to sew together.
There is time to be sielent and time to speak.
There is time to love and time to hate.
There is time for war and time for peace.
Утомительное кружение жизни.
Всему свое время и время всякой вещи под небом.
Время рождаться и время умирать.
Время наслаждаться и время вырывать наслаждение.
Время убивать, время врачевать.
Время разрушать, время строить.
Время плакать, время смеяться.
Время сетовать и время плакать.
Время разбрасывать камни и время собирать камни.
Время обнимать и время уклоняться от объятий.
Время раздирать и время сшивать.
Время молчать и время говорить.
Время любить и время ненавидеть.
Время войне и время миру.
6. Презентация проектов. По 3 проекта от каждой команды. Учащиеся противо-положной команды высказывают мнение о проекте и определяют победителя.
7. Детям предлагается задание: “Создать азбуку экологии Кубани.”
“The ABC`s of Ecology of Kuban.”
A-Act, B-build, C-cooperate and so on.
Определяется команда – победитель. Каждому члену команды вручается знак “Победителю конкурса”.
8. Заключительная часть урока.
Teacher: Let`s speak about environmental problems. Why must we take care of our Kuban? Is it in danger? Who can answer?
1-й уч.: People all over the world are worried about what is happening to the environment. Newspapers, magazines write about water, air and land pollution.
T.: What happens in our home town?
2-й уч.: Land, air, water are important for flowers, trees, animals, birds, fish and people. But what`s happening now? The forests are cut down. When the forests disappear many animals are disturbed. Many trees are cut down for building.
Most of countryside is spoiled. The Kuban, the Belaya, the Tikhaya are polluted, Sea animals are hurt. Pollution has many forms.
3-й уч.: I am worried that there is a problem of air pollution in our town. We live in a small town but we have got some factories and a lot of cars. They pollute the air and change the climate.
4-й уч.: I find the situation in Tikhoretsk is bad. Near my house there is a pond. It is badly polluted by builders. Empty paint containers, bits of wood and crisp packets are thrown in the pond. The pollution killed lots of fish and a baby ducks.
5-й уч.: And another.Noise pollution from cars, planes and buses our health is spoiled.
6-й уч.: Nuclear pollution. The problem of nuclear testing is worth discussing. Nuclear power stations have problems and there is cause nuclear pollution. And we live not far from the Ukrain and know about that.
7-й уч.: It`s a problem of holes in the ozone layer. They become wider and ultravio-let radiation reaches the Earth and cause a skin cancer.
8-й уч.: Population is growing on the Earth. I am very worried when people throw away litter. Just think of all the litter is around. Soon there won`t be any more places free of it.
T.: So all these problems spoil our health. Our town is a part of the Earth. The Earth is our Environment. What are the results of our influence on the environment.
Учащимся раздаются тестовые задания и они выполняют задания.
1-я команда:
When the fire is left, the forest is destroyed.
When the air is polluted, the climate is changed.
When the plastic bottles are thrown away, the nature is damaged.
When the litter is left in the forest, animals are hurt.
2-я команда:
When paper is not recycled , the trees are cut down to make new paper.
When trees are broken, birds are disturbed.
When litter is thrown in the river, water pollution is caused.
When glass bottles are left in the forest, animals and people are hurt.
T.: Do you agree with the statement “To hurt the Earth is to hurt yourself”?
9-й уч.: I agree with the statement “To hurt the Earth is to hurt yourself”, because the Earth is our home. Everything is connected. When we pollute water we spoil the things we use because we drink this water. If it the balance in nature is destroyed we will die too.
T. Have you seen these signs? (Учитель на экране показывает природоохранные знаки, а учащиеся подбирают правильные значения на английском и русском языках)
Keep your country tidy! – Берегите природу.
Keep off the grass! – По газонам не ходить!
Put your litter in the bin! – Не сорить!
Keep dogs under control! – Выгул собак запрещён!
Respect the life and work of the countryside! – Уважайте жизнь природы!
Recycle! – Перерабатывайте отходы!
Respect the life and work of the countryside – Уважайте жизнь природы!
Pupils work in their teams and find out the first and the second parts of the signs.
Teacher: What are these signs for?
If people keep their country tidy they reduce pollution. Если люди берегут природу, они уменьшают загрязнение.
If people keep off the grass they don’t damage the nature. Если люди не ходят по газонам они не повреждают природу.
If people put their litter in the bin they don’t spoil the environment. Если люди перерабатывают отходы, они не портят окружающую среду.
If people respect the life and work of the countryside they don’t disturb wild animals and don’t destroy. Если люди уважают жизнь природы, они не беспокоят диких животных и не нарушают дикую природу.
Teacher: British and American children learn a lot about the environment at school. All of them remember оf the rule of three R’s reduce; reuse; recycle
дети получают карточки:
1) using electricity 2) glass bottles 3) paper 4) plastic 5) using water 6) cartons 7) plastic bottles 8) cans/tins 9) newspapers 10) containers
Pupils: We can reduce using electricity. - Мы можем уменьшить использование электричества.
We can reduce using water. - Мы можем уменьшить использование воды.
We must recycle paper. - Мы должны перерабатывать бумагу.
We must reuse glass bottles. - Мы должны использовать заново стеклянные бутылки.
We can recycle newspapers. - Мы можем перерабатывать газеты.
We can recycle plastic containers. - Мы можем перерабатывать пластиковые контейнеры.
Teacher asks: What do you and your family…
-Reduce -Reuse -Recycle ? - Why?
Pupils: In our family we recycle paper. It helps not to damage the nature. We reduce using electricity.
Conclusion:
We`ve got some ways to save our planet. In the world there are a lot of environment groups: “Friends of the Earth”, ”Green Peace”, action:”Life-Link” and so on. I really think it is important to plant trees, not to leave litter, because we pollute land. I hope you never paint on the trees. I think everybody should recycle paper. We are able to stop littering our Tikhoretsk. And now let`s sing a song”Save trees”.
Teacher: After that we`ll be presentation of your projects.
Teacher: and at last my words at the end of the lesson.
What do you think about happiness?
As for me happiness - is when people around understand me. And of course the main condition for happiness is harmony in the nature and people. I wish we all would be happy and the feeling of happiness would never leave us.
Используемая литература:
1. Н.Н.Деревянко и др. ”Английский язык нового тысячелетия”.
2. В.Н.Гузеева.”Справочник по грамматике английского языка”.