Ролевая игра как модель общения на занятиях по английскому языку

Разделы:


Как сделать каждый урок интересным, увлекательным и добиться того, чтобы он развивал познавательный интерес, творческую, мыслительную активность учащихся? Над решением этой проблемы работают учителя средней школы, перед которыми стоит целый ряд задач по выработке наиболее эффективных методов обучения иностранному языку учащихся старших классов с учетом физических, психологических особенностей детей.

В то же время нельзя допускать, чтобы игра превратилась в самоцель, в игру - развлечение. Важно подчеркнуть, что игра служит средством интенсификации учебного процесса только тогда, когда она педагогически и методически целенаправлена, иными словами, когда она является средством обучения иностранному языку.

Учитывая особенности учебного процесса в старших классах, следует по мнению большинства методистов, делать основной упор на непроизвольное запоминание учебного материала. Поэтому стержнем урока должна быть игра. Использование игр позволяет сохранить энтузиазм и работоспособность учеников на протяжении всего урока.

Следует стремиться к тому, чтобы игровой элемент присутствовал на всех этапах урока и создавал общую игровую атмосферу. Именно тогда игра в ее законченном виде будет органически вписываться в общий процесс обучения. Правильно организованные игры вызывают и поддерживают у учащихся интерес к изучению иностранного языка.

Д.Б. Эльконин считает, что игра выполняет 4 важнейших функции: средство развития мотивационно-потребностной сферы; средство познания; средство развития умственных действий; средство развития произвольного поведения. Таким образом игра осуществляет на уроке иностранного языка несколько функций:

  1. Мотивационно-побудительную, так как она мотивирует и стимулирует учебную и познавательную деятельность учащихся.
  2. Обучающую, так как игра способствует приобретению знаний, а также формированию и развитию навыков владения иностранным языком в конкретной ситуации общения.
  3. Воспитательную, поскольку игра оказывает на личность обучаемого определенное воздействие, расширяет его кругозор и развивает мышление, творческую активность и т.д.
  4. Ориентирующую, так как она учит детей находить выход в конкретной ситуации и отбирать необходимые вербальные и невербальный средства общения.
  5. Компенсаторную, поскольку игра компенсирует отсутствие или недостаток практики, приближает учебную деятельность к условиям, близким к реальной жизни.

Но для того, чтобы игра действительно увлекала школьников и была наиболее эффективной с познавательной точки зрения, она должна быть умело организована на базе правильно отобранного материала. Приведем пример организации занятия по английскому языку по теме “My relatives” с использованием элементов игры. Практические задачи:

  • введение ситуативных клише по теме;
  • отработка новых лексических единиц в форме ролевой игры;
  • развитие навыков ознакомительного чтения;
  • формирование умений ведения дискуссии по теме.
    Воспитательные задачи:
  • приучать учащихся к выражению собственного мнения и умения отстаивать (аргументировать) его;
  • уметь быть терпимыми к мнению другого человека

В развивающем плане:

  • расширение кругозора, повышение общей культуры студентов;
  • эстетическое развитие учащихся.

Ход урока

Part l.

1. How to ask after a relative?

When you want to ask your friend about his\her family, you can the following phrases:

How's your (brother) these days? How's your (wife)? How's (Emily)? How's your family? Family all right? Children O.K.?

When you reply to an inquiry about a member of your family, you can use one of the following phrases:

He's (they're, she's) fine (all right, very well, pretty good, not too bad) thanks. Yes, (pretty good), thanks. And yours?

Sometimes, when you ask after a friend or relative you are given a piece of good news or bad news. When you are given good news, you can use one of the following phrases:

A: How's Emily?

B: She's fine, thanks. In fact, she's just had her first novel accepted.

Has she?

Well. I never!

Really?

Gosh!

How marvelous (wonderful, tremendous, super)!

That's good news (terrific, great)!

What luck (a surprise)!

I must remember to congratulate (her) when I see (her).

You must congratulate (her) from me.

You must be very proud of (her).

(She) certainly deserves it!

She must be feeling very pleased with (herself) (happy, excited).

Work in pairs.

The student asks about someone and the other student replies by giving a piece of good news about that person using the situations below. A reacts accordingly. The students have to try to use as many different phrases as possible.

  1. Your brother has just got married.
  2. Your friend has just passed the entrance exams to the University.
  3. Your mother has just bought a lovely hat for you.
  4. Your cousin has been offered a very good job.

Think of someone in your family. Write three sentences about them. Read your sentences aloud to the rest of the class.

Answer the following questions:

  1. Which relative did you choose?
  2. Why did you choose that person?
  3. Did you write about their character, appearance, or both?

Read the following words and answer the question: How do they change leanin of the adjectives which follow them?

  • quite young
  • a little wrinkled
  • rather attractive
  • very active
  • extremely generous

Look at the photograph and descript aunt Emily. Use these words.

Read the text «My aunt Emily» and find these words in the text.

Go through the text again and underline:

  1. the parts which describe her physical appearance;
  2. the parts which describe her character;
  3. the parts which describe her habits.

Hometask

Write a similar description of a member of your family in about 100 words. Include the following:

  1. your opinion of the person;
  2. physical description;
  3. their character, habits, likes and dislikes.

Part 2.

How to respond to bad news?

For example:

How's (your brother)?

Not too good. I'm afraid. He's fallen ill.

Has he? I'm (ever so) sorry to hear that.

Oh, I am sorry to hear that.

What a pity.
That's a shame.

That's a bit of bad luck.

Oh, no! He hasn't, has he?

What bad luck!

I had no idea.

Poor Emily.

Poor thing.

You really must tell me if there's anything I can do (to help).

Is there anything I can do (to help)?

(He) certainly doesn't deserve it.

Things always seem to happen to (him).

And (he) was so (happy) when I last saw (him), too!

(He) must be so unhappy (disappointed, worried, fed up, miserable, upset.

Work in pairs. One student asks about someone and the other student replies by giving a piece of bad news about that person using the situation given below. A reacts accordingly.

  1. Your sister has lost her favorite dog.
  2. Your friend has just broken his leg;
  3. Your friend has failed to enter the University.
  4. Your friend's mother has been hospitalized.
  5. Your father has fallen ill.

She's not very tolerant. This is a nice way of saying she is 'intolerant'. We often use prefixes to form the opposite of an adjective. The most common prefixes are un-, in-, im-. Complete the columns. Write one opposite adjective using a prefix, and another opposite adjective which is a different word.

Adjective (happy, polite, expensive, interesting, correct, attractive, fashionable, intelligent, usual, kind, formal, modest).

Opposite (sad, out of date, stupid, ugly, arrogant, cheap, cruel, strange, rare, casual, rude, boring, wrong).

Sometimes we try to be polite by not using a negative adjective. We can say not very + he opposite adjective.

Use a tactful way to describe someone who is:

Rude, boring, mean, ugly, cruel, stupid.

The students tell they descriptions of a member of your family and answer the following questions:

Why did you choose that person?

На завершающем этапе занятия рекомендуется проводить ролевую игру. Ролевую игру можно отнести к обучающим играм, поскольку она в значительной степени определяет выбор языковых средств, способствующих развитию навыков и умений, позволяет моделировать общение учащихся в разных речевых ситуациях. Другими словами, ролевая игра представляет собой упражнение для овладения навыками и умениями диалогической речи в условиях межличностного общения.

Ролевая игра формирует у школьников способность сыграть роль другого человека, увидеть себя с позиции партнера по общению. Она ориентирует учащихся на планирование собственного речевого поведения и поведения собеседника, развивает умение контролировать свои поступки, давать объективную оценку поступкам других. Следовательно, ролевая игра выполняет в процессе обучения диалогической речи ориентирующую функцию. Приведем пример ролевой игры по теме «My relatives».

You are at a Parent-Teachers Association meeting. You've come to discuss – the difficulties connected with the upbringing of children, but the teacher first asks you to write about the way children are brought up in your family, she asks to mention all «PMI» – plus points (P), minus points (M) and interesting points (I) of your system of upbringing.

Roles:

  • Mrs K. – mother of a boy of 14;
  • Mrs L. – mother of two children (8 and 14);
  • Mrs D. – father of twins.

Aged 34

Mrs L.

You are the mother of two children - 8 and 14, a boy and a girl. They are naughty, disobedient though much attention is given to their upbringing. You read articles in pedagogical journals, books connected with these problems, try to spend much time with your children. Your son goes to the kindergarten and your daughter is the pupil of the 5th form, but you are bringing them up alone because you divorced your husband (he was an alcoholic). You are still young, pretty, but have to work a lot and are sometimes a bit nervous. Probably that’s why your children are naughty. Give your reasons.

Aged 37

Mrs K.

You are the mother of boy of 14. He is the best pupil at school (he is at the top of his class), but rather a selfish, naughty and spoilt boy. His parents and grandparents try to satisfy all his wishes, never say "no" to hi. He doesn’t do anything about the house, has no friends, spends the time playing with numerous toys. Something in his behavior troubles you, your love of your only son blinds you.

Aged 41

Mr D.

You are the father of two boy twins. They are merry, naughty, noisy, kind, ready to help their friends. They spend much time together, go in for sports, help mother about the house. You try to make them honest and clever boys. You think it's not easy to bring up children, but….

Individual pupils describe a problem they have. The other try to suggest ways and means of helping with the problem.

Таким образом, использование игровых упражнений на уроках английского языка на старшем этапе обучения помогает учащимся усвоить учебный материал, дает возможность избежать перегрузки учащихся, способствует прочному усвоению материала в обстановке максимально приближенной к естественной, создает так называемые учебно-речевые ситуации, в которых учитываются речевые навыки и умения школьников.