План-конспект открытого урока по теме "Продуктовые магазины"

Разделы: Иностранные языки


ЦЕЛИ:

  1. Повторение лексического материала по теме “Продукты и продуктовые магазины”.
  2. Развитие навыка слушания для получения конкретной информации.
  3. Cовершенствование навыков говорения и письма.

Развивающий аспект: целенаправленное развитие психических функций, связанных с речевой деятельностью, таких как внимание, способность к анализу и синтезу, логическое мышление, способность к выявлению языковых закономерностей, языковая догадка, зрительная и слуховая память.

Учебный аспект: работа, направленная на овладение всеми видами речевой деятельности: говорением, аудированием, чтением и письмом.

Воспитательный аспект: повышения интереса к изучению английского языка, воспитание культуры языкового общения, уважительного отношения друг к другу, умения внимательно слушать собеседника.

Языковой материал: слова, речевые образцы, монологические и диалогические высказывания по теме " Shopping ".

Оборудование: доска, наглядный материал (картинки с изображением изученных лексических единиц), муляжи продуктов, игрушечные весы; компьютер, экран, мультимедийная установка для показа презентации, магнитофон. Аудиозапись “Hippety Hop”.

ХОД УРОКА

I. Мотивация учебной деятельности, сообщение темы и целей урока:

Организационный момент:

Смотри презентацию.

Слайд 1.

T:   - Good afternoon, boys and girls. I’m very glad to see you.  Today we will speak about shops.

You know, today I’ve met my old friends. They want to tell you a story. Here is an old English rhyme. Answer the questions:

  1. Who is the shopper?
  2. What does the shopper buy?

Слайд 2.

Let’s listen to it, please!(В класс заходят два ученика в костюмах или масках, и инсценируют стихотворение “Pussy Cat”).

Слайд 3.

The rhyme

Rat-a-tat-tat,

- Who is that?

- Only Grandma’s Pussy cat.

- What do you want?

- A bottle of milk

- Where is your money?

- In my pocket.

- Where is your pocket?

- I forgot it.

- Oh, you silly Pussy cat.

Pupils answer the questions.

Example: P1: The shopper is ……

P2: Shopper buys ……..

Слайд 3

Role-play. T: Put in the rhyme any food you’d like to buy and then act this rhyme out.

II. Основной этап.

1.

T: What kind of shops do you know?

P3: The grocer’s, the dairy……..

T: Let’s listen to the song again and sing it. (включается аудиозапись, стр. 232 (English 6 Кузовлев В. П., ,Лапа Н. М.)), в это же время у доски работает ученик. Его задача, расставить картинки магазинов на магнитной доске, в том порядке как они встречаются в песне.

Слайд 4

Вопрос ученику у доски: So what kind of shops is the song about?

P4: This song is about six shops, such as the baker’s, the butcher’s, the fishmonger’s, the grocer’s, the dairy, and the greengrocer’s.

T: Well done! Is he right?

P5: Yes he is.

T: What do shoppers buy in each shop? Use new words.

P6: Shoppers buy some fish in the fishmonger’s.

P7:

2. Let’s play.

Слайд 5.

T: OK. Let’s play with the ball, and train questions and answers. Work in chain.

(На это уходит 30-40 секунд, по цепочке учу работать с пятого класса и почти на каждом уроке).

Where can we buy …some milk….?

What can we buy in….. the butcher’s …?

Слайд 6.

3. Listening (for the main idea) (writing).

T: P5 and P7 prepared several conversations for you. There are some sheets for everybody on the desks.

You can see a list of 7 shops. Be attentively. Not all the shops are used. Listen to the conversations between the shopper and salesperson. Look at the list and take down the shops in the order. (двое учеников разыгрывают 4 диалога, используя реквизиты, класс – выбирает из списка правильные названия магазинов и выписывает в столбик в нужном порядке).

1)

  • I’d like some vegetables, please.
  • How much do you want?
  • I want half a kilo of tomatoes, a kilo of potatoes.
  • Here you are.

2)

  • Hello! Can I help you?
  • I’d like to buy 2 cartons of milk.
  • Here you are. Anything else?
  • A carton of kefir.
  • Here you are.

3)

  • Give me a loaf of white bread and three scones, two rolls.
  • Here you are.
  • Thank you.

4)

  • I’d like a big packet of tea, please.
  • Here you are. What else?
  • A small jar of coffee.
  • Here it is.
  • Thanks.

T: Make sure your paper has your name on it. Would you collect the shits?

Слайд 7.

4. Speaking (dialogic speech)

Step 1

T: Now we are going to new supermarket. Can you made the shopping list? Who can make the longest and the most interest shopping list? Get into groups of three. (слабым учащимся даю опору или список на русском языке). You have 2-3 minutes.

T: Well, let’s check up your shopping lists.

Слайд 8

Step 2.

T: Well done. Make up dialogues using your shopping lists. You have 3 minutes.

Слушаем диалоги.

Слайд 9.

III.The conclusion of the lesson.

T: Your work is wonderful at the lesson. (оценки)

I think you are tired. Let’s sing the song “I like food”.

I LIKE FOOD

I like food, I like food,
I like eating lots and lots of food
I like eating lots and lots of food
Bread and jam, and meat, and fish,
Cakes and biscuits too.

Homework.

T: Good-bye.