I. Организационный момент
(Учитель – Класс).
- Приветствие учащихся и гостей. Введение в
атмосферу урока. Ученики отвечают на вопросы
учителя, учитель зачитывает сообщение от Деда
Мороза ученикам.
“Hello, my dear friends. I’ll be glad to see you soon. I’ve got a surprise for you. You will get it if you work hard today”. Учитель сообщает тему урока : So the topic of our lesson is Christmas Holiday. - Активизация лексики по теме. Учащиеся повторяют хором слова за учителем. Ученики сопоставляют слова с картинками на доске и дают определения слов.
- Christmas tree
- Christmas card
- Santa Claus
- Present
- Turkey
- Crackers
- Holly
- Snowman
- Bell
- Stocking
Проверка задания на доске
- Тренировка лексики. Выполнение задания индивидуально. На доске появляется предложение, учащиеся должны выбрать верный вариант из четырех предложенных. ( Ученик 1, Ученик 2….)
“What do you remember about Christmas traditions in England”
People send Christmas…. to greet each other.
- letters
- cards
- faxes
- presents
They wish “ …Christmas and Happy New Year”
- Funny
- Brilliant
- Merry
- Busy
Father Christmas “ comes” to every house through….
- the door
- the window
- the chimney
The traditional food for Christmas is….
- chicken
- turkey
- an apple pie
Santa Claus puts the presents….
- under children’s beds
- into children’s shoes
- into children’s stockings
<Приложение 1>
You know that in December all Christian world celebrate the birthday of Jesus Christ, so that’s why we call this holiday Christmas. It is the religious holiday. A litter later we’ll talk about customs and traditions of Christmas and New Year, but at first let’s try to understand the origin of the holiday, when and where it was born. You know this holiday appeared many years ago.
- Учитель задает ученикам вопросы о происхождении Рождества и о самых значимых именах.
a) Can you tell me who was Jesus’ mother? (Mary.)
b) Who was his father? (Joseph.)
c) What city was he born in? (Bethlehem.)
d) Where was he born? (In the stable.)
I’m very pleased that you remember these names. But I have got one more question. People in England celebrate Christmas on 25th of December. And when do people celebrate Christmas in our country? Every country has its own customs and traditions of celebrating Christmas. Some lessons ago I asked you to find some information about other ways of celebrating Christmas in different countries.
- Расширение знаний страноведения. (Ученик – Класс). Проверка домашнего задания. Учащиеся рассказывают кратко о традициях празднования Рождества и Нового года в разных странах.
- England
- Australia
- Singapore
- Austria
- Japan
- Russia
- Spain
- Brazil
Учащиеся слушают монологи и заполняют таблицу (раздаточный материал).
Country |
Traditions and customs |
England | |
Australia | |
Singapore | |
Austria | |
Spain | |
Japan | |
Russia | |
Brazil |
Проверка задания в игровой форме. (Ученик – Ученик). Учащиеся задают вопрос по рассказанному тексту соседу.
Вопросы:
- Where can you find shopping centers decorated as Christmas trees or presents, why are they decorated ?
- What is the name of small plant with red berries and green leaves?
- Where do people go at Christmas in Russia?
- What can you see on the doors in Austrian countryside?
- What special thing do the people of Granada do at Christmas, Why do they jump through the flames of fire?
- What do the people wear in Brazil at Christmas?
- What do the kids do on Christmas morning in Australia?
- What do people eat on December 31 in Japan?
Учитель задает последний вопрос: Whom do children wait for Christmas Eve? (Santa Claus.)
Which holiday is more popular in Russia Christmas or New Year?
But of course Englishmen also celebrate New Year. And now we are going to listen to the text New Year in England.
- Работа с текстом (аудирование). Учащиеся слушают аудиотекст и заполняют пропуски в предложениях. Раздаточный материал( учащиеся получают тексты с пропущенными словами). Текст “Christmas traditions in England”. Проверка выполненного задания. (Ученик – Учитель.)
- Задание на закрепление навыков работы с текстом. (Группа 1, Группа 2, Группа 3) Класс делится на три команды, учащиеся получают письма. Каждое письмо состоит из трех параграфов (введение, главная часть, заключение). Учащиеся должны в группе расположить параграфы в правильном порядке.
Letter I.
Dear friends.
- Wait for me and I’ll come anyway! My best wishes to you and your dearest and nearest.
Santa Claus - Christmas is coming! Be ready to me!
- I’ve already visited the children in England, Scotland and Wales. Children have already decorated Christmas trees and hang their stockings. I have already brought them my Christmas presents. They gave me their Christmas cards. We have already sung merry songs and danced a lot. I’ve already tried their Christmas traditions. What did you cook for me? What are your Russian traditional dishes? May be salads, Christmas pies, pelmeni and fruit? I love them very much!
Проверка. Команда выполнившая задание первой зачитывает письмо. Учитель собирает письма и на доске появляется тоже самое письмо, но с пропущенными словами. Учащиеся устно заполняют пропуски в предложениях.
- Диалоги учащихся. Ученикам предлагается в парах обсудить их подготовку к Новому Году и Рождеству, используя вопросы на доске.
Вопросы:
- Who do you usually spend Christmas with?
- Where do you usually spend Christmas?
- Do you put Christmas tree at home?
- How do you usually decorate the Christmas tree?
- Do you send Christmas cards to you friends?
- What does your mother usually cook for Christmas?
- Do you watch TV on Christmas night?
Рождественская песня “Santa Claus”.
Задание на дом. Написать письмо Деду Морозу.
Подведение итогов урока.