Каждый учебный предмет играет определенную роль в становлении личности школьника. И при обучении иностранному (английскому) языку имеются большие воспитательные возможности. Вся система работы (самостоятельное выполнение домашних заданий, а также внеклассная работа) должна быть направлена на нравственное, трудовое, эстетическое воспитание учащихся.
Профессионально-педагогическая направленность на уроках английского языка является неотъемлемой частью всего учебно-воспитательного процесса в школе. Уважение к любому труду, к людям, прославившимся своим трудом, воспитывается на каждом уроке. Например, при изучении темы “Твоя будущая профессия” в XI классе школьники не только усваивают материал темы, но и оценивают огромные возможности, предоставляемые нашей страной людям в получении ими образования и в выборе профессии.
Прежде чем приступить к изучению данной темы, нужно сформулировать конкретные задачи, которые следует решить. Это прежде всего научить учащихся вести беседу и делать сообщения по следующим подтемам:
- О праве на труд и выборе профессии в нашей стране.
- О профессиях, в которых нуждается наш район (село).
- О характерных чертах человека труда (с использованием краеведческого материала – о лучших людях нашего района, села) в области образования, медицины, нефтедобычи и строительства.
- О профессиях членов семьи. Трудовые династии. 2008 год – Год семьи в Татарстане.
- О праве на выбор профессии и гарантии на получение работы в нашей стране.
- О моей будущей профессии.
Ученики заранее получают задание подобрать материал о знатных людях села, встречаются и беседуют с ними, с их родными и близкими, готовят рассказ о лучших людях села и семейных трудовых династиях. Я сама одна из членов такой трудовой династии педагогов. Моя мама была учительницей, работала 41 год. Я – учитель английского языка, стаж – 42 года. Моя дочь преподает информатику в Альметьевском государственном институте муниципальной службы.
Кроме того, ученикам рекомендуется прочитать статьи из газет о выборе профессии и праве на труд в нашей стране и за рубежом.
Для того, чтобы облегчить учащимся подготовку сообщений по каждой подтеме, раздаются карточки с необходимым лексическим материалом.
Например:
1.
Collective farmer, tractor driver, corn grower, milk-maid, chairman, agronomist, poultry, combine harvester; to work as …, to work on the collective farm; to milk the cows, to grow corn, to look after, to take care of, to collect the eggs, to work in the field, to plough fields, to be famous for, to achieve the best results in one’s work.
2.
To have rights, to be ensured, to do one’s bit, to be at the service, to the country, to be engaged in creative work, to take part in, for the benefit of mankind, destiny, to eliminate unemployment, to be the main concern and care.
На одном из предшествующих занятий отрабатываются вопросы по данной теме:
- What is your mother (father, grandmother, grandfather)?
- What is your father’s job?
- What is your mother’s trade?
- How long has she been in her trade?
- It’s a very fine profession, isn’t it?
- What is your father’s place of work?
- Do you like to help your father in the field?
- Do you like to help your mother on a dairy-farm?
- Are you going to be a farmer like your parents?
- What will be your future profession?
Вначале небольшое сообщение:
Dear friends, I do not know what you will become. A builder? A worker? A scientist? A poet? A collective farmer? Perhaps you will learn to decorate the earth with sunny gardens and blossoming orchards? Perhaps you will direct the power of the atom for the benefit of mankind? Perhaps you will be saving people from dangerous diseases? Perhaps you will grow beautiful flowers and fruit? It is difficult to answer these questions now, that you will choose the right road. You were born in a country where human life and people’s happiness are the main concern and care. You were born in a country where all the children go to school and where universal school education is compulsory and state law.
Soon you’ll leave school. Each of you will find his own road in life. Think of the important tasks facing the people of your country, of your native village, of your collective farm. During your summer holidays you worked on the collective farm. What do you think are the most necessary professions on your collective farm?
Постепенно в беседу вовлекаются ученики:
Pupil K.: Our collective farm is in need of agronomists, milk-maids and tractor drivers.
Pupil C.: I know that our collective farm needs many specialists, for example, farm mechanics, combine operators and other specialists. I personally, want to be a farmer.
Teacher: And what will be your future profession?
C.: I want to be a tractor driver.
Teacher: It’s a very fine profession, isn’t it?
C.: Yes, it is. I am going to pave the way to the future harvest. Our collective farm needs well-trained drivers for powerful tractors.
Teacher: Let us hope that C. will become the best tractor-driver on his collective-farm. And what are you going to be, Rose?
R.: I want to be a building engineer. I am going to build new modern houses for our collective farmers. Today our country pays great attention to housing problem in the countryside. And our chief task is to build many good and comfortable houses, clubs, schools and kindergardens in the countriside. I know that our collective farm needs building engineers. That is why I am going to be a builder and work on my native collective farm.
Далее начинаю разговор о проблеме выбора профессии и праве на труд в нашей стране:
Teacher: To my mind, you have chosen the right road. I see now that nearly all of you have some dreams about your future life. And I am sure that all your dreams will come true.
Pupil N.: All our dreams will come true because we live in the happy country of the world. We have rights for labour. These rights are ensured by the state. They are also free to choose any profession they like and get payment according to their labour. That is why we don’t worry about our future work. And we are ready to devote our hearts, brains to the service of the country.
На этом уроке ученики также говорят о знатных людях села, их увлеченности работой. Отмечают их трудолюбие, уважение, которым они пользуются среди односельчан, рассказывают о профессии своих родных и близких. В конце урока делают вывод: в районе и селе можно найти работу по призванию. Любой труд почетен.
Я обобщаю высказывания учащихся, одобряю их желание работать в родном краю.
Teacher: So it’s not an easy thing to choose the right job out of more than 2000 existing in the world. Many roads are opened for a school leaver; vocational and technical schools , different colleges and universities. Those who are kind , unselfish, good at Chemistry and Biology and ready to devote themselves to people’s health can enter Medical Colleges. Those who love children, want them to be well-educated, well-informed and brought up accordance with high moral ideals of Russian and Tatar culture can enter Teachers’ Training Colleges. Shortly speaking there are many noble and usefull jobs.
The lesson is over. Good bye.