Цели урока:
- Развивающие
- развитие познавательного интереса учащихся, развитие оперативной
- памяти и концентрации внимания.
- Учебная
- развитие навыков чтения и устной речи.
- расширение кругозора учащихся, развитие навыков чтения с целью
- извлечения детальной информации
- Воспитательные
- воспитание уважительного отношения к культуре родной страны,
- патриотизма.
Социокультурный аспект – знакомство с достопримечательностями Санкт-Петербурга, его историей и развитием.
Технология урока: развитие критического мышления.
Оснащение урока:
- мультимедийная установка;
- фрагмент фильма о Санкт-Петербурге на английском языке;
- презентация с видами города (см. Приложение 1);
- тексты для чтения;
- карточки с домашним заданием.
Ход урока
I. Оргмомент. Приветствие.
Good morning, dear friends. Glad to see you. Let’s begin our lesson.
II. Вызов (актуализация прежних знаний).
Учитель предлагает учащимся просмотреть отрывок из фильма о Санкт-Петербурге и догадаться, о чём они будут говорить на уроке (определить тему урока).
Today is the last lesson of our theme «Time changes places». But in order to name the theme of this lesson I want you to watch a short fragment from the film.
После просмотра фильма: So, how can you name the theme of our lesson?
Can these names of St. Petersburg help you?
На доске записаны названия города в разные периоды истории (названия прозвучали в фильме):
- St. Peterburh
- St. Petersburg
- Dream of a city Paradise
- Shlossburg
- Petropolis
- Petry
- Petrograd
- Leningrad
Дети догадываются, и на доске появляется тема урока:
St. Petersburg. Pages of History.
Учитель предлагает детям записать всё, о том, что они знают или ассоциируют с Санкт – Петербургом, обсудить в группах и выдать те факты, которые совпадают по крайней мере у двух учащихся. (Приём «Я это знаю»).
I ask you to write all your associations about St. Petersburg in your copybooks. Discuss them in groups and name similar associations.
Идёт составление кластера на доске.
Учитель записывает на доске всю информацию. После этого предлагает учащимся рассказать о городе с опорой на кластер.
Now we have a picture of St. Petersburg from your associations and knowledge. Summarize the information and tell about the city.
Предполагаемая информация, которую могут назвать учащиеся:
После этого задаётся вопрос о том, достаточно ли им этой информации, чтобы иметь полную картину о городе и не хотели бы они дополнить свои знания о городе.
Is this information enough to describe such a great city? Would you like to learn more about it?
III. Осмысление (Чтение с извлечением информации).
Каждая группа получает своё задание и приступает к чтению текста.
Read the text and do the task, please. Each group has its own task.
1. 1 группа (сильные учащиеся) ищет факты об изменениях в Санкт - Петербурге со дня его основания. (Find information about changes of St. Petersburg).
2. Группа № 2 (учащиеся средних способностей) описывает красоту города.
(Prove that St. Petersburg is a beautiful city).
3. Группа № 3 (слабые учащиеся) составляет список достопримечательностей города.
(Make a list of sights and interesting places of St. Petersburg).
ST. PETERSBURG
St Petersburg, one of the most beautiful cities in our country and in the world, is the second largest city of Russia after Moscow. It was founded in 1703 on the river Neva and on the coast of the Gulf of Finland by Peter the Great as the "Window on the West". It was the capital of Russia from 1712 up to 1918. The new capital of the Russian Empire grew in wealth and beauty. In 1914 it became Petrograd and later was renamed after Lenin. During the Great Patriotic War the blockade of Leningrad lasted for 900 days and nights.
St. Petersburg is a wonderful city. At every turn there is something to catch your eye. «City-museum» attracts thousands of tourists from every corner of the world. They go to St. Petersburg to look at the Winter Palace and the Summer Garden, St Isaac's Cathedral and the Peter-and-Paul Fortress, the Admiralty and the monument to Peter the Great, the Palace square and the Alexander Pillar.
The State Hermitage in St. Petersburg is one of the world's best art museums. It is the largest fine arts museum in Russia. One of the most interesting museums is the Russian Museum where you can see wonderful collections of beautiful works by famous Russian painters.
Many of tourists visit St Isaak's Cathedral so that they can look at the city from its top.
The main street in St. Petersburg is Nevsky Prospect. It is not a very wide street, but it has lots of monuments, bridges, beautiful buildings, shops, restaurants and metro stations in it.
St. Petersburg has a lot of symbols. The most famous symbol is a monument to the city's founder Peter I called «The Bronze Horseman».
The city is often called Northern Venice because it is situated on many islands. There are 65 rivers and canals with decorated bridges which separate different parts of the city from each other. St. Petersburg is also called the earth of unforgettable "white nights". This is the time in June when it is light even at night.
Around St. Petersburg there are also many beautiful places. One of them is Petergoff with its fountains, beautiful palaces and wonderful parks.
St. Petersburg has changed a lot in the 21st century. Business has become stronger in the city. The "face" of the city has transformed in some ways too. It has become cleaner, more beautiful and better in many ways.
St. Petersburg has developed in many ways, both for better and for worse. Every new name and new epoch changed the city’s appearance but nothing could change its real face. And now, more than three centuries later, we can say that St. Petersburg with its straight wide streets and green parks, wonderful bridges and government buildings, squares and palaces, cathedrals and churches remains equal to any in Europe and even in the whole world.
По окончании работы детьми на доске заполняется таблица.
(выписываются ключевые понятия):
Предполагается следующая информация:
Changes of St. Petersburg |
Beauty of the city |
Sights of the city |
---|---|---|
- grew in wealth and beauty |
- one of the world's best art museums |
-Winter Palace |
- was renamed |
- Northern Venice |
- St Isaac's Cathedral the Admiralty |
- business has become stronger |
- the earth of unforgettable "white nights" |
- the Peter-and-Paul Fortress, |
- has become cleaner, more beautiful and better |
-fountains, beautiful palaces and wonderful parks |
- the Palace square and the Alexander Pillar. |
- new epoch changed the city’s appearance |
- straight wide streets and green parks |
- monument to Peter the Great |
- wonderful bridges |
- the Summer Garden |
Учитель предлагает ученикам высказать свое впечатление о городе, используя кластер и таблицу:
1 группе предлагается выбрать наиболее интересные на их взгляд места для экскурсии и объяснить свой выбор.
Group 1, what is the most interesting place for visit in St. Petersburg?
And why?
2 группе предлагается рассказать, какие изменения в городе показались им наиболее значимыми. Group2, will you tell about the most important and interesting changes in the city?
3 группе предлагается рассказать, что, по их мнению, является самым красивым в городе.
Group 3, what is the most beautiful place in the city?
(Проходит перекрёстный опрос групп: дети отвечают, используя материал других групп).
Учитель говорит о том, что теперь у детей есть немного больше знаний о городе и предлагает совершить небольшую экскурсию в современный Санкт–Петербург.
So now you have some more facts about the city. But you have only read this information. I invite you on an excursion to St. Petersburg.
Идёт просмотр слайдов.(Презентация).
IV. Рефлексия
После просмотра учитель предлагает каждой группе выполнить своё задание, используя материал кластера, текста и таблицы.
Now show your attitude, feelings and impression of the city, please.
Take the sheets of paper and do your special tasks.
1. 1 группа пишет акростих о Санкт–Петербурге.
2. 2 группа составляет синквейн о городе.
3. 3 группа пишет телеграмму о посещении интересных мест Санкт- Петербурга.
Now present your work. Come to the blackboard and read.
2-3 человека от каждой группы представляют итоги своей работы.
V. Домашнее задание
Группы получают следующие задания (Приложение 2):
- 1 группа делает поэтический перевод стихов о Санкт–Петербурге.
- 2 группа – пишет акростих о городе.
- 3 группа – синквейн о Санкт-Петербурге.
VI. Подведение итогов урока
(См. также Приложение 3, Приложение 4, Приложение 5.)