Урок английского языка по правам человека "Every Human has rights"

Разделы: Иностранные языки


Человеку как существу духовному невозможно жить вне права, ибо оно определяет и

поддерживает социальные корни индивидуального духа. ( И.Ильин)

Цели урока:

1. Обучающие:

  • развитие устной речи учащихся

  • знакомство с Декларацией прав человека и Европейским сообществом.

2. Развивающие:

  • развитие творчества фантазии, воображения ; учить детей мыслить критически

  • оценивать навык прогнозирования , умение сочинять Хайку.

  • предоставить возможность анализировать идеи.

3. Воспитательные:

  • развивать, стремление быть терпимым в обществе людей, воспитывать интернационализм .

  • умение работать в команде и вырабатывать своё мнение;

  • помогать друг другу

Задачи урока:

Пропаганда прав человека, распространение демократии, информирования несовершеннолетних граждан о существующих моральных ценностях и принципах права, законности и справедливости.

Приёмы и техники: ключевые слова, кластеры, дискуссия, работа в группах, сообщение основных идей, выражение собственного мнения, “Хайку”, рефлексия.

Ход урока.

I. Организационный момент.

T: Hello, dear children! Nice to meet you. How are you?

P: We are fine, thank you.

T: I am OK too.

Turn to each other, touch your hands and try to say some polite words to each other.

P: (You are kind, you are fine, you are sociable, etc. )

II. Ознакомление с темой и плана урока.

T: OK! Today, dear students, We will try to speak about Нuman Rights and learn The Council of Europe. I consider you want to know what your rights are. The problem of human rights is an important issue in the country we live in. What should you do? You should study law.

First of all train our tongues! Listen to the speaker and repeat. Mind the word stress.

Private-privacy; suffer-suffering; racial-racism; tolerant-tolerance ; cruel-cruelty;equal-equality;protect-protection;declare-declaration;prohibite-prohibition….

III.Знакомство с понятием “Организация Объединенных наций” и важным документом “Декларация прав человека.

Стадия вызова. Цель: обобщить имеющиеся знания и пробудить интерес к теме.

The UN’s General assembly adopted a Universal Declaration of Нuman Rights.

Human Rights – What do you think about it?

When was the organization the United Nations formed?

Why was it founded?

Have you read this document?

Do you think it’s important for you to know about the document? Why?

IV. Cтадия осмысления. Цель: Получение новой информации. Мотивация ученика к активной деятельности.

Human Rights- Who is responsible- Politicians or ordinary people?

Listen to the text. Tick the human rights you hear about. Then speak which ones were not mentioned in the text.

  • To speak freely

  • To get educated

  • To choose the work you like

  • To choose the climate you want to live in

  • To be equal with other people

  • To get a driving license at the age of 14

  • To know what your rights are

  • To be protected against religious discrimination

  • To be protected against strict teachers.

Read the text. The following words are missing-protection, discriminate, discrimination, human.

In 1948, the United Nations wrote the Universal Declaration of Human Rights. It listed 29 different…..rights.

According to the declaration, every person has the right to speak freely, to marry whomever he/she wants, to choose the work he/she likes and to get an education. The list of human rights includes protection against cruel punishment and…. Against racial, ethnic sexual, and religious…../ These rights are important for people throughout the world. But in some countries, people live without these rights. People still practice racism and….against others.

Let’s discuss some ideas!

Read these statements, decide if you agree or disagree. What is your opinion?

  1. Everyone should have the right to carry a gun.
  2. Everyone should have the right to decide whom to marry.
  3. Women should take an active part in the government.
  4. Violence on television should be prohibited because it encourages people to act violently.
  5. If a person wants to bully others, he should be allowed to do so.
  6. Every person should have the rights to own a house, land or business.

Работа в группах. Чтение текстов, составление кластеров, сообщение по теме.: ”The Council of Europe”.

Work in groups, read the text, make a cluster, make up a retelling!

Смотри приложение.

V. Рефлексия.

Обучение написанию трехстишия Хайку по теме.

Who? What?

What is it doing? Where?

How? In what way?

Remember! People should really respect the rights of other people. In other words, they should be tolerant of other cultures, religions, ideas and values that differ from their own.

Tolerance-ability to suffer something or someone.

Ответьте на вопросы:

  1. С какой целью проводился урок?
  2. Что нового вы узнали на уроке?
  3. Какое твоё участие в проведении урока?
  4. Какие виды работ понравились больше всего?
  5. Назови недостатки урока.

Приложение № 1.

THE GENERAL ASSEMBLY proclaims THIS UNIVERSAL DECLARATION OF HUMAN RIGHTS as a common standard of achievement for all peoples and all nations, to the end that every individual and every organ of society, keeping this Declaration constantly in mind, shall strive by teaching and education to promote respect for these rights and freedoms and by progressive measures, national and international, to secure their universal and effective recognition and observance, both among the peoples of Member States themselves and among the peoples of territories under their jurisdiction.

Article 1.All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.

Article 3.Everyone has the right to life, liberty and security of person.

Article 5.No one shall be subjected to torture or to cruel, inhuman or degrading treatment or punishment.

Article 12.No one shall be subjected to arbitrary interference with his privacy, family, home or correspondence, nor to attacks upon his honour and reputation. Everyone has the right to the protection of the law against such interference or attacks.

Article 16.(1) Men and women of full age, without any limitation due to race, nationality or religion, have the right to marry and to found a family. They are entitled to equal rights as to marriage, during marriage and at its dissolution.

Article 24.Everyone has the right to rest and leisure, including reasonable limitation of working hours and periodic holidays with pay.

Article 26. Everyone has the right to education. Education shall be free, at least in the elementary and fundamental stages. Elementary education shall be compulsory. Technical and professional education shall be made generally available and higher education shall be equally accessible to all on the basis of merit.) Education shall be directed to the full development of the human personality and to the strengthening of respect for human rights and fundamental freedoms. It shall promote understanding, tolerance and friendship among all nations, racial or religious groups, and shall further the activities of the United Nations for the maintenance of peace.) Parents have a prior right to choose the kind of education that shall be given to their children.

Приложение № 2.

  1. The Council of Europe, founded in 1949, was the continent’s first political organization. Today it is the largest, with 47 member states and over 800 million citizens. It works to achieve democratic stability and cultural diversity throughout Europe. When a country joins the Council of Europe it must abolish the death penalty and guarantee human rights and the rule of law-the basic values of tolerant society.
  2. The Council of Europe is a key forum for political co-operation . It must guarantee democracy and human rights. Many ministers, members of parliament, diplomats and other representatives of the member states work on problems, seeking solutions in the form of conventions. In this way the Council Europe exerts a positive influence on the daily lives of all people. The Council of Europe is in the palace of Strasbourg.
  3. To see Europe in Strasbourg you just need to look up. The flags of the 47 member states fly outside the Palace of Europe. All the focal points of Alsace’s capital city display the blue flag with the 12 gold stars, originally the Council of Europe’s symbol. The Committee of Ministers sets budget and plans its work programme. Formal meetings take place around the circular table in the Palace.
  4. The Council of Europe seeks to encourage all European citizens to join it in the fight against terrorism, organised crime racism and violence against women and children. The Court of Human Rights safeguards the rights of all citizens. The victims of a violation of the rights can apply to the Court to examine their case. So, the Court protects the rights and freedoms of each and every one of us.

 

5. 2009: Celebration of the 60th anniversary of the Council of Europe

''The Council of Europe was created 60 years ago with the aim of achieving greater unity between its members. Its core objective is to preserve and promote human rights, democracy and the rule of law. The coming year, 2009, is an opportunity to mark this anniversary and to look towards the future and the challenges it brings'', stated Miguel Angel Moratinos, Chairman of the Committee of Ministers and Spain’s Minister for Foreign Affairs and Co-operation, Lluis Maria De Puig, President of the Parliamentary Assembly, and Terry Davis, Secretary General of the Council of Europe.

Самоанализ урока.

Язык выступает как средство хранения и передачи от поколения к поколению всех знаний-в данном случае лингвистических. В данном случае школьники смогут присвоить лингвострановедческие знания. Обучение ИЯ ориентировано на разностороннее развитие за счёт объединения образовательных и развивающих возможностей предмета, которые помогают формировать у школьников более целостную картину мира, а сам ИЯ станет средством познания и общения.

В результате расширения круга знаний создается возможность для развития более широких и разнообразных интересов, склонностей и способностей. Это приобретает особую значимость, т.к. ИЯ призван готовить к участию в межкультурном общении.

Урок по правам человека основан на обобщении информации, полученной из разных источников. Все этапы урока взаимосвязаны и максимально дополняют друг друга. При отборе форм и методов урока я ориентировалась на способности обучающихся, учитывая их возрастные особенности и интеллектуальные потребности. Урок был проведён с целью максимально заинтересовать школьников, самостоятельного поиска информации, составляя кластеры, дискутируя и выражая свою точку зрения .

Методы и формы полностью соответствовали содержанию изученного материала.

Технология “Критического мышления”, сориентировала не только на сотрудничество учителя и учащихся, но и деятельностное участие самого ученика, а также на создание комфортных условий, снимающих психологическое напряжение. Работая по технологии “Критическое мышление”, учащийся реализовали свои потребности и возможности учиться решать свои проблемы самостоятельно, а также обучались способам оценки своей собственной деятельности. Используя технологию “Критическое мышление” на уроках иностранного языка, учитель развивает личность ученика в первую очередь при непосредственном обучении иностранному языку, в результате чего происходит формирование коммуникативной компетенции, обеспечивающей комфортные условия для познавательной деятельности и самосовершенствования. Технология “Критическое мышление” позволила объединить все в одну систему, выработать алгоритм построения урока, приблизить форму обучения к европейскому образованию, значительно повысить результативность урока.

Дидактические материалы и наглядность были отобраны в соответствии с задачами урока.

Школьники учились обобщать информацию, делать выводы, выдвигать предположения, использовать языковую догадку, пользоваться изученной лексикой.

Психологическая атмосфера в классе благоприятно влияла на творческую активность учащихся, на их работоспособность на уроке.

Цели и задачи урока реализованы, а все ребята удовлетворены результатами своей работы.