Цели урока:
- Практические цели урока:
- совершенствование механизмов чтения на английском языке (в частности поисковое и ознакомительное чтение);
- развитие навыков говорения на базе прочитанного текста (= умение адекватно реагировать и самостоятельно строить предложения разной степени протяженности (краткие и полные ответы в зависимости от речевой задачи);
- расширение потенциального словаря учащихся и их общего кругозора.
- Воспитательные цели:
- воспитание уважительного отношения к народу-носителю языка;
- воспитание культуры чтения и культуры общения;
- Образовательные цели: формирование общеучебных умений младших школьников (работа с учебником и раздаточным материалом, умение работать в разных режимах, умение самостоятельно преодолевать трудности в изучении иностранного языка)
- Развивающие цели: развитие логического мышления, воображения, памяти учащихся, наблюдательности
Оснащение урока: Учебник «Английский язык. Английский в фокусе» – для 5 кл. общеобразоват. учреждений / (Ю. Е. Ваулина, Дж. Дули, О. Е. Подоляко, В. Эванс), раздаточный материал (a) упражнение на соотнесение названий русских и английских праздников, b) тексты ‘Halloween’ и ‘Thanksgiving Day’, c) спайдограммы), магниты, скотч, карточки сназваниями праздников по-английски (Приложение 1) и цветные иллюстрации к ним, проигрыватель компакт-дисков и запись песни ‘Mr. Pumpkin’ (p. 101, ex. 1), детские игрушки с изображением блуждающего фонаря, черного кота, привидения, скелета, плетеная корзинка с угощениями (конфеты, яблоки), ‘Thanksgiving quiz’ (p. 101), цветик-семицветик (c семью разноцветными лепестками, на которых написаны незаконченные предложения для контроля понимания прочитанных текстов).
Доска:
Названия праздников по-английски + наглядность Unknown words from the text ‘Halloween‘ |
Дата картинки для введения в тему + буквы (которые вывешиваются на скотч или магнит по мере того, как учащиеся отгадывают слова) спайдограмма (заполняется в ходе проверки задания) |
Unknown words from the text ‘Thanksgiving Day‘ h/w: ex. 3-4, p. 101 |
Development (ход урока)
I. Warming-up activities
a) Greeting
T: Good morning, dear boys and girls. I am glad to see you. (T →Cl)
Say ‘Hello’ ( Pupils all together: ‘Hallo’) and clap your hands (3 times).
Don’t say ‘No’ and, please, say ‘Yes!’
Are you fine? (all together: ‘Yes’) Are you fine, Masha? (- Yes, I am) How are you, Gleb? (- Fine, thank you) And you, Kate? (I’m fine, too) (T →P1, P2, P3)
T: Great! Sit down, please. Let’s start our lesson.
b) Doing the puzzle
T: Well, friends, to begin with, have a look at the blackboard, please. Here is a puzzle for you to do. Name all the words in the pictures, take only the first letter of each word and you will read the topic of today’s lesson. For example, a hat – letter ‘h’ ….. (вывешивается буква h на скотч или на магнит).
colour | |||||||
H | O | L | I | D | A | Y | S |
P1, P2, P3, …..: orange – ‘o’, lemon – ‘l’, ice-cream – ‘i’, dress – ‘d’, apple – ‘a’, yellow – ‘y’, sweets – ‘s’.
T: So, what key word have we got? Right. … (‘Holidays’). I am sure you know much about holidays because we already read some information about celebrations in different countries of the world. Today we shall revisesome materialand speak about some other popular holidays. I hope you will learn something interesting about well-known holidays in Great Britain and the USA.
c) Answering teacher’s questions (учитель бросает любую маленькую мягкую игрушку детям, они отвечают на вопрос и возвращают игрушку)
T: Well, let’s play a bit. Catch the toy and answer my questions. (T →P1, P2, P3 …)
– By the way, do you like holidays? (– Yes, I do)
– What holidays do you know? (either in Russia or in America or England)
Ps: Harvest Day, Christmas, New Year’s day, Victory Day, Mother’s Day, St Valentine’s Day, Birthday… T: Yes, why not? It’s the day when you were born and your parents were very happy. It’s really a holiday in every family.
– Which is your favourite holiday? (My favourite holiday is New Year’s Day. And what about you? Which holiday do you like most of all?)
II. Follow-up activities
a) Matching
Учащимся раздаются карточки – соотнести названия праздников на русском и английском языках.
T: Now, friends, look at the cards, please. Exercise number 1 (Приложение 2). … , will you read the task? (в карточке первый пример соединен, чтобы было понятно детям, что делать) Match the names of the holidays in Russian and English. Take your pencils or pens and do the task.I give you half a minute. ….. Ready? Let’s check. So, number ‘1’, letter ‘e’, number ‘2’, letter …..? (T →P1, P2, P3 …)
Some well-known holidays in the world
|
|
b) Phonetic Drill
T: Now, look at the blackboard. (на доске заранее развешаны карточки с написанными на них названиями всех этих праздников по-английски, с несколькими иллюстрациями, связанными с этими датами, например, елка, индейка, блуждающий фонарь, портрет Колумба и т. д.) Let’s read all the names of these holidays together. Repeat after me. (T →Сl)
|
|
Well, will you read all these words and word-combinations once again, please? (one by one)
(P1, P2, P3 …)
c) A Guessing Game ( the riddles about some holidays)
T: Well, children, I am sure you already know something about these popular holidays, now listen to me attentively and give the name of the holiday which I describe – guess the riddles - отгадайте мои загадки. (T →Cl → P1, P2, P3 …)
Загадки:
- People called this holiday after the man who discovered America. His name was Christopher. What is this holiday? (Columbus Day) T: – I think, you know something about this man from your geography lessons, don’t you?
- It is the most important holiday in our country. It is in spring. People have street parades in the day time and set off fireworks when it is dark. (Victory Day) T: – Sure, in 1945 Great Patriotic War ended. I guess that some of your great grandparents died defending our country. And now we’re happy to live in peace.
- It’s a big festival in the USA and Canada to celebrate the harvest. The special foods on the table are a turkey, sweet potatoes and cranberry sauce. (Thanksgiving Day).
- People decorate the houses with bright lights and ornaments. They exchange postcards and gifts. Children like this holiday very much, because they always find presents early in the morning. (Christmas) T: You see, in America and England people celebrate Christmas in December, but in Russia it’s in January.
- This festival lasts for three days. People treat their guests with sweet rice cakes and fresh fruit. (the Korean harvest moon festival Chuseok) T: We don’t have such a holiday in Russia.
- The traditional colours of this holiday are orange, black and yellow. Children dress up in costumes of skeletons, goblins, black cats and spiders. There are many jack-o-lanterns in the streets when it is dark. (Halloween)
T: Very good, children. I knew, you could do the task.
Ребята, а вы знаете, почему этот праздник так называется? Why do people call this holiday in such a way - ‘Halloween’? Does anybody know the history of this holiday? (Если учащиеся знают, то рассказывают, если нет, то учитель расширяет кругозор учащихся.)
*** Семантизация названия праздника (история возникновения)
T: Много лет назад люди верили, что 31 октября – особая ночь, когда нечистая сила – ведьмы, привидения, демоны кружатся в небе и могут накликать беду, надо было напугать их и откупиться какими-нибудь подарками. С тех пор и пошла традиция переодеваться в маскарадные костюмы злых духов и устраивать шествия по ночным улицам с зажженными свечами и фонарями.
А еще одна из версий названия праздника Halloween = Hello, winter! Как вы думаете, почему? Если дети молчат, то учитель поясняет, сопровождая свой рассказ цветными иллюстрациями, изображающими погоду поздней осенью (чтобы облегчить понимание иноязычной речи, не прибегая к русскому переводу): In October it’s cold, the weather is rainy and windy, sometimes it snows. The days are getting shorter, the nights are long and dark. = So soon after Halloween winter comes! Thus, Halloween = Hello, winter!
d) Relaxed Practice (listening to the song – for general idea) – a song ‘Mr. Pumpkin’ (p. 101, ex. 1)
T: Now, listen to the song and say what it is about. ... You see, pumpkin is usually a symbol of Halloween, but how is it (a pumpkin) related to the title ‘Thanksgiving’? Any ideas, children?
Ps: Thanksgiving is a festival to celebrate the harvest. I think, people in America and Canada grow many pumpkins in their kitchen gardens.
T: You’re absolutely right. And people usually have some sweet pumpkin pie for dessert on Thanksgiving Day. And why is this holiday called Thanksgiving Day? What are the traditions?
*** Семантизация названия праздника
Thanksgiving Day – an unusual name for the holiday. Look here - thanks = thank you, what does it mean? (спасибо, благодарить кого-то), and to give – gave – given = давать, дарить. So, on this day the Americans say ‘thank you’ to every person around them, to those people whom they love very much. Учитель может прочитать стихотворение наизусть по-английски:
It’s time to show what we’re thankful for,
To our parents, teachers, friends and much more.
T: Thank you, children, that you are my pupils. Thank you that you love English, you are always very active at my classes and help me. Thank you for being kind and clever.
e) Doing ‘Thanksgiving Quiz’ (p. 101)(Сl)
T: Now, friends, open your textbooks at page 101. You can find a quiz here with five phrases about Thanksgiving Day in America. Look through the quiz very quickly and choose the right variant A, B or C. I give you a minute to do the task… So, the time is over. Now, listen to the radio programme and check your answers. … How many right answers did you get? What is your score – 4, 5 points? Very nice, indeed.
f) Reading and Comprehension Check - Jigsaw activities (обмен информацией по типу мозаики – information gap) – texts about Halloween and Thanksgiving Day (раздаточный материал)
T: Now, boys and girls, it’s time for reading. You will get some more information about the holidays in English-speaking countries. (Before reading the texts): But, please, look at the blackboard, there are some words here which will help you to understand the texts better. Repeatafter me (Учащиеся произносят все слова и выражения хором за учителем, он раскрывает значение этих слов (где возможно, беспереводными способами), далее учащиеся читают эти слова самостоятельно (без учителя), чтобы убедиться, что они могут их произнести самостоятельно. Такая же работа проводится и со словами из второго текста):
– Unknown words on the blackboard from the text ‘Halloween’
(расположить на доске ближе к детям, которые этот текст будут читать)
jack-o-lantern – показ игрушки – огонек-фонарик их тыквы(T →Сl)
neighbours [ neib∂z] – контекст(e. g. Look here. Masha and Olga sit together. They are neighbours. Ira is Ann’s neighbour, they sit at the same desk, too.)
‘trick or treat’ – перевод-толкование - «угощенье или шутка», показ корзинки с угощениями
from the text ‘Thanksgiving Day’
(расположить ближе к детям, которые этот текст будут читать)
early settlers – перевод - первые поселенцы
enough [i n∆f] = not much, not little (= достаточно)
died – the antonym of the word ‘was born’
Native [ neitiv] Americans – коренные жители
festive dinner – all the members of the family are together at table and they have some special foods on the table, they cook something unusual for this dinner
Read the words once again, one by one. …., will you start, please? (P1, P2, P3 …)
Let’s translate these words.
T: Now, friends, I want you to work in 2 groups. This is the first group. And you will be the second group. In your copies you have the texts about different holidays. You must read your text and find the answers to fill in this web. For example, country – Russia, France, America, what not. Is the task clear? I give you 7 minutes to do the task. One, two, off we go!
– Silent reading and filling in the web (Сl in 2 groups)
Exercise 2. (Приложение 2) Read the text and fill in the web (заполните спайдограмму).
Text 1. Halloween
Keys: 1. America; 2. October, 31; 3. black cats, skeletons, goblins, witches and monsters; 4. makejack-o-lanterns, dress up, say ‘trick or treat’, play games, have fun; 5. black, orange and yellow;
Text 2. Thanksgiving Day
Keys: 1. America; 2. on the fourth Thursday in November; 3. dress up in fancy costumes; 4. have family festive dinner, have parades 5. a roast turkey, a pumpkin pie.
– Answering teacher’s questions
T: (In seven minutes) Well, friends, I hope you are through. It’s time to check your answers. Answer my questions, please. (Звучат вопросы учителя для всех учащихся, но каждая группа по очереди отвечает про свой праздник. (Учитель заблаговременно готовит карточки с ключевыми словами – правильными ответами. Во время ответов детей учитель вывешивает эти карточки на доску на скотч в соответствующем месте, причем варианты ответов по тексту ‘Haloween’ написаны одним цветом, например, синим, все ответы по тексту ‘Thanksgiving Day’ выполнены в другой цветовой гамме, например, зеленой. В результате, на одной спайдограмме на доске под соответствующими цифрами перед учащимися будут висеть все зрительные опоры, которые в дальнейшем им пригодятся). (T →Gr1, Gr2)
- In what country was this holiday born?
- When do people celebrate it?
- Do people go to school or work on this holiday?
- What costumes do people put on?
- Why do children like this holiday? How do they celebrate this holiday? What do they do?
- What are the special foods on the table?
- What are the traditional colours of this holiday?
– Completing the sentences
(В руках у учителя цветик-семицветик из цветной бумаги, на каждом лепестке которого написано по одному незаконченному предложению про оба праздника, дети по очереди отрывают лепестки, пытаются продолжить фразу (вербальные опоры висят на доске перед глазами, можно воспользоваться, но в данном случае от учащихся требуется умение правильно строить предложения с отработанной лексикой).
T: And now, children, let’s play a bit. Here is a flower in my hand. It has 7 colourful petals. You must take one of them, turn it over and finish the sentences about Halloween and Thanksgiving Day. For example, отрывая лепесток, учитель сам читает: People celebrate … (Thanksgiving Day) on the fourth Thursday in November.Is it clear? Let’s start. (Учитель подходит по очереди к разным учащимся, каждый из них отрывает по одному лепестку и заканчивает предложение, если кто-то не знает, остальные помогают). (T →P1, P2, P3 …)
- The traditional colours of … are ….
- Many years ago the Native Americans taught people to …
- Children put on … on Thanksgiving Day and have … with jokes and …
- On … children go from door to door and say …
- Thanksgiving Day is a family holiday, people usually eat a …. and a ……
- On … everyone can see a lot of … in the streets when it’s dark. They are cut out of a …
- During the festive dinner on … people eat … and …
T:Great! Well-done job, friends. So, these are the most popular American holidays which are loved by children. I hope now you will be celebrating them with your friends, too.
III. Rounding off
–Setting the homework for the next lesson
T: Now, children, will you open your day books and write down your homework for the next lesson (for Wednesday). Ex. 3-4, p. 101. (T →Сl)
Will you open your textbooks at page 101, please? Let us see what the task is. Ira, read the task, please. ………….. You see, you are to write down a short story about a celebration in Russia or in America. Choose any holiday you like: name it, say when people celebrate it, some customs and traditions and special food of this holiday. Not less than 6-7 phrases. Prepare a quiz about your holiday for your classmates to do it at the lesson. You may prepare your presentation in PowerPoint if you can. I don’t mind a bit. Is the homework clear?
– Saying ‘Good bye’
T: Well, thank you for your work, boys and girls. You were so active, clever and friendly today. Stand up, please. (Учитель произносит стих, показывая движения, дети повторяют их за ним и прощаются):(T →Сl)
Clap your hands, please, (all together after the teacher)
Your right hand high!
Wave your hand and say ‘Good-bye!’ (in chorus)
Good-bye, dear friends. Thanks a lot once again.