УЧЕБНЫЕ ЗАДАЧИ:
- Совершенствовать коммуникативную компетенцию учащихся.
- Практиковать учащихся в аудировании.
- Развивать навыки монологической и диалогической речи.
- Развивать навыки чтения с целью извлечения детальной информации.
РАЗВИВАЮЩИЕ ЗАДАЧИ:
- Развивать творческую фантазию, познавательный интерес, инициативу в осуществлении иноязычной речевой деятельности.
- Расширять кругозор школьников.
ВОСПИТАТЕЛЬНЫЕ ЗАДАЧИ:
- Воспитывать уважение к культуре и традициям других народов.
- Помочь детям глубже осознать свою родную культуру.
ОСНАЩЕНИЕ УРОКА:
- картинки по теме;
- магнитофон и аудиозапись;
- компьютер, диски с презентациями о дизайнерах Великобритании.
ПЛАН УРОКА:
- Организационный момент.
- Сообщение темы и целей урока учащимся.
- Речевая зарядка. Беседа о роли моды в современной жизни.
- Сообщения учащихся об известных дизайнерах и популярных Британских компаниях с компьютерной презентацией.
- Чтение текста о британской моде в различные исторические периоды и ответы на вопросы.
- Аудирование «Школьная форма в Великобритании».
- Дискуссия «Быть или не быть школьной форме?» Аргументы ЗА и ПРОТИВ.
- Подведение итогов дискуссии.
- Домашнее задание.
- Итоги урока. Объявление оценок.
Ход урока
1. Организационный момент
Good morning, girls and boys. Good morning our guests. I am glad to see you.
2. Сообщение темы и целей урока
We are having an unusual lesson today. Our lesson is devoted to fashion. The theme of the lesson is “Changing times, changing styles”. We will speak about costume in Britain, take part in the discussion about the role of fashion in our modern life. Children I want you to take an active part in our lesson and our discussion.
3. Речевая зарядка
- Do you follow fashion?
- Does fashion play a great role in your life?
- Can fashion tell us about people’s feelings, values and beliefs?
And now look at the blackboard and read these sayings and quotations about fashion. What do they mean?
“FASHION SHOULD BE BASED ON DEMOCRACY. DON’T BE DICTATED, BE FREE TO CREATE YOUR OWN LOOK” (Mary Quant)
“IF YOU WANT TO GET AHEAD, GET A HAT” (An old English saying)
This saying is not as true as it once was, but probably it still holds.
- What clothes do you wear when you are in good and gloomy mood?
- Do you know anything about the language of clothes?
4. Сообщения учащихся об известных дизайнерах и торговых компаниях Великобритании (домашние компьютерные презентации детей)
- What British designers do you know? (Jean Muir, Zandra Rhodes, Mary Quant)
- What British companies do you know?
- What can you say about this company?
- Have you heard about the Habitat stores? What do they sell? (Приложение 1)
5. Чтение текста и ответы на вопросы
Упр.2, стр.156.
I am sure you know some museums in the UK. Which of them tell us the History of costume?
- Can clothes tell us the history of costume?
Now let’s speak about fashion in different periods of times.
Tudor Times
- What information about children’s fashion have you found?
- Is it necessary to have special fashion for children, I wonder?
I would like you to speak about the fashion in the 18 century.
- What information about children’s clothes have you got?
- Do you have you own style? Do you care what you wear?
I suppose it will be interesting to learn about some facts from the mid-Victorian era.
- Do you wear lace and frills?
- What was fashionable in the period after the First World War?
- OK. We have already told much about the standards set in Britain.
What can you tell about the history of costume in Russia?
-What modern Russian designers do you know?
6. Listening comprehension «Школьная форма в Великобритании» (Приложение 2)
7. Discussion: A school uniform – FOR and AGAINST
(Ученики поделены на две группы.)
You know that the students in our school are expected to wear a uniform. Some of you wear it with pleasure but some of you hate it. What would be your arguments for and against a school uniform? BRAINSTORMING.
8. Подведение итогов
(Один ученик из каждой группы подводит итоги дискуссии.)
Probably, you’ll agree with me A SCHOOL UNIFORM IS THE FACE OF COLLEGES AND SCHOOLS AS WELL AS THE OLD TRADITION.
9. Домашнее задание
Упражнение №1, страница 177.
10. Итоги урока. Объявление оценок
Литература
- «Счастливый английский», учебник для 8 класса, авторы В.П. Кузовлев, Н.М.Лапа. МОСКВА «ПРОСВЕЩЕНИЕ» 2005 год.
- «Тематическое и поурочное планирование по английскому языку», авторы Е.Ю. Смирнова, А.В. Смирнов. ЭКЗАМЕН, МОСКВА, 2003 год.