Цель: - систематизировать знания детей по пройденному материалу (английский алфавит, лексика, спеллинг, ответы на вопросы);
Задачи:
- повторить пройденный материал в игровой форме;
- совершенствовать навыки устной и письменной речи;
- развивать внимание, мышление, память;
- поддерживать интерес к изучению английского языка.
Форма проведения: урок - соревнование
Оснащение:
- 26 карточек с буквами и картинками;
- аудиозаписи;
- эмблемы команд;
- раздаточный материал;
- 2 маленькие школьные доски;
- предметные картинки.
Подготовительный этап: ребята заранее учат английские стихи и песню "The ABC".
Ход мероприятия
(Лучше провести этот урок не в классе, а в актовом или спортивном зале, чтобы у детей была возможность свободно двигаться)
(Зал украшен, приготовлены места для команд, жюри и родителей)
Teacher: -Good afternoon, dear boys, girls, parents and teachers!
Children: - Good afternoon!
Teacher: - Dear children! Today we are going to have an interesting lesson-competition. These are our judges. They will give marks for every task. Your answers should be right, loud, expressive, artistic. Good luck!
Teacher: - You may sit down, children! Now I'd like to see if all the letters of the English alphabet are here.
(Дети выходят на сцену с буквами, если в классе менее 26 человек, то некоторые рассказывают про 2 буквы)
- You are welcome, letters! (Каждый ребенок рассказывает о своей букве)
1. A A is for Apples and Apple-trees
You can see apples on apple-trees.
2. B B is for Books and for Bookcase.
I have many books in my bookcase.
3. C C is for Cat. My cat is grey,
And with me it likes to play.
4. D D is for Dog and for Doggy.
I have a dog, not a doggy.
5. E E is for Eight and for Eleven.
How much is eight and eleven?
6. F F is for Flowers: red and blue,
White and yellow and rosy, too.
7. G G is for Girl, and also for Garden.
I see a girl going to the garden.
8. H H is for Hand. I have two hands.
This is the way I clap my hands.
9. I I is for I. I'm a boy, and I'm ten.
I like to play with my brother Ben.
10.J J is for Jam. This is apple jam.
Jimmy likes it, and so does Sam.
11.K K is for Kite. Kate has a kite.
It is little, and it is white.
12.L L is for Letter. This letter is for me.
It is from my sister, as you can see.
13.M M is for May and for May Day
For March and for Mother's day.
14.N N is for Nine, Ninety and Ninety-Nine.
Children, how much is Ninety and nine?
15.O O is for One. One and two is three.
Three little cats are in a tree.
16.P P is for Pencils. With them I draw:
A red pen, a green tree and a blue door.
17.Q Q is for Questions: How are you?
How old are you? And How do you do?
18.R R is for Red. Many things are red.
What can be red? Do you know, Fred?
19.S S is for Street. This is my street.
I have many trees in my street.
20.T T is for Tick and for Tock.
"Tick-tock", - says the clock.
21.U U is for Under, but not for At.
"I'm under the tree", says Pat.
22.V V is in five and also in seven.
It is in twelve and eleven.
23.W W is for Winter, when it is cold.
But I like winter and I like cold.
24.X X is in Six. Let's count up to six!
One, two, three, four, five, six!
25.Y Y is for Yard where children play.
They play in the yard every day.
26.Z Z is for the Zoo. Let's go to the Zoo.
I like go to the Zoo. And you?
Teacher: - Now, let's sing the song "The ABC"
Children:
A B C D E F G
H I G K L M N O P
Q R S T U V W
Q R S T U V W
X Y Z X Y Z
Now I know the alphabet.
(Классы делятся на команды по жетонам A и B. Чья команда справляется с заданием быстрее - получает по одному баллу. Команда, набравшая наибольшее количество баллов- победитель).
Teacher: - Please sit down and let me see if you know the ABC. (Далее проводятся три конкурса на знание алфавита. Пояснения могут даваться по-русски, можно попытаться и по-английски: это зависит от подготовленности группы)
- - Look at this ABC and say what letters are missing.
V A Z P N U
W Q I C F L Y K D
T G J E M B S O (Key: H, R, X)
Teacher: Thank you. Judges, will you show your marks, please? Thank you.
2. - Put these words in the ABC order! (name, red, apple, cat, street, big, tree, white, lamp, green) (marks)
3. - Please write letters missing one! (2 children: 1 - A, C, E...; 2 - B, D, F:) (marks)
Teacher: - Good, I see you know the ABC and now let's play the game "Taking steps" (из каждой команды вызывается 1 участник, они встают на линию на полу (START). Далее расчерчены 10 линий на расстоянии шага. Я показываю поочередно представителям команд карточки, на которых написаны слова и прошу "Spell the word, please". Если ученик правильно назвал слово по буквам, то он делает шаг вперед. Выигрывает та команда, представитель которой быстрее дойдет до финиша.)
I | II |
NAME | FACE |
BIG | SIX |
NINE | FIVE |
HAND | BLACK |
STREET | TREE |
PEN | BED |
ROSE | NOSE |
DOG | BOX |
BUS | CUP |
Teacher: - Well done. You know how to spell. But can you read?. We"ll see it in a moment. Please solve puzzles and read your sentences. (Командам даются зашифрованные предложения. Выигрывает та команда, которая быстрее расшифрует запись и правильно ее прочитает)
M | Y |
D | O |
G | I |
S | B |
L | A |
C | K |
(marks)
Teacher: - I see that you can read, but can you answer my questions?
Children: - Yes, we can.
Teacher: (Участники отвечают на вопросы типа - Is it a cat? - Yes, it is./ - No, it isn't.
What is it? - It's a horse.
(по 6 картинок для каждой команды)
Teacher: - That's good. Now I'd like to know how you remember words. Перед вами головоломка, в которой спрятались 10 слов, которые означают животных. Ваша задача найти их, прочитать и перевести. За каждое правильно прочитанное и переведенное слово вы получаете баллы.
- Good luck!
P | E | T | D | E | S | R | O | H |
V | B | X | V | F | H | K | L | S |
F | H | J | M | D | G | T | R | A |
A | E | V | W | O | S | A | R | M |
W | E | F | I | G | I | C | D | C |
W | A | O | K | T | U | L | P | O |
P | E | X | C | T | P | S | S | Q |
E | L | T | I | A | I | K | C | A |
E | A | I | H | F | G | K | O | S |
H | A | G | C | N | E | H | C | D |
S | Y | U | D | X | V | B | K | F |
( Marks)
Teacher: - Well, children. I see you know the ABC, words, can read, spell, answer my questions. Good for you!
(Подведение итогов, награждение победителей и участников)