Открытый урок по теме "Австралийские Аборигены" (Australian Aborigenes)

Разделы: Иностранные языки


В школе я работаю более 20 лет, наша школа имеет статус лицея-интерната. Очень люблю свой предмет и постоянно думаю, как интереснее провести урок, чтобы интерес к изучаемому языку  у них не пропадал. Конечно же, есть уже свои наработанные методы и приёмы. Каждая изученная тема, как мне представляется должна завершиться демонстрацией достижений учащихся, где, может быть и не в традиционной, более эмоционально, увлекательно закрепляется пройденный материал. Чтобы заинтересовать учащихся учитель должен время от времени рассказывать им что-то интересное. И моя задача как учителя заключается в том, чтобы интерес к изучаемому языку у них не пропадал. Используя современные технологии, новые методы и приемы, улучшая свои уже наработанные у меня, как у учителя есть время творить совместно с моими учениками. Уроки иностранного языка дают нам прекрасную возможность показать учащимся мир во всем его разнообразии. Все наши усилия на уроке направлены на развитие творческих и изобретательных способностей учащихся. И конечно же, наша задача – увлечь, научить и развить.
Сегодня очевиден тот факт, что процесс проникновения в школу ИКТ стал необратимым. Школа не может играть больше роль единственного источника информации. Сейчас учитель, работающей по старинке, рискует отдалиться от своих учеников. Это может привести к непониманию и потере интереса со стороны учащихся при изучении предмета. Существует множество разнообразных форм, позволяющих сделать учебный процесс максимально эффективным. Одна из них – проектная работа. Преимущества её известны давно и широко используются в методике преподавания иностранного языка. Я считаю, что метод проектов является одним из наиболее гибких; эффективных и универсальных методов обучения. Мои учащиеся самостоятельно подбирают материал из сайтов Интернета (печатный, иллюстрированный) и готовят свои презентации с мультимедиа эффектами (Power Point). Важно, что ученик решает, какую  дополнительную литературу использовать, где можно проявить свою фантазию, индивидуальность, юмор. Естественно, что каждый ученик привносит свой личностный элемент в разработку. Я с удовольствием работаю со страноведческим материалом., стараюсь знакомить учащихся с материалом, чтобы лучше понять англо-говорящие страны и в сравнении познать, как хороша наша Родина, её народ и культура. Работая по учебно-методическому комплексу “Happy English-3” (T.Клеметьева, J.А.Шэннон) в старших классах я имею возможность использовать проектную методику как на уроке, так и во внеурочное время. Начиная новую тему, нацеливаю учащихся на поиск информации и материалов, которые они смогут использовать в будущих проектах. Живой интерес вызвал не только у меня, но и у моих учащихся материал об Австралийских коренных жителях. Их быт, культура, наследие, борьба за выживание в трудных условиях не оставила равнодушными меня и моих учеников. Мы многое узнали об их жизни из дополнительных источников: журнал, газет и Интернета, но искусство абориген просто вызвало восхищение. В их почти детских незамысловатых и простых, на первый взгляд, рисунках скрыт глубокий смысл существования их предков. В них можно увидеть и настоящее, прошлое, священные для них и их предков места, родовой уклад, жизнь кланов и, конечно же, природу.
Учащиеся при подготовке к уроку приготовили рисунки с изображением их символов, изобразили животных и оружие. Они получились яркими красочными и выразительными. И урок в целом получился живым, эмоциональным и увлекательным. Я думаю, эта тема заслуживает внимания, т.к. искусство коренных жителей вызывает восхищение. Ниже я привожу сценарий данного урока. Надеюсь, кто-нибудь воспользуется данным материалом в своей работе.

Разработка и план урока в 10 классе

Урок разработан на основе учебника для 10–11 классов “Happy English 3” T.Клеметьева, J.А.Шэннон (Обнинск «Титул»).

Цель урока: активизировать имеющиеся в опыте учащихся знания, полученные на уроках английского языка, а также из дополнительной литературы, газет и журналов.

Задачи:

  • Образовательные:
    • совершенствовать речевые навыки и умения монологической и диалогической речи;
    • активизация лексического материала по теме;
    • обобщить полученные знания.
  • Воспитательные:
    • учить учащихся проявлять интерес к стране изучаемого языка;
    • воспитывать  познавательный интерес к предмету;
    • воспитывать любознательность;
    • повышать мотивацию к изучению иностранного языка;
    • воспитывать уважительное отношение к иноязычной культуре.
  • Развивающие:  
    • активизировать внимание учащихся на занятии, создать благоприятный психологический климат, способствующий развитию творческой деятельности учащихся;
    • развивать речь, память, воображение.

Оснащение урока:

  • наглядный материал: рисунки с работами художников и тематические картинки;
  • магнитофон (аудиозапись к учебнику “Happy English 3”;
  • видеозапись фильма «Австралия»;
  • раздаточный материал (карточки с заданиями, тесты);
  • презентация в программе Power Point;
  • интерактивная доска
  • рисунки учащихся (символы, знаки, оружие)

Материалы учебных пособий:

  • “Happy English-3” /T.Klementieva / J.Shannon/
  • Рабочая тетрадь к учебнику “Happy English  3”.
  • «Speak Out» – № 5 (57) 2006 г.;  № 4 (62)  2007 г.
  • Журнал «Digest» – № 2, 2003 г.
  • Наглядный материал из сайтов Интернета (портреты и работы художников).

Продолжительность: 1 пара (2 урока).

ХОД УРОКА

Teacher: The topic of today’s lesson is Australian Aborigines and their art and we are going to have a talk on this topic as much as possible. The lesson why  we have chosen this topic is quite interesting. Why?
Pupil 1: Because Aboriginal art is so unusual.
Teacher: You are absolutely right. What else?
Pupil 2: I think, it is very unique.
Teacher: Right you are. It reflects the aboriginal life, their riligia  and nature. And you’ll   be doing a lot of things and different tasks during our lesson. Useful and amazing information is waiting for you.
Teacher: Answer these questions, please.

  1. What does the word Aborigine mean?
  2. Where do they live?
  3. When did they come to  Australia?
  4. Why do they have no history books to study?
  5. How do they keep track of their past?
  6. What do they believe in?
  7. What is the main job for every Aborigine?
  8. How much time do Aborigines spent to gather food?
  9. Do they wear any clothes why?
  10. What kind of life do modern Aborigines have?

Teacher: Your answers are perfect. You know, the Aborigines probably  came to Australia from South  East Asia about 60,000 years ago. Australia in those days was a much wetter continent, with large forests and numerous lakes. And the Aborigines settled all over the country and quickly adapted to Australia’s different climates and conditions. And what do you think about them?  What can you tell me about their weapons, activities, hunting and sacred sites?

(Учащиеся высказывают свои мнения)

Pupil 1: They  were mostly nomads. The men hunted and the women collected plants and seeds.
They had no domestic animals except the dingo, and used tools made of wood and stone. They knew exactly how to get fresh water and even  went so far as to squeeze frogs which store water in their bodies!
Pupil 2: They lived in small family groups of 10 go 50 people, each with its own language or dialect.
Then the British colonized Australia in the 18th century they wanted the Aborigines  to adopt European ways of living. But the Aborigines didn’t want to give up their way of life. There have been many fights between the Aborigines and the settlers, but these days their culture is accepted and many Aborigines are returning to their traditional ways.
Pupil 3: The Aborigines believe in the Dreamtime which was a time when their “spirit ancestors” created the land and all forms of life on it.
There are lots of Dreamtime stories and songs which are passed down the generations.
The Aborigines sing them around campfires with the accompaniment of clapping sticks and the didgeridoo, their national instrument. 
Pupil 4: All over Australia there are many Aborigines sacred sites.
The Aborigines take  care of then so that the “ancient spirits” are not offended  and continue to protect them. 
One of the most important ones is Uluru, the famous rock situated in Central Australia. Uluru has several caves filled with paintings showing legends of the Dreamtime.
Pupil 5: A I want to add some more information about Uluru.
This huge rock is 348 metres higk and 348 kilometres long, but what you see of Uluru is the tip of the iceberg. Uluru is 600 million years old. The best time to see it is at the end of the day, when its colour changes from yellow to gold, red and then purple. Uluru is a sacred place for Australia’s native people, the Aborigines. They believe that it’s full of Spirits that created the world.
There are another 2,100 metres  under the ground.
Teacher: Thank you, well done and I want you to read one of the legend. 

(Учитель раздает карточки с текстами)

The legend of the Rainbow Snake

(One of the Dreamtime stories runs as follows)

The whole world was quiet, nothing moved, nothing grew. The animals slept under the earth. One day the rainbow snake woke up and crawled to the surface of the earth. One day the rainbow snake woke up and crawled to the surface of the earth. She pushed every thing aside that was in her way. She wandered through the whole country and when she was tired she coiled up and slept. So she left her tracks. After she had been everywhere she went back and called the frogs. When they came out their stomachs were full of water. The rainbow snake tickled them and the frogs laughed. The water poured out of their mouths and filled the tracks of the rainbow snake.
That’s how rivers and lakes were created. Then grass and  trees began to grow and the earth filled with life.

Teacher: And now listen to the tape, but before listening, look through the words.

inhabitant

to keep track
spirit
sacred
to guard
boomerang
chilly
hollow
root
to survive
to defeat
root
cattle ranch

(Учащиеся слушают аудиозапись с текстом «Aborigines»)

Teacher: The task is to choose the correct answer.

1. This story is told by …

a) an Englishman
b) a Greek
c) an Aborigine

6. Aborigines believe in …

a) Gods
b) Spirits
c) Dreaming

2. Aborigine means …

a) a sailor
b) the first in habitant
c)  convicts from England

7. The main job for Aborigine …

a) to kill animals
b) to find food
c) to fight against enemies

3. Aborigines live …

a) near the sea
b) in the desert
c) both

8. Aborigines didn’t build houses because…

a) they are afraid of spirits
b) they were moving and hunting
c) it is very hot

4. Aborigine came to Australia …

a) with captain Cook
b) before captain Cook
c) 40,000 year ago

9.Aborigines didn’t wear clothes because…

a) they didn’t need them
b) it rained very seldom
c) they never got sick

5. Aborigines …

a) have their history books to study
b) could neither read nor write
c) kept track of their past in their songs

10. English settlers …

a) brought better life to Aborigines
b) brought diseases
c) spoiled the life of Aborigines.

Teacher:   And now make up your own dialogue using these words and word – combinations.

  1. the Australian natives
  2. to live in the deserts
  3. to keep track of 
  4. believe in Dreaming
  5. sacred places
  6. to survive
  7. expert hunters
  8. to start a fire
  9. experts in finding
  10. spirits
  11. a good people

(Работа в парах)

Teacher: And it’s  time to check your homework. You were to prepare a presentation on this topic. I want you to present them to your classmates.

(Учащиеся представляют свои презентации)

Teacher: As you know people are very enthusiastic about art and music. Art is very important to the Aborigines. Aboriginal art is so interesting and specific. The Aborigines use a lot of  dots in their wart work. What can you say about Aboriginal art?
Pupil 1: For thousands of years they have painted stories from their Dreamtime on rocks and barks. They have also painted their bodies for ceremonies. Aboriginal tribes have for thousands of year created elaborate sand and body  paintings using sand, ochre’s, blood, feathers twigs  and seed for their ceremonies. 
Paint was made from rocks, clay and coal. This produced the traditional Aboriginal colours – red, brown, black and white. Aborigines are good artists.
Teacher: Thank you, you are right. Today,  Aboriginal  art is gaining popularity all over the world. Modern Aboriginal artists continue the tradition using modern materials in their works. There are many famous Aboriginal artists and we can see their works in the National Gallery of Australia and  in the Art Gallery of New South Wales Aboriginal Art is becoming more and popular all over the world.
Teacher: Are you eager to see Aboriginal art? We are going toread some short texts about Aboriginal artists and their works. But before reading, look though the words. Let’s  read them together.

clan – клан                                               quise – облик, вид
to focus on – посвящать                          totemic – тотемический
to portray – изображать                          indigenous – местный
iden tity – личность                                 highly regarded – высоко ценимый
sequence – последовательней                waten colour – акварель
ancestral – родовой                                 artifact – предмет прикладного искусства

Jack Wunuwun (Yam Plants)
George Milpurrurry (Goose Egg Hunt)
Rover Thomas (Kalumpiwarra – Ngulanintji)
Ginger Riley Munduwalawala (Ngak – Ngak)
Robert Cole (Untitled)
Fiona Foley (Black Cockatoo Fearher)
Hector Jandany (Ngarrgooroon Country)
Pauline Woods (Wild Onion Dreaming)
«Растения ямса» (Джек Вунувун)
«Охота на Гусиное Яйцо»(Джордж Милпуррурру)
«Калимпиварра – Нгуланинтжи» (Ровер Томас)
«Нгак–Нгак»(Джинджер Райли Мундувалавала)
«Без названия» (Роберт Коул)
«Перо Чёрного Какаду» (Флона Фоли)
«Гоуст Гам» «Альберт Наматжира)
«Мечтания дикого лука» (Паулин Вудс)
«Земля Нгарргурун» (Гектор Джандани)

(Учащиеся работают с текстами по учебнику)

Teacher:  What do you think of Aboriginal Art? How is it unique?
Pupil 1: It’s amazing that there are so many different painters among aborigines in Australia. Their paintings are unusual and beautiful. They reflect the aborigines’ life, nature and religion.
Teacher: Yes, I agree with you. Thank you. And the task is to match the names in the columns with the words below. Words may be used more than once.

a

b

c

d

e

f

g

h

i

Hector Jandary

Pauline Woods

Albert Namatjira

Rjbert Cole

Ginger Riley

Fiona Foley

Rover Thomas

George Milpurrurrru

Jack Wunuwun

  1. ceremonial leader                 15. cook                      a _1, 5, 3, 2 _________
  2. artefacts                               16. traps
  3. community                            17. Aborigines             b __6, 5, 3, 9, 24____
  4. watercolour                          18. chairman               
  5. award                                  19. still – life                 c ________________
  6. Aboriginal                            20. exhibitions              d ________________
  7. heraldin snakes                     21. London                  e ________________
  8. ceremonies                           22. Ire land
  9. sacred sites                          23. North America        f ________________
  10. paintong styles                      24. fertility
  11. sequence of events               25. wet lands                 g _______________
  12. spiritual                                26. pregnancy                h _______________
  13. birds                                    27.  Palm Springs          
  14. crocodiles                            28. identity                  

Teacher:  OK, and now. I want you to work in groups. I’ll give you cards you are to fill in the missing information and make mini – presentations on the chosen pictures.

Painter

Year

Name of the picture

Verbs

Nouns

Example:

Jack Nunuwnn

 

1979

 

Yam Plants

 

to focuson
to portray
to associate
to perform 

 

fish
butter lies
place
Guria ceremony
identity
stories of clan origin

Fiona Foley

1992

  to study
to establish
to exhibit
 
George Milpurrurrru

1981

    ceremonial leader
wetland region
freshwater plants
know ledge
flock of birds
Rover Thomas

1984

  to contain
to represent
 
 

1991

    snake
Bandian
totemic sea eagle
the National Gallery
Albert Namatjira

 

Ghost Gum    
 

 

Wild
Onion
Dreaming
to win
to tend
to emphasize
 

Teacher:  One more fask for you is to find the odd one out.

Example: 

Albert
Milpurrurrru            is the odd one because the rest of the words are name
Foley                                                                                 of the painters

1. visual Art Panel                      2. Northern Territory
urban – based                            Eastern Australia
highly – regarded                       London –
ochre back ground                    Western Australia

3. wetland                                 4. Catholic Church
freshwater                                 artefacts –
water                                         Dreamtime stories
spiritual –                                   Bible

5. burial ceremony                     6. Yam Plants
Gang – ngarl clan –                    Untitled
water birds                                Ngak-Ngak
fish                                            Wild Onion Dreamting

7. 1930                                     8. dreamings
1937                                         rituals
1935 –                                     women
1964                                        desert –
1929                                        men

Teacher:  Well done, children. As you know Australia is a fascinating  country. It is full of strarge and wonderful places, unusual animals and amazing culture. You have learned many facts about the «Land Down Under». And this test is for you.

Test yourself

What Have You Learned from This Chapher

  1. ________  live in Australia nationalities.
  2. Anna Pavlova was a great Russian __________
  3. _______ the famous Russian singer, also visited in Australia.
  4. _______ established a marine biological station in Australia.
  5. Where do sefflers come to Australia from? ________
  6. Aborigine means _________ …..
  7. Aborigines came to Australia ______ ago.
  8. They kept track of  their past through ________.
  9. The main job for every was Aborigine _________ .
  10.  Erni Dingo is best known for the character ___________
  11.  The Aboriginal name for Ayers Rock is __________ (Uluru)
  12.  A long wooden pipe that make a strange  sound is called ________ (a  didgeridoo)
  13.  70 percent of  Australia is hot dry land called ________ (the out back).
  14.  Australian people speak English, but their English is a bit different. They have their own sperial words and phrases called «_______». (Strine)
  15.  The largest coral reef in the world is ________.
  16.  Only in Australia can you find a _______ pie, a steak or smoked ________ (kangaroo, crocodile, ostrich).
  17.  Their weapons consisted of _______ (a wood spear, a club a boone rang) 
  18.  Aborigines use alof of _______ in their ant work.
  19.  Concentric circle can mean ____ . _____ . ______ . ______ (waterhole, camp, tree or muting place)
  20.  Aborigines believe in _________ (Dreaming)

Teacher: Very nice, thank you. And now we are going to see a film about Australia and their native people. (Отрывок из фильма «Австралия»)
Teacher: Thank you for your  work. You are c lever  and creative pupils. (Итоги урока)
Your homework is to make a report about one of these Aboriginal antists.
The lesson is over. ____________
See you on  Monday. ___________

Приложение 1

Приложение 2