В школе я работаю более 20 лет, наша школа имеет
статус лицея-интерната. Очень люблю свой предмет
и постоянно думаю, как интереснее провести урок,
чтобы интерес к изучаемому языку у них не
пропадал. Конечно же, есть уже свои наработанные
методы и приёмы. Каждая изученная тема, как мне
представляется должна завершиться
демонстрацией достижений учащихся, где, может
быть и не в традиционной, более эмоционально,
увлекательно закрепляется пройденный материал.
Чтобы заинтересовать учащихся учитель должен
время от времени рассказывать им что-то
интересное. И моя задача как учителя заключается
в том, чтобы интерес к изучаемому языку у них не
пропадал. Используя современные технологии,
новые методы и приемы, улучшая свои уже
наработанные у меня, как у учителя есть время
творить совместно с моими учениками. Уроки
иностранного языка дают нам прекрасную
возможность показать учащимся мир во всем его
разнообразии. Все наши усилия на уроке
направлены на развитие творческих и
изобретательных способностей учащихся. И
конечно же, наша задача – увлечь, научить и
развить.
Сегодня очевиден тот факт, что процесс
проникновения в школу ИКТ стал необратимым.
Школа не может играть больше роль единственного
источника информации. Сейчас учитель, работающей
по старинке, рискует отдалиться от своих
учеников. Это может привести к непониманию и
потере интереса со стороны учащихся при изучении
предмета. Существует множество разнообразных
форм, позволяющих сделать учебный процесс
максимально эффективным. Одна из них – проектная
работа. Преимущества её известны давно и широко
используются в методике преподавания
иностранного языка. Я считаю, что метод проектов
является одним из наиболее гибких; эффективных и
универсальных методов обучения. Мои учащиеся
самостоятельно подбирают материал из сайтов
Интернета (печатный, иллюстрированный) и готовят
свои презентации с мультимедиа эффектами (Power
Point). Важно, что ученик решает, какую
дополнительную литературу использовать, где
можно проявить свою фантазию, индивидуальность,
юмор. Естественно, что каждый ученик привносит
свой личностный элемент в разработку. Я с
удовольствием работаю со страноведческим
материалом., стараюсь знакомить учащихся с
материалом, чтобы лучше понять англо-говорящие
страны и в сравнении познать, как хороша наша
Родина, её народ и культура. Работая по
учебно-методическому комплексу “Happy English-3”
(T.Клеметьева, J.А.Шэннон) в старших классах я имею
возможность использовать проектную методику как
на уроке, так и во внеурочное время. Начиная новую
тему, нацеливаю учащихся на поиск информации и
материалов, которые они смогут использовать в
будущих проектах. Живой интерес вызвал не только
у меня, но и у моих учащихся материал об
Австралийских коренных жителях. Их быт, культура,
наследие, борьба за выживание в трудных условиях
не оставила равнодушными меня и моих учеников. Мы
многое узнали об их жизни из дополнительных
источников: журнал, газет и Интернета, но
искусство абориген просто вызвало восхищение. В
их почти детских незамысловатых и простых, на
первый взгляд, рисунках скрыт глубокий смысл
существования их предков. В них можно увидеть и
настоящее, прошлое, священные для них и их
предков места, родовой уклад, жизнь кланов и,
конечно же, природу.
Учащиеся при подготовке к уроку приготовили
рисунки с изображением их символов, изобразили
животных и оружие. Они получились яркими
красочными и выразительными. И урок в целом
получился живым, эмоциональным и увлекательным.
Я думаю, эта тема заслуживает внимания, т.к.
искусство коренных жителей вызывает восхищение.
Ниже я привожу сценарий данного урока. Надеюсь,
кто-нибудь воспользуется данным материалом в
своей работе.
Разработка и план урока в 10 классе
Урок разработан на основе учебника для 10–11 классов “Happy English 3” T.Клеметьева, J.А.Шэннон (Обнинск «Титул»).
Цель урока: активизировать имеющиеся в опыте учащихся знания, полученные на уроках английского языка, а также из дополнительной литературы, газет и журналов.
Задачи:
- Образовательные:
- совершенствовать речевые навыки и умения монологической и диалогической речи;
- активизация лексического материала по теме;
- обобщить полученные знания.
- Воспитательные:
- учить учащихся проявлять интерес к стране изучаемого языка;
- воспитывать познавательный интерес к предмету;
- воспитывать любознательность;
- повышать мотивацию к изучению иностранного языка;
- воспитывать уважительное отношение к иноязычной культуре.
- Развивающие:
- активизировать внимание учащихся на занятии, создать благоприятный психологический климат, способствующий развитию творческой деятельности учащихся;
- развивать речь, память, воображение.
Оснащение урока:
- наглядный материал: рисунки с работами художников и тематические картинки;
- магнитофон (аудиозапись к учебнику “Happy English 3”;
- видеозапись фильма «Австралия»;
- раздаточный материал (карточки с заданиями, тесты);
- презентация в программе Power Point;
- интерактивная доска
- рисунки учащихся (символы, знаки, оружие)
Материалы учебных пособий:
- “Happy English-3” /T.Klementieva / J.Shannon/
- Рабочая тетрадь к учебнику “Happy English 3”.
- «Speak Out» – № 5 (57) 2006 г.; № 4 (62) 2007 г.
- Журнал «Digest» – № 2, 2003 г.
- Наглядный материал из сайтов Интернета (портреты и работы художников).
Продолжительность: 1 пара (2 урока).
ХОД УРОКА
Teacher: The topic of today’s lesson is Australian Aborigines and their art
and we are going to have a talk on this topic as much as possible. The lesson why we
have chosen this topic is quite interesting. Why?
Pupil 1: Because Aboriginal art is so unusual.
Teacher: You are absolutely right. What else?
Pupil 2: I think, it is very unique.
Teacher: Right you are. It reflects the aboriginal life, their riligia and
nature. And you’ll be doing a lot of things and different tasks during our
lesson. Useful and amazing information is waiting for you.
Teacher: Answer these questions, please.
- What does the word Aborigine mean?
- Where do they live?
- When did they come to Australia?
- Why do they have no history books to study?
- How do they keep track of their past?
- What do they believe in?
- What is the main job for every Aborigine?
- How much time do Aborigines spent to gather food?
- Do they wear any clothes why?
- What kind of life do modern Aborigines have?
Teacher: Your answers are perfect. You know, the Aborigines probably came to Australia from South East Asia about 60,000 years ago. Australia in those days was a much wetter continent, with large forests and numerous lakes. And the Aborigines settled all over the country and quickly adapted to Australia’s different climates and conditions. And what do you think about them? What can you tell me about their weapons, activities, hunting and sacred sites?
(Учащиеся высказывают свои мнения)
Pupil 1: They were mostly nomads. The men hunted and the women collected
plants and seeds.
They had no domestic animals except the dingo, and used tools made of wood and stone. They
knew exactly how to get fresh water and even went so far as to squeeze frogs which
store water in their bodies!
Pupil 2: They lived in small family groups of 10 go 50 people, each with its own
language or dialect.
Then the British colonized Australia in the 18th century they wanted the Aborigines
to adopt European ways of living. But the Aborigines didn’t want to give up their way of
life. There have been many fights between the Aborigines and the settlers, but these days
their culture is accepted and many Aborigines are returning to their traditional ways.
Pupil 3: The Aborigines believe in the Dreamtime which was a time when their
“spirit ancestors” created the land and all forms of life on it.
There are lots of Dreamtime stories and songs which are passed down the generations.
The Aborigines sing them around campfires with the accompaniment of clapping sticks and
the didgeridoo, their national instrument.
Pupil 4: All over Australia there are many Aborigines sacred sites.
The Aborigines take care of then so that the “ancient spirits” are not
offended and continue to protect them.
One of the most important ones is Uluru, the famous rock situated in Central Australia.
Uluru has several caves filled with paintings showing legends of the Dreamtime.
Pupil 5: A I want to add some more information about Uluru.
This huge rock is 348 metres higk and 348 kilometres long, but what you see of Uluru is
the tip of the iceberg. Uluru is 600 million years old. The best time to see it is at the
end of the day, when its colour changes from yellow to gold, red and then purple. Uluru is
a sacred place for Australia’s native people, the Aborigines. They believe that it’s
full of Spirits that created the world.
There are another 2,100 metres under the ground.
Teacher: Thank you, well done and I want you to read one of the legend.
(Учитель раздает карточки с текстами)
The legend of the Rainbow Snake
(One of the Dreamtime stories runs as follows)
The whole world was quiet, nothing moved, nothing grew. The animals slept
under the earth. One day the rainbow snake woke up and crawled to the surface of the
earth. One day the rainbow snake woke up and crawled to the surface of the earth. She
pushed every thing aside that was in her way. She wandered through the whole country and
when she was tired she coiled up and slept. So she left her tracks. After she had been
everywhere she went back and called the frogs. When they came out their stomachs were full
of water. The rainbow snake tickled them and the frogs laughed. The water poured out of
their mouths and filled the tracks of the rainbow snake.
That’s how rivers and lakes were created. Then grass and trees began to grow and
the earth filled with life.
Teacher: And now listen to the tape, but before listening, look through the words.
inhabitant to keep track spirit sacred to guard boomerang |
chilly hollow root to survive to defeat root cattle ranch |
(Учащиеся слушают аудиозапись с текстом «Aborigines»)
Teacher: The task is to choose the correct answer.
1. This story is told by …
|
6. Aborigines believe in …
|
2. Aborigine means …
|
7. The main job for Aborigine …
|
3. Aborigines live …
|
8. Aborigines didn’t build houses because…
|
4. Aborigine came to Australia …
|
9.Aborigines didn’t wear clothes because…
|
5. Aborigines …
|
10. English settlers …
|
Teacher: And now make up your own dialogue using these words and word – combinations.
- the Australian natives
- to live in the deserts
- to keep track of
- believe in Dreaming
- sacred places
- to survive
- expert hunters
- to start a fire
- experts in finding
- spirits
- a good people
(Работа в парах)
Teacher: And it’s time to check your homework. You were to prepare a presentation on this topic. I want you to present them to your classmates.
(Учащиеся представляют свои презентации)
Teacher: As you know people are very enthusiastic about art and music. Art is
very important to the Aborigines. Aboriginal art is so interesting and specific. The
Aborigines use a lot of dots in their wart work. What can you say about Aboriginal
art?
Pupil 1: For thousands of years they have painted stories from their Dreamtime on
rocks and barks. They have also painted their bodies for ceremonies. Aboriginal tribes
have for thousands of year created elaborate sand and body paintings using sand,
ochre’s, blood, feathers twigs and seed for their ceremonies.
Paint was made from rocks, clay and coal. This produced the traditional Aboriginal colours
– red, brown, black and white. Aborigines are good artists.
Teacher: Thank you, you are right. Today, Aboriginal art is gaining
popularity all over the world. Modern Aboriginal artists continue the tradition using
modern materials in their works. There are many famous Aboriginal artists and we can see
their works in the National Gallery of Australia and in the Art Gallery of New South
Wales Aboriginal Art is becoming more and popular all over the world.
Teacher: Are you eager to see Aboriginal art? We are going toread some short texts
about Aboriginal artists and their works. But before reading, look though the words.
Let’s read them together.
clan – клан
quise – облик, вид
to focus on – посвящать
totemic –
тотемический
to portray –
изображать
indigenous –
местный
iden tity – личность
highly regarded –
высоко ценимый
sequence – последовательней
waten colour –
акварель
ancestral – родовой
artifact – предмет прикладного искусства
Jack Wunuwun (Yam Plants) George Milpurrurry (Goose Egg Hunt) Rover Thomas (Kalumpiwarra – Ngulanintji) Ginger Riley Munduwalawala (Ngak – Ngak) Robert Cole (Untitled) Fiona Foley (Black Cockatoo Fearher) Hector Jandany (Ngarrgooroon Country) Pauline Woods (Wild Onion Dreaming) |
«Растения ямса» (Джек Вунувун) «Охота на Гусиное Яйцо»(Джордж Милпуррурру) «Калимпиварра – Нгуланинтжи» (Ровер Томас) «Нгак–Нгак»(Джинджер Райли Мундувалавала) «Без названия» (Роберт Коул) «Перо Чёрного Какаду» (Флона Фоли) «Гоуст Гам» «Альберт Наматжира) «Мечтания дикого лука» (Паулин Вудс) «Земля Нгарргурун» (Гектор Джандани) |
(Учащиеся работают с текстами по учебнику)
Teacher: What do you think of Aboriginal Art? How is it unique?
Pupil 1: It’s amazing that there are so many different painters among aborigines
in Australia. Their paintings are unusual and beautiful. They reflect the aborigines’
life, nature and religion.
Teacher: Yes, I agree with you. Thank you. And the task is to match the names in
the columns with the words below. Words may be used more than once.
a |
b |
c |
d |
e |
f |
g |
h |
i |
Hector Jandary |
Pauline Woods |
Albert Namatjira |
Rjbert Cole |
Ginger Riley |
Fiona Foley |
Rover Thomas |
George Milpurrurrru |
Jack Wunuwun |
- ceremonial leader 15. cook a _1, 5, 3, 2 _________
- artefacts 16. traps
- community 17. Aborigines b __6, 5, 3, 9, 24____
- watercolour 18. chairman
- award 19. still – life c ________________
- Aboriginal 20. exhibitions d ________________
- heraldin snakes 21. London e ________________
- ceremonies 22. Ire land
- sacred sites 23. North America f ________________
- paintong styles 24. fertility
- sequence of events 25. wet lands g _______________
- spiritual 26. pregnancy h _______________
- birds 27. Palm Springs
- crocodiles 28. identity
Teacher: OK, and now. I want you to work in groups. I’ll give you cards you are to fill in the missing information and make mini – presentations on the chosen pictures.
Painter |
Year |
Name of the picture |
Verbs |
Nouns |
Example: Jack Nunuwnn |
1979 |
Yam Plants |
to focuson |
fish |
Fiona Foley | 1992 |
to study to establish to exhibit |
||
George Milpurrurrru | 1981 |
ceremonial leader wetland region freshwater plants know ledge flock of birds |
||
Rover Thomas | 1984 |
to contain to represent |
||
1991 |
snake Bandian totemic sea eagle the National Gallery |
|||
Albert Namatjira |
|
Ghost Gum | ||
|
Wild Onion Dreaming |
to win to tend to emphasize |
Teacher: One more fask for you is to find the odd one out.
Example:
Albert
Milpurrurrru is the odd
one because the rest of the words are name
Foley
of
the painters
1. visual Art Panel
2.
Northern Territory
urban – based
Eastern
Australia
highly –
regarded London
–
ochre back ground
Western
Australia
3.
wetland 4.
Catholic Church
freshwater artefacts
–
water Dreamtime
stories
spiritual –
Bible
5. burial
ceremony 6.
Yam Plants
Gang – ngarl clan
– Untitled
water birds
Ngak-Ngak
fish Wild
Onion Dreamting
7.
1930 8.
dreamings
1937 rituals
1935
– women
1964
desert
–
1929 men
Teacher: Well done, children. As you know Australia is a fascinating country. It is full of strarge and wonderful places, unusual animals and amazing culture. You have learned many facts about the «Land Down Under». And this test is for you.
Test yourself
What Have You Learned from This Chapher
- ________ live in Australia nationalities.
- Anna Pavlova was a great Russian __________
- _______ the famous Russian singer, also visited in Australia.
- _______ established a marine biological station in Australia.
- Where do sefflers come to Australia from? ________
- Aborigine means _________ …..
- Aborigines came to Australia ______ ago.
- They kept track of their past through ________.
- The main job for every was Aborigine _________ .
- Erni Dingo is best known for the character ___________
- The Aboriginal name for Ayers Rock is __________ (Uluru)
- A long wooden pipe that make a strange sound is called ________ (a didgeridoo)
- 70 percent of Australia is hot dry land called ________ (the out back).
- Australian people speak English, but their English is a bit different. They have their own sperial words and phrases called «_______». (Strine)
- The largest coral reef in the world is ________.
- Only in Australia can you find a _______ pie, a steak or smoked ________ (kangaroo, crocodile, ostrich).
- Their weapons consisted of _______ (a wood spear, a club a boone rang)
- Aborigines use alof of _______ in their ant work.
- Concentric circle can mean ____ . _____ . ______ . ______ (waterhole, camp, tree or muting place)
- Aborigines believe in _________ (Dreaming)
Teacher: Very nice, thank you. And now we are going to see a film about
Australia and their native people. (Отрывок из фильма
«Австралия»)
Teacher: Thank you for your work. You are c lever and creative pupils. (Итоги
урока)
Your homework is to make a report about one of these Aboriginal antists.
The lesson is over. ____________
See you on Monday. ___________