Данный урок является заключительным по теме и представляет собой урок-дискуссию с элементами ролевой игры. За несколько дней до урока двум сильным учащимся были даны следующие задания:
У1 – журналист. Он должен взять интервью у будущих выпускников об их планах на будущее и о выборе профессии. (Интервью записывалось на видеокамеру, а на уроке просматривалось на видеомагнитофоне.)
У2 – психолог. В его задачу входило провести анкетирование среди будущих выпускников. По результатам анкеты была составлена диаграмма, которую учащийся-психолог проанализировал на уроке.
Тема: A Job for Life.
Цель урока: обобщение и систематизация умений и навыков на основе монологических и диалогических высказываний по теме в форме дискуссии, деловой игры.
Развивающий аспект: развитие воображения, умения высказывать свою точку зрения, личное отношение к поставленной проблеме; умения аргументировать свое высказывание, определить и сформулировать собственные пути решения проблемы.
Воспитательный аспект: воспитание толерантного отношения учащихся друг к другу, способности к сотрудничеству и умению общаться.
Пособия: диаграммы, таблицы, видеомагнитофон.
ХОД УРОКА
I. Greeting. Warm-up.
1) Saying compliments.
T: Hello, everybody. The subject of our lesson today is “A Job for Life”. We are going to have a lesson-discussion, a business game where various jobs will be discussed. You know that people must be tolerant to each other, so let’s start with saying compliments .
(Учащиеся бросают друг другу небольшой мяч и говорят комплименты)
e.g.
P1 - Lera, you look wonderful today.
P2 - Thanks, you are very kind. Jane, your smile is so charming.
P3 - Thanks a lot. I’m pleased to hear that. Etc.
2) “Hot chair” game.
T: What should we take into consideration while choosing a profession? Is character important? I think, yes. We’ll play a psychological game which is called “a hot chair”. The game is simple. One of you will sit down on the chair, the others will speak honestly about his(her) traits of character. Then our psychologist (name) will give her comments.
P1. Sits down on the “hot chair”
Pupils speak in turn. E.g.
I think you are (communicative and sociable)
In my opinion you are (generous and amiable)
I am sorry to say, but you are (a bit lazy, you should be more hard- working
You are …, but sometimes you are …etc .
(После того, как учащиеся высказались по поводу характера своего одноклассника, ученик, выступающий в роли психолога, дает совет о том, какую профессию следует выбрать учащемуся).
Psychologist: I would advise you to become a … because you are…
II. Speech skills.
1) Watching and analyzing video interview.
T: Now, friends, let’s come over to more serious things. You know, that choosing a profession is a topical problem for our school-leavers. Our journalist (name) interviewed some students of the 11th form about their plans for the future. We’ll ask (name) to tell us about the interview.
(Учащиеся смотрят видеозапись, учащийся-журналист комментирует видео интервью)
Journalist: Now I'm giving the floor to our psychologist (name), who will give a detailed analysis of the interview and the survey of the poll held among the school-leavers.
2) Analyzing the questionnaire.
(Учащийся-психолог анализирует результаты опроса старшеклассников и сравнивает с опросом, проведенным среди британских школьников. На доске – диаграмма, составленная психологом после анкетирования учащихся 11 классов, и таблица, показывающая отношение британских школьников к выбору профессии.)
What would you like to be?
Factors, which are important |
Male % |
Female % |
Job satisfaction |
50 |
66 |
Money |
29 |
13 |
Friendly atmosphere |
7 |
13 |
Good conditions |
5 |
6 |
Training |
3 |
3 |
Travel |
1 |
2 |
Where would they like to work
Location |
Male % |
Female % |
In home area |
50 |
43 |
Elsewhere in UK |
30 |
37 |
In London |
14 |
16 |
Abroad |
36 |
40 |
* (таблица взята из учебника английского языка для 9-го класса под редакцией В.П.Кузовлева)
T: Thank you very much. You are really an excellent journalist and a brilliant psychologist.
3) Discussing problem questions.
T: Well, friends, I see that choosing a profession is very important to you. You know there are highly-paid and low-paid, challenging and boring jobs. Now I’d like you to answer the question: Which is more important – a high salary or satisfaction? My job, for example, is not highly-paid, but it is extremely interesting. What’s your opinion of the problem? What profession will you never choose?
Discussion.
(Во время дискуссии учащиеся высказывают свое мнение по данной проблеме, в случае необходимости корректно перебивают друг друга, продолжают беседу).
e.g.
- Sorry for interrupting
- Let me say my say
- I am of a different opinion
- I don’t think so
- I fully agree with you
- To a certain extent you are right, but …etc.
4) Speaking about plans for the future.
T: I suppose you’ve made up your mind as to the future profession. Will you speak about it?
(Монологические высказывания учащихся об их планах на будущее.)
5) Group work – discussing problem questions.
T: You know that on the way to your future career you'll come across some obstacles and hardships which have to be overcome. What are the problems that you’ll have to cope with and how are you going to do it?
(Учащиеся произвольно делятся на 2 группы. Группа 1 называет трудности, которые ожидают молодых людей, группа 2 предлагает пути решения проблем.)
6) Application for a job.
T: How clever and jolly you are. So, you are not students any longer. You are young specialists. What do you do next?
P1: We apply for a job.
T: What do we call a person who applies for a job?
P2: An applicant.
T: What does an applicant do?
P3: Writes a letter of application and CV.
T: What shall we write in the letter of application?
(Учащиеся рассказывают, что нужно указывать в заявлении при устройстве на работу и в резюме.)
7) Interpreting the picture.
T: Have a look at the picture. What is depicted here and what do you think is wrong?
(Картинка из учебника “New Millenium English “ 11-й класс, стр. 48. Картинку можно отсканировать на компьютере и повесить на доску.)
8) Role-play.
A job interview. P1 – employer, P2 – applicant.
(Диалоги готовятся заранее. Каждой паре необходимо обыграть различные ситуации, н/п, человек, устраивающийся на работу, ведет себя развязно, или наоборот, слишком робко; работодатель часто перебивает посетителя и т.д. ; а также ситуации, когда беседа ведется корректно. Учащиеся смотрят диалоги друг друга и обсуждают, что было правильно, а что нет в данных ситуациях.)
T: Imagine that you are administrators on professional personnel recruitment. Have a look at the information about the applicants and say which of them you’d hire to work as a teacher in a children’s camp.
(На доске карточки с информацией о претендентах. Учащиеся высказывают свое мнение.
Jane Willson, 19 –
- has been a baby-sitter for 2 years;
- loves children, likes reading to them, playing games.
Rose Brown, 21 -
- an Arts student, has a rich imagination;
- good at literature, music, painting;
- has a younger sister, looks after her.
John Rick, 20 -
- very sociable, the soul of a company;
- plays the guitar and sings well;
- has never worked with children.
Linda Green -
- would like to be independent of her parents and is ready to do any job;
- responsible and reliable;
- has an experience of working with children, but isn’t keen on this kind of job.)
- I would hire …because…
- First of all…,then…
- Moreover…
- The most suitable person for the job is …
9) Language work.
Say it in one word:
- to move someone to a more important job, position in a company (to promote);
- money, usually added to pay as a reward for good work (bonus);
- a period during each day or night when workers in a factory or hospital etc., are at work (shift);
- the act of being in charge of a group of workers and being responsible for making sure that they do their work (supervision);
- something that tests strength, skill or ability (challenge);
- extra things such as luncheon vouchers or free medical insurance over and above basic pay (perks);
- someone who is being trained for a job (trainee);
- someone who has recently joined a group of people or organization (recruit).
III. Conclusion.
Writing a sinkwein poem.
(Синквейн – это пятистишие, где первая строка – одно ключевое слово, определяющее содержание синквейна. Вторая строка – два прилагательных, характеризующих данное понятие. Третья строка – три глагола, показывающих действие понятия. Четвертая строка – короткое предложение, в котором автор высказывает свое отношение к проблеме. Пятая строка – одно слово, обычно существительное, через которое человек выражает свои чувства, ассоциации, связанные с данным понятием. Например,
Урок
Интересный, запоминающийся
Вдохновил, заинтересовал, запомнился
Я получила удовольствие
Здорово.
Так как урок был посвящен выбору профессии, я предложила ребятам придумать синквейн о профессиях, например,
Doctor
Caring, attentive
Examines, treats, cures
Helps people
Satisfaction.
Дети выполняют подобные задания с большим интересом.)
T: Thanks a lot for your work at the lesson. I enjoyed it.
(На уроке также можно обсудить положительные и отрицательные моменты в профессии учителя, продавца, доктора и т.д. Можно предложить ребятам рассказать о какой-либо профессии, используя только существительные или только глаголы и т.д.)