Цель урока: систематизировать знания учащихся по теме семья.
Задачи урока:
- тренировать учащихся в употреблении знакомых лексических единиц и грамматических структур;
- развивать умения и навыки чтения вслух и про себя.
Оборудование урока: таблицы со словами; конверт с письмами; рисунки сказочных персонажей.
ХОД УРОКА
I. Приветствие
T: Good morning, boys and girls.
P-s: Good morning.
T: I’m glad to see you. How are you?
P-s: I’m fine, thanks and how are you?
T: I’m fine too, thank you. Sit down, please.
II. Определение темы урока
1) T: Dear children, let’s try to guess the topic of our lesson. Look at the blackboard. Here you can see a crossword puzzle. If you guess all the words correctly, you will be able to name the topic of our lesson.
Учитель читает дефиниции зашифрованных слов. Учащиеся отгадывают слова, а учитель записывает их. Цветным мелком в кроссворде выделены клетки с зашифрованной темой урока.
A Crossword Puzzle
1. He is the father of your father. (Grandfather)
2. She is the sister of your father. (Aunt)
3. She is the mother of your sister. (Mother)
4. She is the daughter of your mother. (Sister)
5. He is the brother of your mother. (Uncle)
После того, как все слова угаданы, учащиеся читают выделенное слово и называют тему урока “Family”.
2) T: Right you are. So, today we are going to speak on this topic. We have a lot of things to do. First, let’s try to give a pair for each relative. Fill in the missing words.
The Family
Grandfather |
Grandparents |
Grandmother |
Father | Parents | |
Children | Daughter | |
Grandchildren | Granddaughter | |
_________ | Wife | |
Brother | _________ | |
_________ | Aunt |
Учитель раздает каждому ученику таблицу с пропусками с целью проверить орфографические навыки и сообразительность учащихся.
III. Фонетическая зарядка
T: What poems and a song about family do you know? Let’s recite some poems and then we’ll sing a song.
Учащиеся читают наизусть стихотворения по теме «Семья», а затем поют песню о семье. Вот некоторые из них.
My Family I’ve got a mother, * * * Good night, Father! |
A Song I. How is your mother? * * * Mother, father, sister, brother |
(Игра является важным моментом на уроках английского языка в младших классах. При исполнении песни учащихся можно разделить на две группы: мальчики поют вопрос, а девочки отвечают на него.)
IV. Развитие навыков коммуникативного чтения
1) T: You know, children. I’ve got a letter for you. It is from a fairy character. Let’s open it. Look! There are letters for each of you.
Учитель раздает листы с текстом от сказочного героя каждому ученику. На доске висят картинки с персонажами из разных сказок: «Золушка», «Буратино», «Винни-Пух», «Колобок», «Красная Шапочка», «Кот Матроскин», «Крокодил Гена», «Белоснежка» и т.д.
T: Now you will read this letter and try to guess the author of it.
After your reading you must answer the question: Why do you think so?
But first, look at the blackboard. There are different fairy characters on it. One of them
is the author of the letter.
Учащиеся читают следующий текст про себя, находят подсказку и отвечают на поставленный вопрос.
P: This is Red Cap, because she has a red cap.
A Letter
Dear friend,
My name is … . I am a girl. I am kind and funny. I have got a mother. I like to help
my mother. I can sing and dance. I’ve got a red cap. I like my grandmother. I often
visit her. My grandmother likes cakes.
P.S. Please write back.
Your friend … .
2) Дети вставляют имя автора письма, читают письмо во второй раз вслух, стараясь запомнить детали.
3) На сколько хорошо дети запомнили и поняли письмо, можно проверить в игровой форме.
T: Children, let’s see. Do I remember this letter very well?
If I tell you the right sentence, you must clap your hands one time.
If I tell you the wrong sentence, you must clap your hands two times.
Учитель произносит следующие предложения, а дети реагируют, хлопая в ладоши.
1. Her name is Red Cap.
2. She is a boy.
3. She has got a mother.
4. She can swim very well.
5. She has got a red cap.
6. She has got a grandfather.
7. Her grandmother likes cakes.
4) T: Now look at the blackboard and try to tell us about the families of these fairy characters. You may use the following plan.
– Her (His) name is … .
– She (He) has got … .
– She (He) can … .
– She (He) likes … .
Используя план, написанный на доске, учащиеся рассказывают о каждом сказочном персонаже.
V. Подведение итогов
T: So, today we’ve reviewed a lot of words, poems and a song about
the family. You’ve read the letter from Red Cap and you’ve tried to describe different
fairy characters.
Your home task is: try to tell us about your friend, using our plan.
I am pleased with your work. Thank you. Good-bye.