Приемы эмоционального стимулирования в обучении иностранному языку

Разделы: Иностранные языки


Работая в школе много лет, я заметила, что все ученики, приступая к изучению иностранного языка, не могут пожаловаться, на отсутствие интереса к нему. Увлекательность нового предмета, первые успехи не оставляют детей равнодушными. Но к седьмому классу у некоторых детей пропадает желание к овладению иностранным языком.

Я поставила перед собой задачу – добиться того, чтобы интерес к практическому овладению языком не пропадал и у старшеклассников. Мое преподавание английского языка не ограничивается уроком. Я стараюсь проводить разнообразную внеклассную работу по предмету, так как она способствует более прочному усвоению языкового материала, развивает творческую активность, самостоятельность, воспитывает интерес к изучению английского языка, дает выход творческой энергии, фантазии и инициативы учеников. Я уверена, что эффективно организованная внеклассная работа в различных формах является логическим продолжением учебной работы. Любое внеклассное мероприятие – это испытание с целью проверки эрудиции, знания языка, внимания и других способностей.

Современная школа требует включения в учебный процесс таких приемов и технологий обучения, которые бы активизировали эмоциональную сферу личности школьника, т.е. создавали ситуации эмоционально – ценностного переживания, внутреннего принятия учениками образовательного процесса, адекватного их интересам и потребностям. Приемы эмоционального стимулирования способствуют актуализации знаний, навыков и умений, необходимых для функционирования иноязычного общения, и переходу эмоциональных состояний учащихся в реально действующие положительные мотивы их речевой и учебной деятельности. Специально для активизации эмоциональной сферы личности школьников, я во внеурочной работе использую различные средства эмоционального стимулирования: игровой, соревновательный, художественный, что позволяет мне усилить положительный эмоциональный настрой учащихся и активизировать их учебную и внеурочную деятельность по овладению иноязычным общением. Чувства и эмоции создают благоприятную обучающую и воспитывающую среду, психологически благоприятный для общения климат, развивают мотивацию учения, ценностные ориентации школьников, активизируют их умственные процессы и творчество.

Все мои ученики принимают активное участие в неделе английского языка. Она проводится в школе каждый год. Чаще всего это время празднования Рождества и Нового Года. Во избежание перегрузки ребят мы готовимся заблаговременно к данному мероприятию.

Главным событием недели является всегда фестиваль – конкурс новогодних театрализованных представлений.

В 2005-2006 учебном году к Рождеству и Новому Году родился спектакль “Cinderella” по мотивам сказки “Золушка”. Победителем стал 8А класс.

А в декабре 2007 года - “Snow White and the Dwarfs” по мотивам сказки братьев Гримм “Белоснежка и семь гномов”. Победителем стал 10А класс. Репетиции спектаклей проходили после уроков весело и интересно. Проведение репетиций было задумано как дополнительная система образования. Сначала было необходимо отработать произношение и интонацию с главными исполнителями ролей. Понятно, что каждый должен был четко представлять себе общий характер персонажа и его чувства, выраженные английскими фразами. Во время репетиции для заполнения пауз и для большей естественности требовалось добавлять восклицание, повторение отдельных слов, переспросы, музыкальное оформление, возникало много смешных импровизаций.

В каждой сцене актеры проявляли большую находчивость. Все это создавало атмосферу полного раскрепощения, что благотворно сказалось на развитии умений устной речи на английском языке. Старались все участники театрализованного представления: актеры, костюмеры, визажисты, помощники режиссера, так как никто не хотел подводить коллектив, который так творчески работал над спектаклем.

Актеры с удовольствием ходили по классам и показывали представление по образцу старинных бродячих актеров. Надо было видеть лица ребят, с каким огромным удовольствием они это делали. Итогом работы над спектаклями стали фотогазеты, слайдпроекты, видеофильм. Эти спектакли стали одними из самых запоминающихся событий в жизни школы и для учеников и для учителей. Представляем сценарий новогоднего спектакля.

SNOW WHITE AND THE SEVEN DWARFS
After the Brothers Grimm

Characters:

Narrator Magic Mirror
Queen Huntsman
Snow White Seven Dwarfs
Prince  

Narrator: Once upon a time there lived a Queen. A little daughter was born to her. She was named Snow White. The Princess had skin as white as snow, lips as red as a rose, and hair as black as ebony.

Soon the good Queen died. The King married again. The new Queen was very beautiful, but cruel and selfish. She spent much time looking in her Magic Mirror.

Scene I

Setting: A room in the palace.

Queen:

Magic Mirror in my hand,
Who’s the fairest in the land?

Magic Mirror:

You, who hold me in your hand,
You are the fairest in the land.

Narrator: The Queen was pleased for she knew that the Magic Mirror always spoke the truth. As Snow White grew up she became prettier and prettier. And one day… .

Queen:

Magic Mirror in my hand,
Who’s the fairest in the land?

Magic Mirror:

You, who hold me in your hand,
You were the fairest in the land;
But, today, I tell you true,
Snow White is more fair than you!

Narrator: So angry was the Queen when she heard the Magic Mirror’s words that she turned green and yellow with envy. She sent for one of the huntsmen who lived near the forest.

Queen: (to the Huntsman): Take the child away. Let me never see her again. When you reach the forest, kill her.

Huntsman: Yes, your Majesty!

Queen: Here is a bag of gold for you/

Scene II

Setting: In the forest.

Narrator: The Huntsman rode away. He took Snow White deep into the forest and drew out his knife.

Snow White: Oh, dear Huntsman, spare my life! I will run deep into the forest, and never come home again.

Huntsman: Well, run away then, poor child. I will not hurt you. I cannot do such a cruel thing.

Narrator: Не had to live poor Snow White all alone in the dark forest. She was so frightened and did not know which way to go. She ran and ran and became very tired. Suddenly she saw in front of her a little house.

Scene III

Setting: In the little house.

Snow White: I’ll go inside. Why, how small it looks! And how neat, clean and tidy. How many different little things there and here. One, two…seven little beds, seven plates, cups, knives and forks on the table. I’m so hungry and thirsty. I’m so sleepy!

Narrator: When it was quite dark, the owners of the little house came home. They were seven little dwarfs, who dug and searched for gold in the mountains. They entered the room and saw that somebody had been in their house, for things were in disorder.

The First Dwarf: Who has been sitting on my stool?

The Second Dwarf: Who has been eating off my plate?

The Third Dwarf: Who has been nibbling at my bread?

The Fourth Dwarf: Who has been at my porridge?

The Fifth Dwarf: Who has been using my fork?

The Sixth Dwarf: Who has been cutting with my knife?

The Seventh Dwarf: Who has been drinking out of my cup?

All the Dwarfs (together): What a beautiful girl she is!

The First Dwarf: Dear girl, what is your name?

Tell us why you have come to our house.

Snow White: I’m the Princess, the King’s daughter. My name is Snow White. My mother died, and my stepmother wanted to kill me. I can’t go home. May I stay with you, dear friends?

The First Dwarf: If you stay with us, will you look after us? Will you cook, make the beds, wash and keep everything neat and clean? And we shall take good care of you.

Snow White: Yes, with all my heart.

Narrator: And Snow White stayed with seven little dwarfs and kept their house tidy. Every morning the dwarfs went into the mountains. In the evening they came home. As Snow White was left alone all day long, when they were going to work the good dwarfs warned her about the stepmother.

All the Dwarfs (together): Dear girl, you must be on your guard against your stepmother. She will soon learn that you live here. Take care and do not let anybody come into the house.

Scene IV

Setting: A room in the palace.

Narrator: The Queen decided to talk to her Magic Mirror.

Queen:

Magic Mirror in my hand,
Who’ s the fairest in the land?

Magic Mirror:

You, who hold me in your hand,
You were the fairest in the land;
But, today, I tell you true,
Snow White is more fair than you!
Amid the forest, darkly green,
She lives with dwarfs – the hills between.

Narrator: The reply greatly astonished the Queen, but she knew that the Magic Mirror always spoke the truth. She went into a secret room and there she made a poisoned apple. As soon as the apple was ready, the Queen dressed up as an old peasant woman and hurried off to the house where Snow White lived.

Scene V

Setting: In the little house.

(The Queen knocks at the door)

Snow White: Who is there? Old lady, I can’t open the door to you. The seven dwarfs have forbidden it.

Queen: I want to give you an apple.

Snow White: The seven dwarfs do not let me take anything.

Queen: What? Are you afraid of poison? See, I will cut the apple in half. You eat the red cheek and I will eat the white.

Narrator: Only the red cheek was poisoned. Snow White stretched out her hand and took the poisoned part. Snow White takes a bite of the apple and falls down as if dead.

Queen: White as snow, red as blood, black as ebony! The dwarfs will never wake you up!

Scene VI

Setting: A room in the palace.

Narrator: As soon as the wicked Queen reached home, she wants to talk to the Magic Mirror.

Queen:

Magic Mirror in my hand,
Who’s the fairest in the land?

Magic Mirror:

You, who hold me in your hand,
You are the fairest in the land.

Scene VII

Setting: In the little house.

Narrator: The seven dwarfs come home late in the evening.

The First Dwarf: The wicked stepmother has done this. Our dear girl is dead.

The Second Dwarf: But her cheeks are so rosy and she looks as if she is not dead.

The Third Dwarf: We cannot bury her.

Narrator: For a long time Snow White lay peacefully in the glass case and did not change, but she looks as if she were asleep. The seven dwarfs mounted guard over the glass case until one day a King’s son came riding by.

Prince (addressing the Fourth Dwarf who was on guard that day): Who is this beautiful girl?

The Fourth Dwarf: She is the daughter of the King. Her name is Snow White. Her stepmother killed her. And who are you, noble man?

Prince: I am the Prince and my country is not far from here. May I look at the King’s daughter?

The Fourth Dwarf: Yes, you may.

Narrator: The Prince looked at Snow White, and she was so lovely. The witch’s spell was broken. Snow White came alive. The Prince and Snow White fell in love almost at that very moment. All the other dwarfs came home in the evening and learnt all about it.

All the Dwarfs(together): How happy we are that you are alive, our dear Snow White.

Snow White: I don’t want to live you. Who will cook and wash for you?

All the Dwarfs(together): But you must allow the Prince to take you to his castle, but promises that you will come back and see us often. We shall all miss you so much, Snow White.

Snow White: I promise. I promise. I’ll never forget you, dear dwarfs.