Интегрированный урок (английский язык + история) по теме "Столетняя война"

Разделы: Иностранные языки


Социокультурный аспект:знакомство с историей Великобритании.

Развивающий аспект:развитие способности осуществлять продуктивные речемыслительные задачи.

Воспитательный аспект:воспитание интереса к изучению личностей великих людей планеты.

Учебный аспект:совершенствование навыков чтения, устной речи учащихся, формирование коммуникативной компетенции учащихся, расширение страноведческого кругозора учащихся.

Ход урока

Учитель истории приветствует учащихся: Здравствуйте, дети!

Учитель английского языка: Hello, children! Sit down!

При проведении урока используется презентация. (Приложение 1)

Учитель истории: Тема нашего урока “Столетняя война”

Учитель английского языка: The theme of our lesson is Hundred Years' War. (слайд 1,2)

Our goals today: (слайд 3)

  • to practise some vocabulary on the topic;
  • to practise communication skills;
  • to improve knowledge of English history

Учитель английского языка обращает внимание на лексические единицы:

War, Hundred Years’ War, Middle Ages, king, hero (heroine), battle, victory

Затем хором и индивидуально учащиеся повторяют эти слова. После фонетической отработки лексических единиц учитель английского языка предлагает выполнить следующее задание:Match the words and its definitions. (слайд 4)

War - someone who has done something brave
King - a fight between two armies in a war
Hero - fighting between two or more countries
Battle - a fact of winning a battle
Victory - a man who rules a country

Now let’s speak about the history of Hundred Years’ War

Учитель истории кратко рассказывает о Столетней войне и показывает по карте основные сражения. Учитель английского языка переводит его слова на английский язык.

Учитель истории:

Причины:

  1. Франция претендовала на английские владения в Аквитании.
  2. Соперничество Англии и Франции во Фландрии.
  3. Война – источник обогащения.

Учитель английского языка:

The causes of the war:

  1. France pretended to English possessions in Aquitaine.
  2. Rivalry in Flanders.
  3. War is a source of enrichment

Учитель истории:

Повод:

В 1328г. во Франции прекратилась династия Капетингов. На престол вступил представитель ее младшей ветви – Филипп Валуа. Английский король Эдуард III был родственником короля Франции и объявил себя королем Англии и Франции.

Учитель английского языка:

Background:

War was fought primarily over claims by the English kings to the French throne. The senior line of the Capetian dynasty ended, creating a crisis over the French succession.

Учитель истории:

Война продолжалась 116 лет (1337- 1453гг.)

Этапы войны:

I этап: 1337-1360 – поражение Франции, потеря территорий, битва при Креси, битва при Пуатье.
II этап: 1369-1396 – усиление Франции, перемирие.
III этап: 1415-1428 – битва при Азенкуре, оккупация Франции.
IV этап: 1429-1453 – окончательный перелом, Жанна д'Арк, поражение Англии.

Учитель английского языка:

The Hundred Years' War lasted 116 years from 1337 to 1453.

4 periods of the war:

1337-1360 French defeat, loss of territories, battle of Crecy, battle of Poitiers
1369-1396 French ascendancy
1415-1428 Battle of Agincourt, occupation of France
1429-1453 French victory

Учитель английского языка проводит фронтальный опрос.

  1. Name the causes of the war (слайд 5)
  2. Look at the family tree relating the French and English royal houses at the beginning of the war and say who was Edward III to French monarchs (слайд 6)
  3. Name 4 periods of Hundred Years’ War (слайд 7)

Учитель английского языка:

Let’s speak about the last period of Hundred Years’ War.

Учитель истории отмечает, что перелом наступил в 1420-х, на четвертом этапе войны, после того как французскую армию возглавила Жанна д'Арк.

Учитель английского языка предлагает прочитать текст о Жанне д'Арк. (слайд 8,9,10,11):

Now read the text about Joan of Arc. Be very attentive. But before reading look at the blackboard. ( на доске выписаны незнакомые слова, учитель объясняет их значение)

Joan of Arc was born in Domremy, in the province of Lorraine, France in 1412. Joan asserted that she heard voices of angels which told her to recover her homeland from English domination . The uncrowned King Charles VII sent her to the siege at Orleans as part of a relief mission. She gained prominence when she overcame the dismissive attitude of veteran commanders and lifted the siege in only nine days. Several more swift victories led to Charles VII's coronation at Reims and settled the disputed succession to the throne. The renewed French confidence outlasted her own brief career. She refused to leave the field when she was wounded during an attempt to recapture Paris. Hampered by court intrigues, she led only minor companies from then onward and fell prisoner at a skirmish near Compiegne the following spring. A trial convicted her of heresy. She was burnt at the stake in Rouen in 1431. She had been the heroine of her country at the age of 17 and died when only 19 years old. Joan of Arc was canonized as a saint in 1920.

Учитель английского языка: I think you are ready to answer on the questions of the quiz. (слайд 12 )

I. Joan was born in the small village of Domremy, east of Paris. In what region of France is this village located? (слайд 13)

  1. Provence
  2. Alsace
  3. Lorraine

II. Why did Joan of Arc join the French army? (слайд 14)

  1. She hoped to win the heart of Charles VII.
  2. Voices in her head told her to do so.
  3. To avenge the death of her father at the hands of the British.

III. How old was Joan of Arc when she joined the army? (слайд 15)

  1. 17
  2. 20
  3. 24

IV. Joan of Arc was burned at the stake for: (слайд 16)

  1. Treason.
  2. Heresy.
  3. Being an enemy of the state.

V. When was Joan canonized (слайд 17)

  1. 1550
  2. 1780
  3. 1920

Затем учитель английского языка предлагает учащимся просмотреть отрывок из фильма Люка Бессонна “Жанна д'Арк”: I propose you to watch the fragment of the film of Luc Besson. Then characterize Joan of Arc using these words. (слайд 18 )

Учитель английского языка:

Joan of Arc inspired a French revival and the French drove the English out.

Учитель истории подводит итоги войны:

  1. Англичане изгнаны со всей территории Франции. У Англии остался лишь порт Кале.
  2. Война привела к усилению королевской власти во Франции.
  3. Пользуясь поддержкой населения, король укрепил постоянную армию.
  4. Франция вышла из войны крайне разоренной, многие области были опустошены и разграблены. И все же победа объективно помогла завершению объединения французских земель и развитию страны по пути политической централизации.

Учитель английского языка:

Significance:

  1. The English had lost all their French lands except Calais. (слайд 19)
  2. The Hundred Years’ War strengthened the royal power in France.
  3. The King fortified the regular army.
  4. The war stimulated nationalistic sentiment. It devastated France as a land, but it also awakened French nationalism. The Hundred Years' War accelerated the process of transforming France from a feudal monarchy to a centralized state.

Учитель английского языка предлагает выполнить итоговое письменное задание:

  • Date of Hundred Years’ War -
  • Location -
  • Result -
  • Territorial
    changes –

Контроль (слайд20)

Учитель английского языка проводит рефлексию (слайд 21) и подводит итоги урока.

Приложение