Конспект урока по английскому языку в 11-м классе по теме "Компьютер в нашей жизни"

Разделы: Иностранные языки


Цели урока:

Поддержание положительной мотивации к более глубокому изучению иностранного языка.

Образовательный аспект:

Путём использования средств иностранного языка сформировать у учащихся целостное представление о роли компьютера в нашей жизни.

Развивающий аспект:

Совершенствование умений и навыков употребления широкого спектра ЛЕ (активный и пассивный запас слов) при систематизации представлений учащихся о роли компьютера в жизни.

Воспитательный аспект:

Формирование умения видеть и рационально использовать в жизни положительные и отрицательные стороны информационных технологий.

Задачи:

Активизация и расширение употребления ЛЕ .

  1. Развитие навыков чтения научно-популярных и технических текстов.
  2. Развитие творческих способностей учащихся как языковых, так и художественных через формирование навыков работы на ПК с использованием программы Microsoft Power Point.
  3. Знакомство с правилами этикета при общении в Интернете.

Ход урока

1.Организационный момент:

2. Речевая зарядка:

T.: - I think that you know popular English song for children:

“Old McDonald has a farm, E-I-E-I-O,

And on this farm he has some cows, E-I-E-I-O…..”

And we know a modern variant of this popular song: (текст написан на доске и исполняется речетативом, подражая молодёжному стилю “рэп”).

“ Old McDonald has a farm, E-I-E-I-O.
And on his farm he has some comps, E-I-E-I-O.
With a comp, comp here and a comp, comp there,
Here a comp, there a comp,
Everywhere a comp, comp.”

So, computer has become an important part of our life – some people can admire it, some can call it “devil”, but no one can deny it.

Say, please, who of you has a computer at home?

How do you use your computer?

What do you think of computer? (на экране мультимедийного проектора даны слова-опоры доя построения устного ответа :

“+”

extremely interesting educational games play computer games
exciting useful important for you
help to learn foreign languages use English help get information
help do a lot of things faster and better help connect people

who lives so

far away from each other

it saves time for all ages

“ - “

bad for your eyes waste of time like drug dangerous

As for me I think….

I think that….

To my mind the computer…

You can express your own attitude to computers using the given phrases.

- Yes, really, computers are useful, but very often it is dangerous for our health.

3. Основная часть:

Т.- Let’s speak about Internet. Internet came into our life not long ago, but it seems to be the most popular way of spending free time; old and young, male and female – everybody fond of it.

1) In groups make up lists of most popular with young people activities:

  • Nowadays
  • 10 year ago
  • 20 years ago

Compare them and say what has changed.

Учащиеся работают в группах: записывают на отдельные листы разные виды деятельности (to read, to go to the cinema, to do for a walk, to listen to the music, и to play the guitar, и др.), затем представители разных команд зачитывают свои списки и прикрепляют их на доску и отвечая на вопрос “What has changed for these years?”

Кто-то один подводит итог: (“There were no computers in young people’s lives 10 and ears ago and certainly there were no Internet.” )

2) – Have you ever heard such word combination as “Surfing the NET”?

Look at the screen, please:

(на экране мультимедийного проектора:

NET – slang for the “Internet”

Surfing – slang for using browser to move through the World Wide Web

WWW – World Wide Web – an interconnected set of hypertext documents located through the Internet.

3) T.- Now we will read a text about Internet. But first of all let’s look through the list of words and say which of these words do you expect to see in the text?

( Список слов дан на экране мультимедийного проектора)

Слова:

* language teacher *mouse tennis
modern *dot dog expect
* computer President *learn cry
* tool chocolate green *communication
* old-fashioned * speak *English *children

( 2-3 человека по очереди выходят к доске и, просматривая, помечают слова при помощи курсора и указателя – “карандаш” при просмотре слайдов в Power Point,которые по их мнению могут встретиться в тексте.)

T.- Read the text and check if you are right or not:

(Текст для чтения дан на экране мультимедийного проектора.)

4. Защита минипроектов. (проверка дом. задания)

T.- So, some members of your group have made projects connected with the topic of our lesson “Computers in our life”.

Презентации в Microsoft Power Point по темам:

1) Electronic books.

Вопросы: -Do you like reading? Have you ever met such electronic books?

Would you like to read this kind of books? Why?

2) “Internet is a dangerous place, isn’t it?”

Вопросы: - Have you ever “Surfed the NET”? Is it interesting for you? How do you use Internet in your life?

3) Electronic mail.

Вопросы:Have you got your own email? Is this information interesting and useful for you? Why?

4) Good and bad Email Etiquette.

Вопросы: - How do you think why people should follow these rules of etiquette?

(Учащиеся выступают с защитой минипроектов по выбранной теме с использованием компьютерных презентаций.)

5) The Unofficial Smiles Dictionary.

Вопросы: - How do you think where also we can use these Smiles?

( in mobile-telephone’s messages)

5. Заключительная часть урока:

Т.- So, it was very interesting lesson today.

Let’s do some conclusions:

  1. What was the topic of our lesson?
  2. What aspects were touched at our lesson?
  3. What was the new for you?
  4. Do you like this lesson or not? Why?

-Let’s finish our lesson with our song:

Old McDonald has a farm, E-I-E-I-O
And on has farm he has some comps, E-I-E-I-O
With a comp, comp here, and a comp, comp there
Here a comp, there a comp
Everywhere a comp, comp…

So, the lesson is over. You can be free.

Good-bye, friends!

Приложение.