ФОРМА: мультимедийный урок.
Образовательные задачи:
- развивать умения в аудировании связного текста.
- развивать умения учащихся в монологической речи, а также устной неподготовленной речи.
- повторить и активизировать в речи учащихся изученные ЛЕ.
- закрепить навык употребления условных предложений I типа.
Воспитательно-образовательные задачи:
- воспитывать участника этикетного диалога по теме.
- развивать способности к догадке.
- развивать объём оперативной и слуховой памяти.
- развивать внимание, воображение и логику.
Лингво-страноведческие задачи:
- формировать у учащихся интерес к культуре страны изучаемого языка через основную тему бесед англичан.
I. НАЧАЛО УРОКА
1) Орг.момент
Teacher: The weather is the most important topic in England and you must be good at discussing the weather.
2) Фонетическая и речевая зарядка. (Приложение 1)
Answer the question.
What season is it? (It is Winter)
Winter is snowy,
Winter is frosty.
The ground is white
All day and all night.
What month is it now? (It is December.)
Cold December brings us skating,
For the New Year we are waiting.And now let’s review the words.
Complete the sentences.Как солнце горячо печёт!
Горячий, жаркий значит HotХолодный день. И снег идёт.
Холодный по-английски – ColdДогадайтесь сами
Лето – это SummerВетер воет и гудит.
Ветер по-английски WindЛечу впервые самолётом,
А за окошком осень – AutumnЧасто он идёт зимою.
Мокрый снег иначе SnowУже зима. Одень-ка свитер!
Зима иначе будет WinterРусский суровый мороз
По-английски будет Frost
Капель звенит динь-динь, динь-динь.
Пришла весна иначе Spring
“Дождь идёт” - сказал Андрей,
Дождик по-английски Rain
Засверкала молния и раздался гром.
Буря, шторм на море
По-английски Storm
Знаю точно, знаю сам
Солнце по-английски Sun
“Тепло” - твердит он днём
А тёплый по-английски Warm
Облака плывут целые дни.
Облачный по-английски Cloudy
Answer the question:
What’s the weather like today?
It … today.
(sunny, foggy, rainy, windy, snowy, cold, warm, frosty )
Guess the riddle
This the season
When children can ski,
Play snowballs
And dance round the New Year Tree. (It is Winter.)
Look at the picture and say:
What season is it and why ?
I think it is winter because there is snow everywhere.
Guess the riddle.
This is the season
When birds make their nests.
This is the season
We all like best. (It is Spring.)
Look at the picture and say:
What season is it and why?
I think it is spring because the trees are green.
Guess the riddle.
This is the season
When nights are short
And children have plenty
Of fun and sport.
Boating and swimming
All day long
Will make us well and strong. (It is summer.)
Look at the picture and say:
What season is it and why?
I think it is summer because the days are hot and there are a lot flowers.
Guess the riddle.
This is the season
When school – friends meet;
When noisy and gay and brown in the sun
With their books and bags
To school they run. (It is autumn.)
Look at the picture and say:
What season is it and why?
I think it is autumn because we can see colourful leaves.
II. ОСНОВНОЙ ЭТАП
1. Практика навыков монологической речи. (Приложение 5)
(дети рассказывают приготовленные рассказы)
And now tell us about your favourite season.
“My favourite season”
2. Развитие навыков аудирования. (Приложение 2)
(дети прослушивают аудиозапись два раза)
Чтобы проверить уровень понимания проводится
РОЛЕВАЯ ИГРА “ПРОГНОЗ ПОГОДЫ”
Now you will listen to the weather forecast about the weather in European countries and then you must say: What will the weather be like in Spain, France, Germany, England, Italy, Greece and Scandinavia tomorrow? You can make some notes.
Ученик выходит к доске, демонстрируются слайды той или иной страны, а ребёнок рассказывает о погоде на завтра.
(как это делают дикторы центрального телевидения)
In … It will be … and … . It will be … degrees tomorrow.
Spain: Sunny all day with wind and temperatures 14 – 16 above zero.
France: Cloudy with winds, sunny all periods with temperatures 12 – 14 above zero.
Germany: Rainy with temperatures only 10 above zero.
England: Cloudy and foggy in the morning. The temperatures are 10 – 12 above zero.
Italy, Greece: Sunny all day, no rain with temperatures 16 – 18 above zero.
Scandinavia: Rainy all day, windy, 9 – 11 above zero.
SPAIN |
FRANCE |
GERMANY |
ENGLAND |
ITALY |
GREECE |
3. Отработка навыков употребления условных предложений 1 типа. (Приложение 3)
And now let’s speak about your plans for the weekend.
If the weather … (be) good, I … (go) to the wood.
If the weather … (be) bad, I … (stay) in my flat.
If the weather … (be) cold, I … (put) on a warm coat.
If the weather … (be) wet, I … (drink) coffee in bed.
If the weather … (be) fine, I … (be) very kind.
If the weather … (be) sunny, I … (draw) something funny.
4. Разгадывание слов. (Приложение 4)
T,h,O | Hot | e,o,t,r,c,f,s,a | forecast | |
W,e,a,r,e,t,h | weather | i,d,w,y,n | windy | |
L,d,o,c,u,y | cloudy | h,e,n,s,i,s,u,n | sunshine | |
N,s,n,y,u sunny | a,r,w,m | warm | ||
Y,g,f,g,o | foggy | s,o,f,r,t | frost | |
C,l,d,o | cold | w,s,n,o | snow | |
A,i,r,n | rain | o,r,s,t,m | storm |
III. ЗАКЛЮЧИТЕЛЬНЫЙ ЭТАП
Итог
Итак, ребята, сегодня мы с вами завершили изучение темы “Погода”. Мы узнали много новых слов, позна комились с условными предложениями 1 типа.
2) Озвучивание оценок
3) Домашнее задание Приготовить прогноз погоды 10 городов Краснодарского края на день нашего урока. Оформить.