Урок английского языка в 9-м классе по теме "The Beatles — легендарная четверка"

Разделы: Иностранные языки, Информатика


Современные информационные компьютерные технологии позволяют учащимся усвоить большое количество организованных знаний и развивают интеллектуальные, творческие способности учащихся.

Мультмедийная презентация - это один из видов подачи учебного материала. Ее можно использовать на любом этапе урока. Она позволяет представить учебный материал как систему ярких опорных образов, что облегчает запоминание и усвоение, сокращает время обучения. Это и послужило причиной выбора данной формы проведения урока.

В течение урока проводится сквозное мультимедийное сопровождение. Мини-тестирование осуществляется с помощью слайдов.

Ход урока построен на основе презентации Power Point, которая состоит из 16 слайдов (Приложение 1). Показ слайдов сопровождается музыкой.

Данная работа может применяться в качестве обобщающего занятия по английскому языку по теме “Музыка”. Смена слайдов осуществляется щелчком “мыши”.

Необходимые ресурсы, материалы: Программа Power Point, ULEAD Video Studio, мультимедийное оборудование, диск с мультимедийной презентацией.

УМК “Счастливый английский 4”, Кузовлев В.П., Лапа Н.М.

Формат проектная работа по теме “Beatles”.

Цели и задачи:

  • Обучающий аспект – совершенствование и развитие навыков говорения в диалогической и монологической форме, развитие навыков аудирования в ходе прослушивания аутентичных текстов; обобщение изученного материала.
  • Развивающий аспект – развитие речевых способностей, мыслительных операций: умения анализировать события, развитие коммуникативных умений и навыков; развитие проектно-творческих умений; умения составлять проект.
  • Воспитательный аспект – воспитание уважительного и толерантного отношения к британской культуре, развитие способности к взаимодействию и сотрудничеству в процессе решения проектно-исследовательских и проектно-творческих задач.

Речевой материал – материал цикла

Оборудование: проектные работы учащихся, дидактический материал, мультимедийное оборудование, плакаты, фотографии, презентации Power Point, компакт-диски, грампластинки.

Предварительная подготовка: учащиеся подбирают фотоматериал по творчеству Beatles, готовят проекты обложек к компакт-дискам с помощью программ Power Point и ULEAD Video Studio, работают в творческих группах, все материалы объединяются в общую презентацию Power Point Приложение 1, Приложение 2.

Ход урока

Организационный момент.

(Слайд №1). Вступительное слово учителя.

(Слайд №2). Объявление цели и задачи урока. (Звучит запись песни “Love Me Do ”).

Teacher: So, today we’ve got an unusual lesson: we are going to talk about “The Beatles” is the “legendary four”. The Beatles changed pop music forever! More and more people began to listen to pop music then before. The Beatles was created in 1962. During the 1960s the Beatles were at the high of their glory: newspaper headlines, films and world-tours. Their new style of singing and their unusual haircuts immediately become the latest fashion.

2. Совершенствование навыков аудирования.

Teacher: So, let’s visit Liverpool. Who wants to start ?

(Слайд № 3).

Student 1: Liverpool is situated in Lancashire, at the mouth of the River Mersey, where it empties into the Irish Sea. For a lot of people Liverpool is first of all associated with the Beatles, probably the most famous and successful pop-group the world has ever known.

3. Совершенствование навыков диалогической речи

Teacher: Well, we are in the street of this city. And now listen to a dialog between two fans.

- Hello.

- Hello. How are you?

- Fine, thanks, and you?

- I am fine. (Звонит телефон). Hello. Sorry, I am busy. I’ll call you later.

- What’s the tune?

- It’s my favourite song “Karbon”. The group is “Jiga”.

- Is it rap?

- Yes, of course. Rap is the best.

-And I prefer classic rock. Listen.

(Звучит полифоническая мелодия из произведений “The Beatles”).

- It’s cool. What’s the group?

- The Beatles were a hugely successful band during the 1960-s. The “legendary four” соnsisted of John Lennon, Paul McCartney, George Harrison and Ringo Star.

- It’s very interesting.

- The Beatles is favourite group of my dad. They were more then just pop stars – they become the voice of new generation.

4. Краткие биографии музыкантов.

(Слайд № 4)

Teacher: And now a few words about their biographies.

Student 2 tells about John Lennon. . John Lennon was born on the 9-th of October in 1940 in Liverpool. Young Lennon began to express himself through sketches and artwork. His teachers suggested the Liverpool art school. “Child genius” decided to study at usuall school. At 15 he met Paul McCartney, they created the songs.
In 1962 the Beatles released made their 1-st single “Love Me Do” (звучит отрывок из песни “Love Me Do”) …and the road of musical history bigan.
John Lennon was a poet, a composer, a soloist, a guitarist, a musician, a writer and one of the greatest man in popular music.

Student 3 tells about Paul McCartney

(Слайд № 5).

Paul McCartney was born in 1942. In 1960 the Beatles was named.

Paul McCartney and John Lennon had melodic bass lines “Yesterday” was one of the most popular song. Paul McCartney was a poet, a drummer, a soloist, a guitarist, a musician, a producer, and a writer. From all the Beatles Paul McCartney made the most successful solo career.

Student 4 tells about George Harrison.

The youngest of four children, George Harrison was born at the 25-th of February in 1943.

In September 1954, George began attending the Liverpool Institute where Paul McCartney was a student. They become friends.

He was a musician, a composer, a guitarist, a soloist, a gardener, a film producer and a record producer.

Student 5 tells about Ringo Star.

Ringo Star was born on the 7-th of July in 1940.

Drummer Ringo Star joined the Beatles when they were the top band in Liverpool and England. By August 1962 Ringo Star was in and the Beatles were born. Ringo Star wrote “Yellow Submarine” together with.

He was a drummer, a composer, a musician, a singer.

Учащиеся поют песню “Yesterday”.

5. Развитие навыков аудирования

Teacher: Now listen comprehension! Listen to the text, then try to do the test: True or False?

The citizens of Liverpool are proud of their famous countrymen. The Beatles Story Museum in Liverpool’s Albert Dock was founded by Ringo Star in April 1984. In the museum halls, you can see The Beatles’ films, books and magazines. You can also buy different souvenirs, stamps, plates and cups with The Beatles’ portraits, or records and cassettes with their songs as well.

Работа учащихся в группах.

Teacher: Now let’s give the correct answers.

(Слайд №6, клик на предложения, проверка, клик на выделение правильного ответа).

The Beatles Story Museum was founded by Paul McCartney(false)

This museum was founded in 1984(true).

You can buy souvenirs, cups with The Beatles’ portraits and cassettes here (true).

You can listen to their songs at the museum (true).

6. Защита проектов команд

Teacher: Now your projects! They will be the presents for the Beatles Story Museum. They are covers of disks.

(Жюри из числа гостей).

Защита проекта команды №1.Слайд №7. Клик проект №1, клик на смену слайда.

Защита проекта команды №2. Слайд №8. Клик проект №2, клик на смену слайда.

Защита проекта команды №3. Слайд №9. Клик проект №3, клик на смену слайда.

Слово предоставляется жюри

7.Итог урока. Обобщение знаний по теме

(Слайд №10)

Teacher: And the end of our lesson one more test. Take your activity sheets and choose the correct answer.

Сan you put these first names and surnames together to make the names of the four Beatles?

John Star
Ringo Harrison
George McCartney
Paul Lennon

(Слайд №11. Вопрос №1. Проверка вопроса №1, клики на появление стрелок.)

Which city in England did the Beatles come from?

a) London

b) Manchester

c) Liverpool

(Слайд №12. Вопрос №2. Проверка вопроса №2, клик на выделение правильного ответа).

What was the first name of the group?

Johnny and Moondogs,

b) The Quarry Men,

c) The Beatles,

d) The Silver Beatles.

(Слайд №13. Вопрос №3. Проверка вопроса №3, клик на выделение правильного ответа).

What was the Beatles’ first really big hit?

“Please Please Me”,

b) “Imagine”,

с) “ Love Me Do”.

(Слайд №14. Вопрос №4.Порверка вопроса №4, клик на выделение правильного ответа).

In which year did they have their first hit?

a) 1970

b)1962

c)1948

(Слайд №15. Вопрос №5. Проверка вопроса №5,клик на выделение правильного ответа).

Защита плакатов команд.

(Слайд №16.Фото Биттлз).

Student 6: A guitar is a symbol of classic rock. That is why I drew the guitar at our poster. There are some words from our favourite song “Yesterday”.

Student 7: All the Beatles were friends and partners. That’s why I showed them all together.

Student 8: At our poster you can see Brian Epstein. He became the first Beatles’ manager.

Дети поют под гитару песню “Yellow Submarine”.

Teacher: Thank you for the lesson.

(Клик на песню “Рlease Please Me”).

Источники информации:

  1. Новые государственные стандарты по иностранному языку. АСТ. Астрель. Москва 2006.
  2. Учебник английского языка для 9 класса В.П. Кузовлев. М. Просвещение. 2006.
  3. Журнал “Иностранные языки в школе”, № 6. 2006.
  4. Журнал “Speak Out”. № 5 (63) . 2007.
  5. Метод проектов. Педагогические информационные технологии. Е.С. Полод.
  6. Личностно-ориентированное обучение. И.Л. Бим. 2006.