Цель: Обучение аудированию.
Обучающий компонент:
- Обучать слушать аутентичные тексты с разной степенью глубины проникновения в их содержание: с пониманием основного содержания, с извлечением необходимой информации, с полным пониманием.
- Обучать стратегиям выполнения заданий по аудированию.
- Учить работать с компьютерными программами.
- Тренировать в заполнении бланков.
Развивающий компонент:
- Развивать внимание.
- Развивать оперативную и долговременную, слуховую память
- Развивать механизм антиципации (вероятностного прогнозирования).
- Развивать логическое мышление.
- Развивать умение обобщать информацию и делать выводы.
Воспитательный компонент:
- Воспитывать усидчивость, дисциплину.
- Эстетическое воспитание на примере текста о Шекспире.
- Воспитание любви к природе на примере текста “Я люблю деревья”.
Общеобразовательный компонент:
- Знакомство с культурой страны изучаемого языка(с драматургом У. Шекспиром)
Учебный материал: Карточки с заданиями, бланки ответов, компьютеры, доска.
Аудиоматериал: www. esl-lab. com
ХОД УРОКА
1. Организационный этап.
Teacher: Good morning!
At our lesson you will practice in listening as well as in reading and speaking. You will listen to the texts on different topics for specific information, for gist and for detailed information. You will also practice in filling forms to prepare for state exams.
Pupils: Good morning!
2. Речевая зарядка.
Teacher: Now look at the blackboard. What is the date today?
Pupils: Today is the 23 of April.
Teacher: Read the quotation.
Pupils: He was not of an age, but for all time.
Teacher: Who is it about?
Pupils: I think it’s about William Shakespeare.
Teacher: Why do you think it’s the quotation of the day?
Pupils: He was born on this day.
Teacher: Whose quotation is it?
Pupils: It’s Jonson’s quotation.
Teacher: Don’t you remember anything else?
Pupils: As I remember he died on this day. (Говорят о том, что помнят о Шекспире)
Teacher: It is a remarkable day today, isn’t it?
3. Аудирование с выборочным извлечением информации.
We have already read about Shakespeare and spoken about him at our lessons. Today you will listen to about this great playwright.
Look at your sheets. So, the first task is listening for specific information. You can see 6 sentences. They can be right, wrong or there is no information about it.
Подготовительные упражнения.
Read the sentences and say what information you will pay special attention to.
Pupils: Читают предложения и высказываются.
Аудирование текста.
Teacher: Listen to the text and choose your variants. (см. Приложение1, Приложение 2,)
Pupils: Слушают аудиозапись. Выбирают ответ.
Teacher: You have some seconds to complete the task and then you will hear the text again.
Pupils: Повторно слушают текст.
Teacher: You have some seconds to check your answers.
Pupils: Проверяют свои задания.
Заполнение бланков.
Teacher: Now take the forms and fill them with your answers. It’s task B1-B6.
Pupils: Заполняют бланки ответов.
Контроль понимания.
Teacher: Answer my questions:
- Did Richard Burbage publish all Shakespeare’s books?
- Was Jonson’s book a success?
- How many plays did the collected works include?
- Did Jonson have the same view on literature?
Pupils: Отвечают на вопросы.
4. Ознакомительное аудирование.
Teacher: William Shakespeare…
The 17 century…
How long ago it was!
Let’s go back to the present day and go on listening to other topics.
Подготовительные упражнения.
Read the titles of the texts you will hear.
A – Travel on Sky Airlines
B – Hotel Reservation
C – Train Tickets
D – Eyeglasses for You
E – Lost in the Crowd
F – Doctor’s Appointment
What do you expect to hear in this text?
Pupils: I think it is an announcement (advertisement, telephone call, a conversation between…
It can take place in the plane, in a hotel, at the platform, at the railway station…
Names (descriptions of people, time, dates) can be mentioned.
Teacher: OK. The next task is listening for gist. You will hear five tests. Try to understand the main idea of the texts. While listening to them fill in the table with letters A, B, C, D, E, F. Remember that one title is odd.
Аудирование текста.
Pupils: Слушают аудиозапись дважды и заполняют таблицу. (см. www. esl-lab. com Приложение 3)
Заполнение бланков
Teacher: Now take the forms and fill them with your answers. It’s task B7. Fill it with the letters.
Pupils: Заполняют бланки.
Контроль понимания.
Teacher: Now look at your sheets. There are three sentences for each text. (см. Приложение 4)
Choose the best sentence expressing the gist.
Pupils: Слушают и выбирают предложения к диалогам.
5. Инструктаж перед работой на компьютере.
Teacher: It’s time to work with computers. I must remind you safety rules.
Pupils: Слушают инструктаж.
6. Детальное аудирование.
Teacher: Sit down to the computers. Open the files. www. esl-lab. com
Read the title. Read the questions and three possible answers. Compare the answers to know what you should pay attention to.
Pupils: Садятся за компьютеры.
Читают задания про себя.
Аудирование (индивидуальная работа)
Teacher: Put on your earphones and listen to the text twice. Then point your answers.
Pupils: Надевают наушники и слушают аудиозапись.
Заполнение бланков.
Teacher: Now take the forms and fill them with your answers. It’s task A. Fill the form with crosses.
Pupils: Заполняют бланки ответов.
Самоконтроль понимания.
Teacher: Let’s check up your work.
Press the button to see your final score.
Pupils: Проверяют свои ответы.
Teacher: Who hasn’t done mistakes?
The others can read the correct answers. Now you can see where you have made mistakes.
Let’s listen to the text once more. Pay attention to the places where you were wrong.
Pupils: Слушают текст еще раз.
Teacher: Using the computer programme “Exam Test Maker” you can check up all the answers and see your final score for three tasks.
Pupils: Используя компьютерную программу, вносят свои ответы и видят конечную оценку за 3 задания.
7. Подведение итогов
Teacher: Today you have done different tasks in listening similar to the tasks given at exams.
What are your marks?
Pupils: My mark is…
8. Окончание урока
Teacher: I like your work today. We’ll continue practicing at our further lessons. See you tomorrow. Good bye.
Pupils: Good bye.