Открытый урок английского языка по теме "Спорт" для учащихся 2–3-х классов

Разделы: Иностранные языки


Цели урока:

1) введение и первичная отработка лексики по теме “Спорт”;

2) повторение лексики по теме “Цвета”;

3) развитие навыков диалогической речи, расспрос о предпочтениях и ответы на поставленные вопросы: What's your favourite sport/colour?-My favourite sport/colour is…

Оборудование:

1) учебник “Chatterbox 3” стр. 13 (автор-J.A. Holderness, издательство-Oxford University Press) и рабочая тетрадь к нему стр.13 (авторы-Derek Strange, J.A. Holderness, издательство-Oxford University Press);

2) картинки с изображениями представляемых на уроке видов спорта: футбол, бейсбол, волейбол, бег, прыжки, баскетбол, гимнастика, виндсерфинг, дзюдо, скейтбординг, плавание, крикет (размещаются на классной доске);

3) 9 “смайликов” (яркие кружки плотной бумаги с изображениями улыбающихся человечков) для игры;

4) карточки с написанными на них половинками слов;

5) мяч;

6) маленькие карточки для финальной настольной игры.

Ход урока

1. Greeting

Teacher: Hello, dear children. I’m very glad to see you. How are you?

Children: I’m fine, thank you.

Teacher: Let’s start our lesson. Do you like sport?

One of the children: Yes, I do.

Teacher: What sport do you like?

One of the children: I like…

Teacher: Do you play…?

One of the children: Yes, I do/No, I don’t.

Teacher: Do you watch sport on TV?

One of the children: Yes, I do/No, I don’t.

2. Aims of the lesson

Teacher: Well, so at our lesson we are going to learn more words about sport, revise colours, play different games and ask and answer what our favourite sports and colours are.

3. Words presentation

Teacher: Look at the board, please. Here you can see many sport pictures. We are going to learn these words.

1) Repeat after me (учитель показывает на картинки, называет вид спорта, дети хором повторяют):

Football, baseball, volleyball, basketball, running, jumping (athletics), judo, gymnastics, windsurfing, skateboarding, cricket, swimming

All together

Показать словообразование слов с ball.

2) OK. Let’s say it again all together

3) look and answer (учитель показывает на картинки и задаёт вопрос учащимся индивидуально): -What sport is it? (It’s …)

4) Well, and now let’s play. I’ll take one or two pictures away. And you’ll tell me which pictures are missing. Close your eyes, please. (Учащиеся закрывают глаза, учитель убирает 1-2 картинки с доски. Открыв глаза, учащиеся должны назвать, какая(ие) картинка (и) отсутствует.)

4. Закрепление в подвижной игре

1) Teacher: OK, and now can you show me these sports? Stand up, please. I’ll name the sport and you’ll show it. (Учитель называет вид спорта, дети мимикой и жестами его показывают)

2) And now look at me and say which sport it is. (учитель изображает вид спорта, дети отгадывают)

3) Показываем и отгадываем в группе (один из ребят показывает, другие отгадывают);

4) Парная работа (один показывает, другой отгадывает - по 5 раз)

5. Spelling game “Nine lives” “Девять жизней” (на доске 9 смайликов)

Teacher: Look at the board again. Let’s play a spelling game. Try to predict how we should write these words.

Правила игры: (вообще игра напоминает “Поле Чудес”) На доске определённое количество квадратиков соответственно количеству букв в слове. Ребята, называя букву за буквой, должны отгадать слово (по теме, естественно, “Спорт”, хотя игра может применяться для изучения абсолютно любой лексики). А также на доске размещается 9 “смайликов”. Если называемой буквы в слове нет, то теряется одна “жизнь” (“смайлик” убирается с доски). Цель - отгадать полностью слово, потеряв как можно меньшее количество “жизней”.

1) swimming;

2) skateboarding;

3) baseball;

4) running;

5) gymnastics (or any other words).

Игра взята из книги-Anne Robinson. Fun for Starters. Teacher's book.-Cambridge University Press.-2006.-c.6

5. Собрать половинки из слов

Teacher: Well, we’ve got the pictures but we haven’t got the words. I’ve got only the halves of the words. Can you help me? You must take the half of the word and fing the second one. If you are ready, come up to me and put your word on the board. (Первые половинки слов раздаются ребятам в произвольном порядке, вторые половинки разложены на столе. Цель - найти вторую половинку слова, прицепить его на доску под нужную картинку).

foot ball
base ball
volley ball
run ning
jump ing
basket ball
gym nastics
ju do
skate boarding
swim ming
cri cket
wind surfing

So, let’s read these words. All together.

6. Введение вопроса и ответа

Teacher: Now let’s speak about our favourite sports. Favourite is which we like very much.

I like volleyball.

My favourite sport is volleyball.

-What’s your favourite sport?

- My favourite sport is… (на доске клише)

1) спросить каждого с мячом (режим-Учитель---Ученик);

2) по кругу вопрос-ответ режим: Ученик1---Ученик2---Ученик 3 и т.д.).

7. Повторение цветов

And now let’s speak about our favourite colours, too.

1) Смотрим на разноцветные звёздочки: What colour is it? (It’s …)

2) go and touch game (учитель называет цвет, ученики ходят по классу и касаются предметов названного цвета: touch…);

3) now look at the question and the answer:

-What is your favourite colour?

- My favourite colour is…

4) игра с мячом (учитель—ученик; по кругу: ученик—ученик)

8. Работа с учебником

1) Teacher: Now open your books, please at page 13. Here you can see many sport pictures. Listen to me. I’ll describe you a sport and you must point to the picture.

a) Eleven people play this game, they use black and white ball to play (football)

b) People need a bat and a small ball to play this game (baseball/cricket)

c) You need a skate for it. (skateboarding)

d) You must come to a pool or to a river to go in for it (swimming)

e) For this sport it is good when the wind blows (windsurfing)

f) Strong men like this sport. They wear white kimonoes. (judo)

g) These are two types of athletics (running/jumping)

h) You need a big orange ball and a basket with a net to play this game (basketball)

i) You need a white ball to play this game. You play with your hands and arms (volleyball)

j) Girls usually like this sport (gymnastics)

2) And now look at the table at the bottom of the page:

a) What names can you see there?

b) What sports…?

c) What colours …?

3) answer my questions, please: What is Ken’s (…) favourite sport (colour)?

9. Speaking. Pair-work

1) And now turn to each other and ask questions: What’s your favourite sport/colour? Memorize the answers. Then I’ll ask you about your partner (парная работа, по 2 вопроса)

2) рассказ о партнёре: What is Dasha’s favourite sport/colour?

10. Reading and writing

AB p.13 ex. 1, 2.

What are the children’s names? What sports can you see?

11. Игра “Cardbox”

Рабочее название - “Копилки”. Составляются рядом два стола, дети садятся в круг. Им раздаются карточки размером примерно 4 на 4 см, с изображением в данном случае видов спорта, цветов и спортивных предметов. Дети кладут карточки перед собой в одну стопку лицевой стороной вниз, т.е. то, что там изображено, они не видят. Затем по очереди они начинают класть карточки на середину стола в одну стопку, называя то, что на ней изображено. Если слово не названо, ученик забирает все накопившиеся карточки. Цель-сложить первым все карточки на середину стола. В таблице ниже представлены изображения карточек для игры на данном уроке.

Colours Sports Sport equipment
Blue Football Skateboard
Yellow Baseball Roller-skates
White Volleyball Ball
Black Running Tennis racket
Orange Jumping Basket
Green Basketball Football
Pink Gymnastics Bat
Purple Judo  
Red Windsurfing  
Grey Skateboarding  
Brown Swimming  
  Cricket  
  Climbing  
  Tennis  
  Table tennis  
  Boxing  
  Rollerskating  

Total: 35 cards

12. Итог урока

1) So, at the lesson we’ve spoken about our favourite colurs and sports. Now tell me what your favourite colours and sports are (My favouirite sport is volleyball. My favourite colour is blue)

2) And now take your seats, open your journals and write down your hometask for the next lesson:

H/t:

1) learn the words;

2) ask your father and mother about their favourite colour/sport.

3) Marks for Practice of Speech and Writing.