Цели урока:
- - практическая – совершенствовать умения и навыки говорения и чтения - развивающая – развить мышление, память, речь и внимание
- - воспитательная – учить слушать друг друга, воспитать интерес к предмету.
Задачи урока:
- закрепить умения и навыки связной речи по теме “Letters”.
- развить навыки письменной речи, научить писать адрес на конверте.
- развить умения и навыки чтения вслух и про себя с извлечением информации.
- научить использовать в речи новую лексику
- совершенствовать орфографические навыки.
Наглядные пособия: картинка “How to write and send letters”, картинка “Вопросительные слова” и карточки с транскрипцией, макет почтового ящика, карточка со словами с пропущенными буквами, презентация Power Point (Приложение 1)
Ход урока
I. Организационный момент.
Good afternoon, my dear friends. Sit down, please. Let’s begin our English lesson. Today we shall speak about writing letters to friends. We are going to the country of English language by bus. (см. презентация Power Point, слайд 1)
The stations we visit this lesson are: (слайд 2)
- musical station
- phonetic station
- lexical station
- grammar station
- speaking station
- reading station
Are you ready to start?
II. Musical station.
So, the first station is musical. Let’s sing a song “Hello, goodbye” by the Beatles.
“Hello, Goodbye!” (The Beatles)
You say “Yes”, I say “No”.
You say “Stop” and I say “Go, go, go.”
Oh, no!
You say “Goodbye” and I say “Hello, hello, hello.”
I don’t know why you say “Goodbye.”
I say “Hello, hello, hello.”
I don’t know why you say “Goodbye.”
I say “Hello”.
III. Phonetic station. Фонетическая зарядка.
The second station is phonetic. Let’s practice the English sound [p]. Look at the screen. Listen and repeat after me, please. (см. слайд 3).
IV. Lexical station. Совершенствование навыков орфографии и активизация лексических навыков.
The next station is lexical. Let’s repeat our new words.
T - P1: – Go to the blackboard and fill in the missing letters.
lett_r
p_ster
p_stm_n
ad_r_ss
p_per
В то время пока один ученик выполняет задание у доски, остальные делают следующее задание (слайд 4).
T: - What words can you find here? Make up the words from these letters. После ответа ученика можно проверить правильность выполнения задания. Нажимая на мышь, появляется правильный вариант слова.
T – Cl: - Let’s play a game “Guess what”. Я выберу картинку с любым словом, но вам не покажу. Вы должны угадать это слово, задавая вопросы. Is it a poster? Yes, it is. / No, it isn’t.
V. Grammar station. Повторение притяжательного падежа имен существительных.
The next station is grammatical.
Let’s repeat possessive case. (слайд 5)
T – Cl: Когда мы употребляем притяжательный падеж имен существительных? (повторение правила)
T-P1: - Look at the screen. Read and translate these sentences into Russian.
Let’s practice this material. (слайд 6)
(Ученики переделывают по образцу предложения, употребляя притяжательный падеж имен существительных)
Take your clean papers and write down the new sentences. (Можно выполнить это задание письменно по вариантам)
VI. Физкультминутка.
It’s time to have a rest. Will you stand up, please?
Let’s do our gymnastics.
“Hands up! Hands down!
Hands on hips. Sit down.
Bend left, bend right.
Stand straight.
1, 2, 3 hop!
1, 2, 3, stop!”
VII. Grammar station. Повторение вопросительных слов.
Let’s repeat our interrogative pronouns.
T – P1: Go to the blackboard. Find the right transcription for each word.
Один из учеников к каждому вопросительному слову, написанному на плакате, находит на карточках правильную транскрипцию.
В это время остальные учащиеся декламируют по очереди стих.
T: Would you like to recite a poem “Six serving men” by R. Kipling?
“I keep six honest serving men.
They taught me all I knew.
Their names are: What and Why and When
And How and Where and Who.”
Проверив выполненное задание у доски, ученики приступают к следующему заданию: (слайд 7)
T: Everyone look at the screen, please.
Choose the right interrogative pronoun for each question.
Ученики выбирают правильное вопросительное слово к каждому вопросу.
VIII. Speaking station. Совершенствование навыков монологической речи (образец ex.6, p.18).
T: Now it’s time to speak about how to write and send letters.
Look at the picture. It’s a plan of your story.
Один из учеников рассказывает по картинке-схеме (Приложение 2), как писать и отправлять письма, используя следующие клише:
First of all…
Then…
After that…
At last….
T: Now we know how to write and send letters.
Your homework was to write a letter to your pen-friend. Show me your letters, please. Post the letters into this letter-box.
Учащиеся отправляют свои письма в почтовый ящик.
IX. Reading station. Совершенствование навыков чтения вслух.
T: I’ve got two letters from Mary and Jack. Let’s read them. (слайд 8)
(Проверка чтения вслух.)
T: Answer my question:
- Which letter do you like? Why?
P1: I like Mary’s letter because I like birds too.
P2: I like Jack’s letter because I play football too.
T: Now it will be a test. Take your clean papers and write down the numbers from 1 to 5. I’ll read a sentence. If it is right, put +, if it is not right, put - .
(Проверка понимания содержания текстов.)
- The girl’s name is Mary. +
- The boy’s name is Rex. –
- Mary lives in Boston. –
- Jack’s birthday is on the 7th of May. –
- Jack likes to play football and tennis. +
Check your answers. (слайд 9).
Каждый правильный ответ 1 балл.
T: Who has “a five”? Hold up your hands, please. Etc.
X. Подведение итогов урока.
T: Our time is up!
Thank you for your work.
Today you were active and worked well. Let’s do some conclusions. What have we done during the lesson? (Ученики на русском языке перечисляют все то, чем они занимались на уроке)
Write down your homework. …
Your marks for the lesson: ….
The lesson is over. Good bye. (слайд 10)
Урок можно также закончить стихотворением:
Raise your head!
Jump up high!
Wave your hand!
And say “Good bye”!