Урок английского языка по теме: "Закон Ома. Последовательное и параллельное соединение"

Разделы: Иностранные языки


Цели урока:

  1. Повторение и обобщение лексических единиц по пройденной теме.
  2. Закрепление изученного материала в различных видах речевой деятельности.
  3. Развитие речевого умения.
  4. Привитие интереса к изучаемым предметам.

Задачи урока:

– повторить и употребить слова и выражения по теме в письменных и устных упражнениях;

– подготовить сообщения о законе Ома, параллельном и последовательном соединениях;

– научиться применять знания, полученные по другим предметам, на уроке английского языка.

Оснащение:

классная доска, методические пособия, тетради, раздаточный материал, схемы соединений

Тип урока: урок повторения и обобщения материала.

Ход урока.

I. Организационный момент.

1. Приветствие.

2. Сообщение целей и задач урока.

II. Фонетическая зарядка.

III. Речевая разминка.

IV. Обобщение материала по пройденной теме.

1. Закон Ома.

2. Решение задач. (Работа в группах).

V. Закрепление материала в разных видах речевой деятельности.

1. Выполнение устного упражнения на правильность понимания.

2. Выполнение письменного лексического упражнения.

VI. Развитие речевого умения. Составление сообщения.

    а) ответы на вопросы:

    б) монологические высказывания по теме.

VII. Подведение итогов занятия.

VIII. Домашнее задание.

Ход урока

1. Организационный момент

Приветствие

Good morning. Sit down, please. What date is it today? Who is absent? What is the theme of today?

Сообщение темы, целей и задач урока.

Today we are going to discuss Ohm’s Law, Series and Parallel circuit. That is why we are to revise all words, word – combinations concerning it. We’ll do many oral and written exercises. You’ll resume the physics lessons material when speaking English today. I want you to speak today much more than usually. Show us everything you know about the “Ohm’s Law”, Parallel Circuit and Series Circuit. Well, let’s begin our lesson.

Сегодня на уроке будем работать в группах, разделитесь на 4 группы по 4 человека. За каждый ответ группа будет получать жетон с определенным количеством баллов. В конце занятия подведем итоги, группа, набравшая большее количество баллов станет победителем.

2. Фонетическая зарядка

Let’s revise the words. Repeat after me all together. Повторение слов по теме в режиме учитель – класс, учитель – ученик 1, 2, 3 и т.д.

Law, resistance, voltage, current, scheme, circuit, source, value, conductor, flow, electric, series, different, to equal, to compare, to include, to connect, to offer, to draw, the same

Repeat after me very quickly, pay attention on your pronunciation.

Повторение слов в режиме учитель – ученик (быстрота и правильность произношения), каждую цепочку слов отвечают разные ученики.

metal, meter, material
to depend, to melt, to change
rather, law, high, low
copper, steel, iron
aluminum, nichrome
resistance, resistivity
unit, point, while
value, voltage, flow
conductor, compare, connect
series circuit, parallel circuit
any law, any value, any scheme

3. Речевая зарядка

(Беседа с классом, повторение слов, выражений по теме, расширение кругозора). На доске портреты великих ученых – физиков.

Do you like English?

Is it difficult to study English at our college?

What is your favorite subject here?

Do you like physics?

What is more difficult physics or English?

Do you know the famous physics scientists?

I want to make you know the portraits of some great scientists of the world. Here are some pictures. Look at it, please.

This is a portrait of Andrew Ampere. What is the Russian for Andrew Ampere? What is his nationality? What did he invent?

This is a portrait of Isaac Newton. What is the Russian for Isaac Newton? Where did he live? What did he invent?

This is a portrait of George Simon Ohm. Who knows this famous man? Where was he born? What century did he live? What is he famous for? What did he invent?

Ученик:

– He invented the “Ohm’s Law”.

Учитель:

– Who knows the “Ohm’s Law”? Write its formulas on the blackboard and the other students write in their copy – books.

4. От каждой группы по одному представителю рассказывают закон Ома и записывают его формулы.

Ohm’s Law

R = V/I resistance equals voltage divided by current
I = V/R current equals voltage divided by resistance
V = IR voltage equals current times resistance

Работа в группах

– What is the Russian for resistance? What is its unit?

– Ohm is its unit.

What is the Russian for current? What is its unit?

– Ampere is its unit.

What is the Russian for voltage? What is its unit?

– Volt is its unit.

Решение задач (Учитель диктует условия задач на английском языке, ученики записывают на слух в группах, по одному представителю от каждой группы записывают решение и результаты на доске).

Student 1, go to the black board and write the task. The others help him to do it correctly. It’s task is for your group. Do the task all together, choose one student from your group, who will write the task’s result.

Task: Current equals 5 amp, resistance equals 10 ohms. How much is the voltage in the circuit?

Подобным образом записываются все условия задач и их решения рассказываются на английском языке.

Task: Resistance equals 80 ohm, voltage equals 55 volt. How much is the current in the circuit?

Task: Resistance equals 10.5 ohm, current equals 35 ampere. How much is the voltage in the circuit?

Task: Voltage equals 80.7 volt, current equals 120 ampere. How much is the resistance in the circuit?

5. Закрепление материала в разных видах речевой деятельности

– Выполнение устного упражнения на правильность понимания.

What word – combinations from the list have the sense?

Value of current, series circuit, voltage conductors, different schemes, different values, value of scheme, voltage source, current flow, parallel value, any law, value of conductor.

Ученики прослушивают на слух словосочетания, называют те, которые не имеют смысла, остальные словосочетания переводят устно.

Look at my cross – word and find the words. Write them in your copy – books.

C

S E R I E S J M V
O C Q A S H O L P O
N H U D R W U N K L
N E A C U R R E N T
E M L A W W C V B A
C E V A L U E X Z G
T C I R C U I T U E
R E S I S T A N C E

Words: series, source, connect, current, equal, value, resistance, law, flow, circuit, scheme, voltage.

Make up word – combinations using two columns of words:

voltage parallel
series current
value steel
conductor of voltage
circuit elements
flow any
different circuit
law schemes
electric source

Let’s check the word – combinations. Please, read and translate them.

Guess, what does it mean? (Повторение понятия интернациональных слов, так как в техническом языке их большое количество).

System, technology, economic, metal, nichrome, computer, meter, information, steel, mathematics, physics, aluminium, fact, sort, discuss, service, public, electric, material, temperature, machine, impulse, programme, signal, history, element, experiment, problem, mineral.

6. Развитие речевого умения. Составление сообщения. На доске плакат со схемой электрической цепи.

Ответы на вопросы:

Look at this electric circuit.

  • What elements does this circuit include?
  • How are the elements connected?
  • Is the value of current the same in all the elements?
  • Is the value of voltage different in all the elements?
  • Is this circuit a parallel circuit?

Describe this scheme. (1 student).

Примерный ответ ученика при описании последовательного соединения:

  1. This is a series circuit.
  2. It includes a voltage source and two resistors.
  3. The elements are connected in series.
  4. The value of current is the same in all the elements of this circuit, while the value of voltage is different.

Примерный ответ ученика при описании параллельного соединения:

  1. This is a parallel circuit.
  2. It includes a voltage source and two resistors.
  3. The elements are connected in parallel.
  4. The value of voltage is the same in all the elements of this circuit while the value of current is different.

Монологическое высказывания по теме. Работа в группах.

– Draw a scheme in your copy – books and describe it. This is a series circuit including three resistors and one voltage source.

Прослушав задание, ученики зарисовывают схему и описывают ее, используя изученные фразы.

Например:

1. This is a series circuit.

2. It includes a voltage source and three resistors.

3. The elements are connected in series.

The value of current is the same in all the elements while the value of voltage is different.

  • Draw a scheme of a parallel circuit including two resistors and one voltage source. Describe it.
  • Draw a scheme of a series circuit including one resistor and one voltage source. Describe it.
  • Draw a scheme of a series circuit including four resistors, two voltage sources. Describe it.

7. Подведение итогов занятия.

Was it interesting at our lesson today? What was the most useful and interesting information at the lesson? Do you want to have such lessens again? I think our lesson was very interesting. You worked perfectly today. How many points do you have?

Выставление оценок. Команда, набравшая большее количество баллов получает “5”, второе место “4”, третье место оценка “3”.

8. Домашнее задание

Connect four resistance, two voltage sources and a switch in series. Speak about the construction and operation of the circuit.

Литература: А.Л. Луговая “Английский язык для энергетических специальностей”. – М., ВШ 2003

Е.И. Курашвили “Английский для студентов – физиков”. – М., АСТ 2001.

Приложение