Цель урока: расширить страноведческий кругозор учащихся, учить жить в мире и согласии, развивать национальное самосознание.
Задачи:
Практические:
- Активизировать умение подготовленного монологического высказывания на основе прочитанного и прослушанного текстов до уровня сверхфразового единства
- Способствовать развитию умения аудирования
Воспитательные:
- Способствовать воспитанию у учащихся положительного отношения к культуре народов изучаемого языка и к своей, а также процессу овладения этой культурой
- Развивать национальное самосознание молодежи, учить жить в мире и согласии, определяемыми такими ведущими категориями, как “толерантность”, “терпимость”, “доброта”, “любовь”
Образовательная:
- Способствовать расширению у учащихся страноведческого кругозора посредством материала в учебнике “Traditions and manners in Great Britain”, на данном уроке – на материале английского и бурятского праздника “Новый год”.
Оснащение урока: магнитофон, запись текста “New Year in Buryatia”, копии этого текста для всех учащихся.
Ход урока
Teacher: During your home reading lessons you learned a lot about traditions and customs in different countries, we go on working with this topic and you will learn more about traditions in our republic. Before we do it, please, look at the blackboard. We learn a new poem with you today. It is a funny poem. Let us read the title of it.
Pupil 1 reads: A happy family.
На доске написан текст стихотворения:
I love Mother, she loves me,
We love Daddy, yes siree
He loves us, and so you see
We are a happy family!
I love sister, she loves me
We love Daddy, yes siree
He loves us and so you see
We are a happy family!
Учитель читает стихотворение, делая логическое ударение на последних строчках четверостиший.
Teacher: Слова love, mother, loves содержат звук, который в русском языке встречается в слове “карандаш” в первом слоге. Попробуйте произнести это слово, а затем отдельно звук. Мы произносим его на кончике язычка (режим отработки Teacher-Class-Pupil1, pupil2, Pupil3).
Далее учитель задает ребятам вопросы для активизации лексики.
- Do you love your Mother and Father?
- Is your family a happy one?
- Do you have traditions in your family?
- What are they?
Pupil1: I love my family very much.
Pupil 2: We celebrate holidays, such as Birthdays, The 8th of March, New Year.
Teacher: What do you think is the greatest holiday in Russia, that all people celebrate?
Pupil: It is New Year
Teacher: I agree perfectly. Let us speak about this holiday in Great Britain. At home you have read the text, now I want you to answer my questions.
- Are New Year parties as popular as Christmas ones?
- Is the First Foot a proper name?
- Who receives the name “The First Foot”?
- What superstitions do the British people have?
Учащиеся отвечают на вопросы по тексту из учебника.
Teacher: Thank you. You have done good job. Look, in our group we have some boys and girls of Buryat nationality. Do you celebrate Buryat national holidays? What are they?
Pupil1: Surharban.
Pupil2: Sagaalgan, we always celebrate it.
Teacher: it is very good that you keep these traditions in your families. I think it will be useful for each one of us to know how Buryats celebrate their New Year. I know one very old lady, she is buryat by nationality. We met and she told me about history and traditions, connected with Sagaalgan, Buryat New Year. I have learnt, that historically this holiday is Mongolian. I have recorded her talk on the cassette. You can listen to our talk. When you listen to the story, you may meet some words, that you may not know. Let us read them (на доске написаны слова curds, sourcream, wish, chase away evil spirits с транскрипцией).
Ученик читает эти слова и словосочетания, а учитель переводит их и помогает понять значение.
Teacher: Now you know the words, but while listening think of one thing: The lady will speak about one good old tradition. What is it connected with? Be very attentive, I will ask you later.
Звучит текст [приложение]. Идет первое прослушивание. После прослушивания учащиеся отвечают на вопросы:
- What is the name of Buryat New Year?
- Is it possible to define the day when it starts?
- Is it the same each year?
- What religion do the Buryats and Mongolians follow?
- Where do they go, in what holy places?
Далее учащиеся отвечают на вопрос учителя, поставленный перед прослушиванием.
Учитель раздает учащимся текст, просит их прочитать и найти ответы на следующие вопросы:
- Why do people visit holy places?
- Why is their calendar not like ours?
- What can you say about the calendar?
Teacher: Prove that Sagaalgan is a special holiday (ученики высказывают свои мысли, взятые из текста и личного опыта).
Teacher: Please sum up all your knowledge. Let us see if we can find out common and different features in Russian, Buryat and British New Year.
Pupil 1: all people celebrate New Year, it is a tradition. It is a beautiful holiday. They decorate homes and give presents to each other. They cook tasty food.
Pupil 2: In Russia and Great Britain we have Father Frost and Santa Clause, people celebrate New Year at 12 o’clock at night. Buryats start celebrating in the morning and do it for the whole month. They visit holy places.
Teacher: Have you learned anything new today?
Pupil 1: Yes, I learned about traditions in Buryatia.
Pupil2: And I see, that there are many common and different features between holidays in these countries.
Teacher: Thank you for your work. At home ask your parents about other traditions of Buryat people.
Далее учитель дает оценку работе учащихся и выставляет отметки (на русском языке).
Использованная литература.
Кузовлев В.П., Лапа Н.М. и др. Счастливый английский. В 4-х книгах. Кн. 3. Учебник для 8 класса общеобразовательных учреждений. – 2-е изд. – М.: Просвещение, 1997. – С. 80- 82.