Цель: создание условий для проявления познавательной активности учеников.
Задачи:
Обучающие:
- обобщение лексики по теме;
- закрепление в речи грамматической структуры “I see…”;
- использование полученных знаний на практике.
Развивающие:
- развитие внимания и памяти;
- развитие умения использовать в речи общеупотребительных фраз и выражений.
Воспитаельные:
- воспитание умения слушать друг друга, исправлять и дополнять услышанное;
- воспитание уважительного отношения к собеседнику во время выполнения ролевых игр.
Тип урока: комбинированный.
Методы урока:
- по источникам знаний: словесный, наглядный, практический;
- по степени взаимодействия учителя и учащихся: беседа, самостоятельная работа; ролевая игра
- по характеру познавательной деятельности учащихся: репродуктивный,
Учебные пособия: учебник “Английский язык”, автор Афанасьева О.В.; рабочая тетрадь к учебнику; картинки, магнитофон.
ХОД УРОКА
I. Greeting
Good morning! I am very glad to see you here. I hope that you are OK. Today we have a revision lesson on the topic “World around us”. The aims of our lesson are: to revise vocabulary on this topic, to revise conversational formulas and grammar structure “I see…”.
II. Revision of the conversational formulas
1. What do Englishmen say when they want to:
- поздороваться
- попрощаться
- представиться
- представить кого-то
- поблагодарить
- узнать имя человека
- спросить как дела
- сообщить, что дела идут хорошо
2. Look at the picture. Here you can see Betty and Ted. Listen how they say good-bye to each other.
Betty: Bye-bye, Ted.
Ted: Bye, Betty. See you.
3. All these people say good bye to each other in a different way. Say, who does not use phrases which Ted and Betty use.
Bye, Polly, see you. – Bye-bye, Mark.
Bye, Larry. – Bye-bye, Tom.
Goodbye, Mr Clark. – Goodbye, Mr Black.
4. Roleplay.
Act out short dialogues using schemes.
III. Warm up activity (revision of the vocabulary)
Let’s continue our lesson with a short memory game “The Emperor’s cat” and revise adjectives.
(Memory game “the Emperor’s cat” is a quick warmer to practise adjectives).
You can see letters of the alphabet on the blackboard. (B, G, H, L, O, R, S, W)
There is also a picture of a cat here. It is the Emperor’s cat.
There is a sentense on the blackboard: “The Emperor’s cat is … ”.
Your task is to think of an adjective for each letter of the alphabet. I’ll begin … .
Ex: The cat is white.
You should continue my sentense. Note that you must repeat what the other people have said before you.
IV. Reading practice
Now I want you to listen to the song. It is called “Phonics song”. Try to guess what we are going to do next.
1. Look at the blackboard and read the sounds: [ ], [ ], [ ], [ ], [ ], [ ], [ ], [ ]
2. What letters give these sounds? (sh, ch, ck, a, ar, or)
3. Read out the words with the sound …
fish, map, street, lamp, car, star, sweet, cook, cup, cat, tree, book, mug, bench, dish, ship, shop, chess, chick
4. Read the words and find what word does not fit the rule. Explain your choice.
a) sweet, street, sit, tree, queen
b) shop, clock, sock, floor, cock
c) foot, book, cook, hook, horse
d) star, cat, park, arm, farm
e) match, spark, black, happy, bad
5. Read the words and try to guess what they mean, write them down.
a) star fish b) door bell
c) cookbook
d) pet shop
e) sweet shop
f) street lamp g) car clock
h) sheep farm
i) floor lamp
V. Revision of the grammar (the verb to see)
1. Complete the poem using the words in the box.
Book, star, fish, sheep, chick, map, sweet, ship, bag, cook, car, |
Hickory, dickory, deep I see a ____________
Hickory, dickory, dish
I see a ____________
Hickory, dickory, dap
I see a ____________
Hickory, dickory, dook I see a ____________
Hickory, dickory, dar
I see a ____________
Hickory, dickory, Dick
I see a ____________
2. Old Macdonald has a farm. Read the text. Write what he does not mention.
It is a farm. I see a big horse. I see a cock. I see a chick. I see a dog. I see a cat. I see a black sheep. I see a car. I see a bench.
(I see a tree. I see a pig.)
VI. Reflexion
What have we done today? What have you learned?
VII. Hometask
Ex.19, p.35 (рабочая тетрадь)
Ex.26, p.40 (рабочая тетрадь)
You have to do crosswords. You should choose one.
Задание №1
Вспомни, что говорят англичане, когда они хотят:
- поздороваться
- попрощаться
- представиться
- представить кого-то
- поблагодарить
- узнать имя человека
- спросить как дела
- сообщить, что дела идут хорошо
Задание № 2
A. Послушай как Betty и Ted прощаются друг с другом.
B. Все эти люди попрощались друг с другом по-разному. Скажи, кто из них использовал слова, которые не употребил Ted и Betty.
Задание № 3
Прочитай слова со звуком …
fish, map, street, lamp, car, star, sweet, cook, cup, cat, tree, book, mug, bench, dish, ship, shop, chess, chick
Задание № 4
Прочитай слова и найди “лишнее” в каждой строчке. Объясни свой выбор.
a) sweet, street, sit, tree, queen
b) shop, clock, sock, floor, cock
c) foot, book, cook, hook, horse
d) star, cat, park, arm, farm
e) match, spark, black, happy, bad
Задание № 5
Прочитай слова и попробуй догадаться, что они значат.
- star fish ___________________________________________
- door bell __________________________________________
- cookbook _________________________________________
- pet shop __________________________________________
- sweet shop ________________________________________
- street lamp ________________________________________
- car clock __________________________________________
- sheep farm ________________________________________
- floor lamp ________________________________________
Задание № 6
Дополни рифмовку словами из рамки и прочитай ее.
Book, star, fish, sheep, chick, map, sweet, ship, bag, cook, car, |
Hickory, dickory, deep I see a ____________
Hickory, dickory, dish
I see a ____________
Hickory, dickory, dap
I see a ____________
Hickory, dickory, dook I see a ____________
Hickory, dickory, dar
I see a ____________
Hickory, dickory, Dick
I see a ____________
Задание № 7
Прочитай, что видит Old Macdonald на ферме, и напиши, о чем он не упоминает.
It is a farm. I see a big horse. I see a cock. I see a chick. I see a dog. I see a cat. I see a black sheep. I see a car. I see a bench.