Тип учебного занятия: закрепление знаний и способов деятельности.
Форма проведения: дискуссия.
Цели урока:
- Социокультурный аспект - знакомство с понятиями и реалиями: nature, reserve, the Vorskla River, Vorskla Forest, Yamskaya Steppe;
- Развивающий аспект - развитие способности к сравнению, развитие оперативной памяти;
- Воспитательный аспект - формирование уважительного отношения к природным богатствам родного края;
- Учебный аспект - развитие речевого умения (монологическая форма речи);
- Сопутствующая задача - развитие умения читать с целью извлечения конкретной информации.
Речевой материал:
- Рецептивный - virgin steppeland, the chalk slope;
- Продуктивный - oaks, relic pinewood, chalk pines.
Ход урока:
1. Оргмомент. Приветствие. Постановка целей урока.
Т. How are you?
Today we continue our talk about national parks and try to collect some facts about special nature areas in the Belgorod region to take part in the international project "National Parks of the World".
2. Фонетическая зарядка.
Т. Let's remember some words and expressions which help us to do our task.
Учащиеся повторяют лексику предыдущего урока. Особое внимание уделяется фонетической стороне речи.
Т. Pronounce after me:
- aim, nature, naturalist, nature reserve;
- National park, land, steppeland;
- Oaks, slope;
- Pine, pinewood, chalk pine.
3. Речевая зарядка. Активизировать знания учащихся о национальных парках Британии и США, полученных на предыдущем уроке.
Т. Are you ready to do the project? What have you known about national parks yet? What are two aims of national parks? What are the difference between a national park and a nature reserve ? What national parks are there in the USA? In Britain?
4. Проверка домашнего задания.
Т. Russia is larger than the USA, that's why it has more regions to protect. There are 23 national parks and 84 nature reserves in our country. Who can tell us about some of them?
Учащиеся рассказывают о Валдае, Лосиновом острове и Баргужинском заповедниках (См. Учебник “Английский язык”, 7 кл., под ред. Кузовлева).
5. Чтение
T. I think it is time to know about national parks in our region. Read the text "Vorskla River" and find information to the questions below in it. Answer them.
- How many nature reserves are there in the Belgorod region?
- What are some of these parks?
- What plants and animals can we enjoy there?
Учащиеся читают текст о заповедных местах в Белгородской области с целью найти информацию на предложенные вопросы. (См. текст в приложении.)
6. Развитие речевых умений. Монологическая форма речи.
T. Now, I'm sure you all can tell your foreign friend about one of the nature reserves of the Belgorod region according to the scheme A or B. Retell what you've learned about the Vorskla Forest ( Variant 1) or about the Yamskaya
Steppe (Variant 2).
Учащиеся на основе схем А или В составляют краткий рассказ о заповедниках “Лес на Ворскле” (1-й вариант) и “Ямская степь” (2-й вариант).
Схема A.
The first national park appeared
It is named ... .
The nature reserve protects ... varieties/kinds of... .
Here you can see ... which are 300 years old.
Схема B.
Yamskaya Steppe is a natural ....
It covers ....
You can see ... in the Bekaryukovsky forest.
A lot of... visit the park to enjoy ....
7. Письмо.
T.You can take part in the international project "National Parks of the World" on the Internet. Write a brief article about national parks of our region filling the gaps in it.
Учащиеся заполняют пропуски в статье о заповедниках в Белгородской области.
There are two main - parks in the Belgorod region. The first nature reserve was founded in our region in -. It received the name of -. This nature reserve protects 500 kinds of -, - and -, and allows people to - Steppe. The oaks which are 300 years old. - is/are protected in the Yamskaya - forest near Belgorod is famous for its relic chalk pines.
После выполнения данного задания учащиеся зачитывают свои статьи.
8.Подведение итогов урока.
T. I'm satisfied with your work at the lesson. ... were active working at the project. Their marks are.... At home try to find some more facts, pictures, photos, articles in the newspapers and magazines on this problem.
9.Рефлексия.
T. Now it will be interesting to know how you fell about our lesson. Did you like working at the project? Was it exciting or boring? Put the point at the corner of the square.
interesting
Exciting difficult
boring
Учащиеся в квадратике ставят точку рядом со словом, которое является их оценкой урока. Например, если точка стоит рядом с “interesting”, то урок, по мнению ученика, был интересным.
Элементы проектной методики, технологий личностно-ориентированного и развивающего обучения дают ученикам возможность работать самостоятельно, проявить свои знания и творчество. Рассматриваемый урок способствует активизации учебно-познавательной деятельности учащихся.