Цель урока: обобщить тему, повысить мотивацию учащихся при повторении темы.
Цели учебных элементов:
У.э. №1. Отработать технику чтения.
У.э. №2. Обучить смысловому восприятию речи на слух (данный этап предполагает формирование общих аудитивных навыков).
У.э. №3. Обучить монологической речи с опорой.
У.э. №4. Проверить подготовленную устную речь ученика.
У.э. №5. Взаимодиктант. Тренировать в правильном написании лексики.
У.э. № 6. Контролировать умение ставить 4 типа вопросов и отработать в диалоге.
У.э. № 7. Тренировать изучающее чтение.
У.э. № 8. Проверить знания по страноведению.
Тип урока: урок обобщения знаний.
Виды контроля: устный опрос, письменный опрос, аудирование.
Алгоритм работы по учебному модулю: “My favourite Sakha land”.
У.э. №1. Чтение.
“My favourite Sakha land”
Rich in furs and feather,
Animals and fishes,
Natural resources,
I am fond of your nice rivers,
Beautiful fields, wild forests,
Honest, strong people of the North.[1.c.3]
Алгоритм:
1. Прочитайте стих про себя, переведите.
2. Повторите за учителем.
3. Прочитайте соседу.
4. Проверьте чтение соседа.
5. Скажите учителю, сколько баллов получил сосед. (27 баллов)
У.э. №2. Аудирование.
1. Прослушайте текст 2 раза.
2. Нарисуйте то, что поняли. (5 баллов)
The Sakha emblem
The Sakha emblem is placed on the background of a silver sun-shield with seven traditional diamond-shaped figures. Surrounding it are the words, “The Sakha Republic (Yakutia)” in both official languages-Yakut and Russian.In the emblem there is a man on the horse carrying the flag. These dark red figures symbolize the unity of the tribes in the past and the unity of the nationalities, living in our republic today. [1.c.3]
У.э. №3. Монологическая речь.
1. Послушайте учителя.
2. Ответьте на вопросы учителя.
3. Расскажите о флаге своему соседу.
4. Проверьте рассказ соседа, оцените его рассказ. ( 6 баллов)
The Sakha flag
The Sakha flag is blue, white, red and green. In the blue sky the white sun shines. Below that flow white, red and green stripes which represent the geography and climate. Blue signifies a peaceful life, while white says we are all children of the white Sun. White also stands for goodness, happiness, wisdom, kindness and white night. Red represents the love we have for our country, our memories of our hot summers, our origin from the Turks, and also represents freedom and hope. All of these colours are often used in traditional native arts. [1.c.3]
У.э. №4. Контроль домашнего задания.
1. Расскажите о писателе Республики Саха. (5 баллов).
(О писателях- Кулаковском А.Е., Софронове А.И., Ойунском П.А., Мординове Н.Е., Якутском Н., Данилове С.П., Данилове С.П., Руфове С.Т.).
У.э.№ 5. Взаимодиктант.
1. Прочитайте про себя слова карточки.
2. Продиктуйте слова другу.
3. Проверьте работу друга.
4. Поставьте балл. (10 баллов)
Sakha meals:1. milk skin, whipped cream, blood sausage, ribs, frozen raw fish.
2. kymys, chokhon, salamat, oladyi, meat pie, flat round bread, oyogos.
У.э. № 6. Из географии Якутии.
1. Прочитайте текст вслух.
2. Найдите выделенное предложение.
3. Поставьте указанный вопрос к предложению.
4. Задайте вопрос другу. (1 балл)
Geography of the Sakha Republic
The Sakha Republic is located in north-east Siberia. It is the largest part of Siberia with an area of over 3000000 square kilometers. Within its borders would fit 6 Frances or 13 Englands! The Republic borders the Krasnoyarsk, Irkutsk, Chita, Amur, Khabarovsk and magadan regions, and it is washed by the Arctic Ocean and the Laptevs Sea. It is the land of mountains, plateaus, taiga and tundra.
There are more than 700 000 rivers. ( How many….?) The Lena river is the worlds tenth-longest river. Its tributaries are the Aldan, Vitim, Olyokma and Vilyui rivers. The Lena itself flows into the Laptevs Sea. Some other large rivers are the Yana, Indigirka, Kolyma and Anabar.
Yakutia is also regarded as a land of lakes. The Sakha people say with pride, “There are as many lakes in Yakutia as there are stars in the sky.” Out of 709000 lakes, however, only 10 are over 100 square metres. The water of some lakes, such as Abalakh and Kempendyai, is believed to be curative.
Sakha land is the home of thirty three regions, 11 cities and towns, 65 settlements and villages. Its largest cities are Yakutsk, Mirny and Neryungri. The largest ulus is Olenyoksky.
The republic?s population is over 1000000 the majority of its lives in cities and towns. More than 3000000 people live in Yakutsk, the capital of the republic.
Sakha land is an industrial and agrarian republic, rich in furs and minerals such as diamond, gold, tin, natural gas, iron, coal and salt. [1.c.4]
У.э. №7. Изучающее чтение.
1. Прочитайте текст.
2. Прочитайте текст другу.
3. Посмотрите картинки к тексту.
4. Расположите рисунки согласно содержанию текста.
5. Сверьте правильность своей работы с доски. (7 баллов)
The yhyakh festival
Ancient Yakuts celebrated the New Year at the Yhyakh festival. It was traditionally held on June 22, the longest day of the year. Its traditions include women and children decorating trees and tethering posts with “salama”. The oldest man, wearing white, opens the holiday. He is accompanied by seven virgin girls and nine virgin boys and starts the ritual by sprinkling kymys on the ground, feeding the fire. He prays to the Ai-ii spirits for the well-being of the people who depend on them and asks the spirits to bless all the people gathered.
Afterwards, people sing and dance ohuokhai, play national games, eat national games, eat national dishes, drink kymys.
During the so-called “years of stagnation” these traditional ceremonies were forgotten. Now there is a revival of Yakut culture, including the yhyakh festival. Until 1990, when the first yhyakh was held in Yakutsk, traditionally accurate celebrations were only held in some regions.
[1.c.48]
У.э. №8 Страноведение.
1. Слушайте внимательно учителя.
2. Ответьте на вопросы учителя. (За каждый правильный ответ -1 балл).
В заключительном этапе урока ставится не оценка, а набранный балл из возможных..
Использованная литература:
1. Шамаева М.И., Семенова В.Д., Ситникова Н.В. Дидактический материал “Национально-региональный компонент на уроках английского языка”. Я.,1995.