Личностно-ориентированное обучение иностранному языку как средство создания условий для полноценного проявления и развития личностных функций учащихся

Разделы: Иностранные языки


“Одной из закономерностей при личностно-ориентированном обучение является то, что обучение теряет традиционную обязательность и приближается к естественной жизнедеятельности человека”. Ю.А. Долженко

С чего начинать или зачем нужен учителю ЛОО?

Ученики смотрят с надеждой на учителя, радуются малейшему проявлению творчества, самым слабым попыткам увидеть школьников, как представителей поколения со своим в корне отличающимся отношением к жизни. Ребёнок всё хочет узнать, но он — существо действенное, а мы навязываем свою форму получения знаний: учебно-школьную и «отбиваем» желание учиться. Ему хочется играть, бегать, мы же усаживаем его за парту, за учебники.

“Символы, знаки, цвет, свет, музыка, игра — все это средства, которые при правильном их применении способны открыть “Уничтожаемый рационализмом” детский мир и вместо мучающего ребёнка лицемерия помогают взойти к тождеству себя единичного, жизненного и себя, по-особому ощущающего человечество, то есть имеющего связь со своей уникальной Родиной” (В.В. Шоган)

Цель учителя: направить все усилия, чтобы отобранный материал был действительно введен в память учащихся, усвоен активно, учащиеся могли пользоваться им всякий раз, когда это будет необходимо.

Задачи:

1. Создать условия для творческой работы учащихся (заочная экскурсия, подбор рифмы)
2. Обеспечить условия для формирования педагогического мастерства у каждого учащегося (метод исключения учителя).
3. Перевести знания из кратковременной памяти в долговременную.

Замысел урока: показать сформированность учебных навыков у учащихся.

Урок контроля без контроля, урок повторения без повторения.

Цели урока:

1. Воспитательная. Формирование культуры интеллектуального труда, умения сотрудничать.
2. Общеобразовательная.Формирование надпредметных умений.
3. Практическая.Создать условия для общения через аудирование, говорение, чтение и письмо.

Форма организации обучения: ролевая игра с использованием психотехнической игры, которая создала внутреннюю наглядность, необходимую для представления на уроке определенной ситуации.

Изюминка урока: сочетание коллективных и индивидуальных форм работы создает благоприятные условия для активной работы всех учащихся, которые забывают, что это урок.

Так как заинтересовать младших школьников нелегко (быстрая утомляемость, подвижность, повышенная эмоциональная возбудимость), урок спроектирован на интегративной основе, т.е. занятия английским языком сопровождаются музыкой, пением, ритмикой.

Примечание
I. Организационный момент

Teacher (T 1): Good morning to everybody.

Children(Ch): Hello, teacher.

Песня “I say hello”.

T 1:  We don't learn today, we play. By the way, is everybody present?

Pupil 1 (P1): No, Julia is absent.

T1: Oh, always Julia, she is late, she is absent.

Стук в дверь.

Ch: Who is there?

Входит Джулия.

Julia: This me, may I come in? I'm sorry for my late.

T1: Come in, please, Julia. But why are you late.

Julia: (Надевает корону, на которой изображен котёнок.) I' m not Julia today. I' m pussy-cat.

Ch: Pussy - cat, pussy - cat, where have you been?

Julia: I have been to London to look at the queen.

Ch: Pussy - cat, pussy - cat, what did you do there?

Julia: I frightened a little mouse under her chair. Teacher, let me be a teacher today.

T1: All right. I agree. You'll be a teacher, and I'll be a student and your assistant today. May I sit down here?

Julia(T2): Yes, of course, you may.

II. Речевая зарядка

T 2: A fine day today, isn't it?

P 1: Yes it is.

Т 2: How are you, Vika?

Р 2: I'm fine, thank you.

Т 2: What about you, Lena?

Р 3: I'm all right, thank you.

Т 2: How are you, Natasha?

Р 4: I'm OK, and you, Pussy - cat?

Т 2: I'm great thanks. And what season is it now?

Р 5: It is spring.

Т 2: I wonder what spring months you know, Sveta?

Р 6: They are March, April and May, I think.

Т 2: Are the days long in spring, Lesha?

Р 7: No, they are neither short nor long.

Т 2: What are the streets like now?

Р 8: They are beautiful.

Т 2: What do children do in spring?

Р 9: They play in the street.

T 2: You are clever, thank you.

III. Этап подготовки к психотехнической игре и будущему рассказу о себе.

Dear friends, I have some signs, would you like to help me to read them.(Джулия показывает опоры, дети составляют микрорассказы.)

Р 1:

Hello, my friends!
My name is Olegue.
My surname is Popov.

P 2:

I am a girl.
I am not a boy.
I am a good girl.
I am a nice girl.

P 3:

I am 10.
I am not 9.
I am not little.
I am big.

P 4:

I go to school.
I am a good student.
I have fives and fours.
I love my school.

P 5:

I can run.
I can jump.

P 6:

I cannot swim.

P 7:

I can sing and dance very well.
I like to sing very much.

P 8:

I speak Russian well.
I can speak English too, but so-so.

P 9 :

I have got a pet.
It is a cat, Murka by name.
She likes to sleep.

P 10:

Murka likes fish and mice.
She is black-and-white.

IV. Орфографическая минутка, повторение спеллинга.

T 2: (Прикрепляет на доску телеграмму и красивую картинку с изображением леса.) Very well, thank you. And now, my friends, lets go to the forest. I would like to see our fiend Teddy. But first we have to send this telegram to Teddy.

(Дети “отправляют” телеграмму.)

P 1: Telegram

P 2: Dear

Р 3: Teddy

Р 4: Let's meet in your forest.

Р 5: Your friends from Form Five B.

V. Прием психотехнической игры.

(Звучит музыка, появляется новый лидер леса Тедди. Дети надевают короны, которые сделали сами.)

Teddy: Good morning, dear friends. I'm a bear. My name is Teddy. I live far away in the forest. I like to draw. You can see many pictures on the walls of my room. But in winter I put on my warm coat, I like to sleep when it is cold. My greatest love is honey. You see I spend all my money on honey. And who are you?

P 1: My name is Dandelion. I'm a field's flower. You can see me everywhere. In summer I'm happy. I like sunny weather. In summer I'm beautiful, sweet and yellow. Bees like to sit on me and take honey from me. I like when people admire me. I like my life, I want to live and not to die. But in autumn I become white like snow. It is cool and windy. Good-bye, my sinned life. (12 фраз).

P 2: (Ученик с низким уровнем обучаемости — с помощью сестры и компьютера — приготовил сообщение в стихотворной форме и, что особенно ценно, выучил его.)

I'm a wind, a wind, a wind.
I'm an air's king.
I don't get into your net while I'm b and fat.

P 3: I'm a winter, I'm white and light. I'm cold but sometimes I can be warm. I have much snow everywhere. You like to put on warm coats, caps and scarves when I come. I think you love me because I have New Year's Day and Santa Clause gives you many presents on this day.

P 4: I'm a kitten. I'm very-very small. I'm 5 months old. I'm brown and black. I'm kind and merry. My name is Murzik. I like milk and cream. I like to play hide-and-seek and I also like to sit under the sofa. I don't like angry people and dogs. Br-r-r. But I like little mice and I always dream of fish.

P 5: I'm not a dog, I'm a doggy. My name is Rex. I'm 1. I like to jump, to run and to swim. I have a brother, his name is Bobik. We are twins. I like him, and he likes me. We are always together. The more we get together, the happier we'll be. I have a master. He is very kind, he gives me little bones. I love him. We are good friends.

P 6: I'm a little mouse. I have no house. I'm grey and merry. I'm not afraid of anything. Sh...sh...sh...! This is our cat. Oh! I don t like it, I run out.

P 7: I'm a Snow Maiden. I'm tall and b. They say I'm pretty. I have grandfather, a grandmother. Santa Clause is my grandfather. Winter is my grandmother. Wind is my father and snow-storm is my mother. I love thi all and they all love me.

P 8: I'm a tree. My name is Apple-tree. In spring I have many flowers. In autumn I give you sweet apples. My arms are my branches, my legs are my roots. My hair is my leaves. My body is my trunk. They say I m a very beautiful tree.

P 9: I'm a sun. I'm hot. I shine brightly in summer. It is hot, I work hard and I'm tired, but I rest in winter. Children like me, they sing,

"May there always be sunshine,
May there always be blue sky..."

I like this song and I like when children sing it. (Инсценируют песню “Teddy Bear”)

T 2: Dear friends, we are happy and merry because we have met Teddy. Let's sing our favourite song for him.

VI. Орфографическая минутка. Игра "Дежурная буква"

This is our friend Monkey. Let's play with Monkey. Monkey, Monkey, tell us, please, what letter is on duty today. (Джулия показывает игрушку обезьяну.)

P 10: The letter "w" is on duty today.

T 2: Let's write the words with this letter (one after another).

(Учащимися с низким уровнем обучаемости не хочется отставать, они догадались увидеть в кабинете над входной дверью вопросительные слова и написать их.)

Дети пишут на доске:

VII. Релаксация с использованием ритмичной музыки и танцевальных движений.

Thank you very much. Would you like to rest a little. Who wants to be a sport leader? Natasha, would you like to be a leader? Come here, please.

Well done! Thank you! Be quiet.

VII. Аудирование.

And now what are there in my bag? Oh! I have some cards. So, children, let's match them!

(Картинки с изображением времен года.)

Снятие языковых трудностей перед аудированием.

I. It is spring. 3. It is warm.
II. It is summer. 4. It is hot.
III. It is autumn. 1. It is cool.
IV. It is winter. 2. It is cold.

Very-very well. I'm happy you know everything. Now listen to the record "Seasons" and then we'll write our test.

Предъявление аудиотекста.

Seasons

This is a bear. His name is Teddy. This is the house where Teddy and his parents live. This is Teddy's room. You can see many pictures on the walls of his room. These are Teddy's pictures. Teddy likes to draw. Every morning he goes to forest and draw pictures there. Now Teddy is going to the forest.
It's spring now. It's warm in spring. Now Teddy is in the forest. The weather is fine. Now Teddy is drawing a picture. He is drawing a tree. He is drawing spring flowers too. There are many pictures of spring on the walls of Teddy's room.
It's summer now. It's hot in summer. Teddy is going to the forest. The weather is fine. Teddy is drawing summer flowers. Now he is drawing cows. He is drawing sheep too. There are many pictures of summer on walls of Teddy's room now.
It's autumn now. It's cool in autumn. The weather is bad today. Teddy is going to the garden. He is drawing apple-trees. He is drawing autumn flowers too. Now he is drawing a dog near the dog's house. There are many pictures of autumn on the walls of Teddy's room now.
It's winter now. It's cold in winter. Teddy is putting on a warm coat. Now Teddy is going to the forest. Now he is in forest. Teddy wants to draw, but he wants to sleep too. In winter bears go to sleep. And now Teddy is not drawing. He is sleeping. Here are Teddy's pictures. There are many pictures of summer, there are many pictures of spring, there are many pictures of autumn too, but there are no pictures of winter, and you know why.

Контроль понимания услышанного. (Дети выполняют тест.)

1. The bear's name is.... (a. Rex; b. Teddy)

2. You can see many ... on the walls of his room. (a. pictures; b. balls)

3. Teddy likes ...    (a. to skate; b. to draw)

4. It's ... in spring.    (a. cold; b. warm)

5. Teddy is .... (a. drawing pictures; b. playing in the garden)

6. It's ... in summer.     (a. hot; b. cool)

7. He is drawing .... (a. cows sheep; b. dogs, cats)

8. It's ... in autumn. (a. cool; b. hot)

9. It's … in winter. (a. hot; b. cold)

10. Teddy wants .... (a. to draw and to sleep;  b. to play and to ski)

11. There are .... (a. no pictures of winter; b. many pictures of winter)

Well. Please, give your tests in!

VIII. Релаксация и повторение числительных.

My friends, we'll play again. “A guessing game”. (Джулия достаёт красивую книгу, на обложке крупными буквами: “How many pages has this book?”.)

Р 1: Читаем вопрос вслух.

Р 2: It has 50 pages.

Р 2: No more.

Р 3: It has 120 pages.

Р 2: No, less.

Р 4, Р 5, Р 6,…: It has one hundred and twelve pages.

T 2: That's right. It has 112 pages. You have guessed right. Well. I would like to know if you are only good students or you are good poets too. Let's start to learn to write some rhymes. Look at these worlds and find their rhymes.

Развитие творческих способностей учащихся

Me — sing

bright — Kate

Spring — tree

skate — white

Ball — too

skate — sport

Blue — tall

short — Jim etc.

Well. I'll tell you the beginning of the rhymes and you'll finish thi.

1. Doggy, doggy, come to me,
Let's play under the … (tree)
2. The ground is white
All day and all …. (night)
3. I like summer
I like spring
I like the birds
They fly and …. (sings)

IX. Рефлексия.

Т 1: А теперь расскажите мне, дети, чему вы научились на уроке? (Ответы детей дословные.)

P 1: Отправлять телеграмму.

P 2: Отгадывать, сколько страниц в книге.

P 3: Понимать речь настоящих англичан.

P 4: Вспомнили, как пишутся слова с буквой "W".

P 5: Подбирать рифму.

P 6: Показали, как мы умеем говорить по-английски.

P 7: Я думаю, что я научился быть учителем английского языка, и мне это нравиться.

Т 1: Now take these cards and answer the questions:

1. Активно ли ты участвовал на уроке?
2. Благодаря чему ты добился успеха?
3. Что ты можешь пожелать себе, одноклассникам, учителю?
4. Трудным ли было для тебя твоё задание? Как ты преодолевал трудности?
5. Что понравилось тебе (не понравилось) и почему?
6. Что хотелось бы выполнить ещё раз, а что сделать по-другому?

(Дети заполняют анкету.)

Х. Заключение.

Т 1: Thank you, my dear children, for your work. Our time is up. See you tomorrow.

P.S. Интересно. Превращаясь в деревья, растения и животных, дети наделяют их чертами своего характера, находят в себе сходные качества, а не уподобляются другому существу.

Т 1:

1. "Я люблю, когда мной любуются".                  (красивая девочка)
2. "Я не люблю злых людей".
            (спокойная и добрая)
3. "Не попадусь я в сети".
            (хитрый и жадный)
4. "У меня есть брат, мы близнецы".
5. "Я веселая" и т.д.

    Так как при проведении психотехнической игры наблюдается синхронизация мыслительных и физических действий с речью на иностранном языке, учитель предоставлял детям ситуацию свободного выбора роли, в результате запрограммированная цель учителя стала целью учеников. Думаю, что дети поняли, что их маленькие успехи — это начало их будущей творческой деятельности.