Урок формирования новых знаний по теме: "Знакомство"

Разделы: Иностранные языки


Задачи урока:

Обучающая - практиковать учащихся в аудировании, чтении и устной речи;

Развивающая - развивать речевое умение говорения; воспитательная - воспитывать культуру общения, уважение к народам и культурам других стран.

Оснащение урока: плакаты с названиями стран, языков на английском языке; бумажные куклы в одежде британских школьников; письма от воображаемых друзей по переписке.

План урока:

1). Начало урока. Приветствие. Предъявление задачи урока

Teacher: Good morning, boys and girls. Let’s begin our lesson. You learn English. You can read, write and speak English. You can speak about different countries and their languages. You know how to get acquainted and tell about yourselves. Today you will learn to introduce your friends (brothers and sisters).

(Акцентирую внимание на запись на доске)

Умею: Должен научиться:
рассказывать о себе рассказывать о друге (подруге)

2). Подготовка познавательной деятельности.

Teacher: you know the names of some countries in English. Let’s name them all together:

England, Scotland, Wales, Northern Ireland, the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, the United States of America, Australia, New Zealand, Canada, Russia.

You know the names of languages: English, Irish, Welsh, Russian, Scottish

Teacher: Answer my questions.

In what countries do people speak English?

Is the USA a big country?

How many states form the USA?

Is the UK a big country?

What countries form the UK?

What language do people speak in England?

What country do you live in?

What language do you speak?

Teacher: People like to travel. They visit different places, meet other people. What question do they ask each other when they get acquainted?

Учащиеся называют вопросы:

What is your name? What is your surname? How old are you? Where are you from? What is your address? What is your telephone number? What is your hobby?

Teacher: So, what do people ask each their about? (Составление плана диалогического и монологического высказывания. Учащиеся называют пункты:

1). Имя.
2). Фамилия.
3). Возраст.
4). Место жительства.
5). Адрес.
6). Номер телефона.
7). Хобби
8). Любимый школьный предмет

Учитель записывает на доске

Teacher: What do we need to answer these questions?

Учащиеся: Слова по теме “Хобби”, “Школьные предметы”

Teacher: Let’s revise them.

Singing, dancing, reading books, watching TV, cooking, cycling, roller-blading, collecting stamps( coins, badges), playing computer games, listening to music.

Russian, Literature, Maths, Physics, English, Art, Sports, Computer Studies, Geography, Music, History, Biology.

Teacher imagine that you see each other for the first time. You want to get acquainted. Act out your dialogues.

1-2 пары рассказывают диалог “Знакомство”.

3). Усвоение знаний

Teacher: These are English schoolchildren.

They are Alison, Mike and Ann.

Alison wants to tell you about herself.

Аудирование текста (рассказ в первом лице).

Hello. My name is Alison. My surname is Brown. I’m 11 years old. I am from London. My address is 32,Queen Street. My telephone number is 7-14-15-32. My hobby is collecting coins. My favourite subject is Biology.

Now Alison wants to learn something about you. Tell her about yourselves. What will you tell her about? (пункты плана на доске)

Рассказ 1-2 учащихся о себе.

Teacher: Now Alison wants to tell you about her friends. Listen to her.

This is my friend. His name is Mike. His surname is Claydon. He is 12 years old. He is from Oxford. His address is 63 Green Street. His telephone number is 3-45-56-74-01. His hobbies are music and fishing. His favourite subject is Maths.

Teacher: Вы поняли рассказ Алисы? Чем её рассказ о друге отличается от рассказа о себе? Учащиеся делают вывод: о себе мы говорим “I am…..”, о мальчике “He is…..”, в рассказе о себе используем местоимение “My….”, в рассказе о мальчике местоимение “His…”.

Аналогично работаем с рассказом о девочке.

4). Первичная проверка.

Teacher:

Alison wants to ask you some questions about her friend.

- What is his name?

- What is his surname?

- How old is he?

- Where is he from?

- What is his address?

- What is his telephone number?

- What is his hobby?

- What is his favourite subject?

Учащиеся отвечают на вопросы о мальчике, затем о девочке.

5). Закрепление знаний.

You have got letter from your pen-friends. Introduce them to us. Begin with “This is my pen-friend” (Учащиеся рассказывают о своих друзьях с опорой на рассказ в первом лице.)

6). Подведение итогов урока.

Teacher:

- What did you learn to do today?

- Can you introduce your friend?

- Did you make any mistakes?

- What were they?

- Why did you make them?

Каждый учащийся делает вывод: какие ошибки они допустил (Например: ошибки в использовании местоимений he, she, his, her; нарушение порядка слов в предложении) и какие пробелы необходимо восполнить: повторить местоимения, лексику, правило построения предложения. Обсуждение и выставление оценок.

7). Домашнее задание:

- Составить рассказ о друге или подруге.

- Индивидуальные задания для устранения пробелов.