Проект урока
1. Тип урока: обобщение и систематизация знаний по теме “ Летние каникулы”.
2. Система целей к уроку:
Общая дидактическая цель:
- определение уровня знаний, сформированности УН.
Триединая дидактическая цель:
- образовательный аспект: способствовать развитию практического владения языком, совершенствовать навыки и умения понимания речи на слух, закрепить речевые образцы, грамматические структуры, лексику по теме.
- развивающий аспект: создать условия для развития познавательных процессов, мыслительных операций: обобщения и систематизации.
- воспитательный аспект: создать условия для формирования коммуникативной культуры: умения работать в парах, воспитывать уважительное отношение к другой культуре
3. Формы организации познавательной деятельности: фронтальная, индивидуальная, коллективная.
4. Методы обучения: репродуктивный, частично-поисковый
5. Структура урока:
- мотивационный этап
- этап повторения и систематизации пройденной лексики
- обобщение материала в группах
- этап закрепления знаний, умений и навыков в монологической и диалогической речи
- рефлексия
6. Система контроля: сочетание самоконтроля с контролем учителя.
Ход урока
1 этап. Создание положительной мотивации и систематизация пройденного материала
Действия учителя | Действия учеников | ФОПД |
1. Организация начала урока Цель: создание ситуации успеха 2. Актуализация полученных знаний Цель: создать условия для самостоятельного применения знаний |
1. Беседа о погоде и летних каникулах 2. Рассказывают о летних каникулах |
Фронтальная
индивидуальная |
2 этап. Закрепление знаний, умений, навыков
Действия учителя | Действия учеников | ФОПД |
1. Беседа с учащимися Цель: выявить уровень усвоения знаний 2. Аудирование текста Цель: аудитивные цели и навыки 3. Применение знаний Цель: автоматизировать навыки употребления лексики |
Рассказывают о Барбаре Грей
Слушают и смотрят видеописьмо Составляют письмо, диалог по образцу |
Фронтальная
Коллективная Групповая Фронтальная Парная |
Оборудование:
- Видеомагнитофон с записью видеописьма Барбары Грей
- Картинки или фотографии о летних каникулах
Оформление доски
to spend…holidays enjoy to go …the disco to have a lot fun to walk…the forest to pick tasty berries to play …friends all day long to be outdoors to stay …town to splash in the water to lie …the sun to walk along the beach to see….places to water…
Xoд урока
1. Организационный момент
Teacher: Good afternoon, my friends. I’m very glad to see you. How are you?
Pupil 1: I’m fine, thanks.
Teacher: As for me I’ m not fine today. The weather is rainy, it’s not warm. I wish it were summer now. I miss summer holidays, hot weather. And you? Do you miss summer holidays? How did you spend this summer? Where did you go? What did you do?
2. Проверка домашнего задания. (Ребята рассказывают о летних каникулах )
My brother and I spent two months in the country. The weather was always fine, and we liked to be outdoors. Every day there was something that was fun to do. We went for long walks in the woods, picked flowers and gathered berries and mushrooms. We enjoyed our games. The boys played football. My friends and I liked to play volleyball and badminton. We had a wonderful time in the country.
3. Повторение пройденного материала
Teacher: Summer is a nice season. But I’ve got a surprise for you. I’ve just got a video letter from Barbara Grey. What do you know about this woman?
Pupil 1 Barbara Grey is a teacher.
Pupil 2 She is from England.
Pupil 3 Last year she worked in Moscow.
Pupil 4 She gave English lessons to Russian children.
Pupil 5 She was great. She didn’t give bad marks.
Pupil 6 Now she works in London.
Pupil 7 She misses Russia very much.
4. Аудирование видео письма (старшеклассница в роли Барбары Грей)
Dear O.N. and your pupils. I hope you are happy to start a new school year. I wish I were in Russia now. Here in London I miss your country very much. I told my pupils about my stay in Russia and showed them a lot of pictures. We have 5or 6 lessons a day. I teach 10-year-old pupils. At the lessons we speak English, ask and answer questions, read and translate. Very often we tell each other about summer holidays. Some pupils went abroad and visited different countries. Other boys and girls went to different camps. There they had a good time. And how did you spend your holidays? We know that you study English and you’d like to have friends in Britain.
Give my best wishes to your teachers and parents.
Love, Barbara Grey
5. Применение знаний
Teacher: Would you like to have friends in Britain?
Pupil: Yes, we’d like to have friends in this country.
Teacher: Now children, let’s write a letter to British children and tell them about our summer holidays. But to write a letter correctly let’s revise some words and phrases. (Работа с лексикой, записанной на доске.)
Now join your groups and get ready to write a letter (на приготовленных дома картинках пишут свои предложения о лете и укрепляют на доске).
I think our letter is very beautiful. Let’s send it at once and make plans for next summer holidays.
(Выполняется упражнение 39 стр.18 в парах)
Кто-то стучит в дверь, и входит старшеклассница, исполняющая роль Барбары Грей.
My name is Barbara Grey. I’ve got your letter. It was so interesting and nice that’s why I’m here. You are very nice. I’m glad to meet you. I think you’ve got a lot of questions to me. I’m ready to answer them.
Pupil 1 When does a school year in Britain begin?
Pupil 2 Do British children wear a school uniform?
Pupil 3 What foreign languages do they study?
Pupil 4 What holidays do British children have?
Pupil 5 How long does a lesson last?
Barbara Grey: Do you know English songs? (Ребята поют песню, а Барбара дарит всем открытки с видами Лондона
Конец урока
Teacher: Out time is up. We have had a good time. We worked well. Thank you. The lesson is over.