Разработка урока по теме: "Present Simple". 2-й класс

Разделы: Иностранные языки

Класс: 2


Тип урока: обобщающий.

Оснащение: учебник, доска, картинки, раздаточный материал, сигнальные карточки, магнитофон.

Цели урока:

  • тренировать употребление Present Simple в утвердительных и вопросительных предложениях;
  • способствовать развитию речевой деятельности учащихся в различных формах (парная, групповая, фронтальная);
  • развивать навыки аудирования;
  • совершенствовать навыки чтения;
  • cоздавать условия для развития творческих способностей учащихся;
  • формировать интерес к изучению иностранного языка.

I. Начало урока

a) Беседа с классом.

– Hello, everyone. We’re together again with our English. How are you? What is the date today? What day is it today? Is Wednesday your favorite day? Who is absent today?

b) Сообщение плана урока.

– Today we’ll speak about what you like and what you don’t like. What you do in the house and what your friends do. We’ll speak about jobs.

II. Речевая зарядка (T ––> P1 ––> P2 ––> P3 ––> …)

a) Let’s speak about food.

T: Do you like hamburgers?
P1: Yummy. I like hamburgers. Do you like sausages, P2?
P2: No, I don’t like sausages. Do you like chips, P3?
P3: Yes, I like chips. Do you like …

b) Let’s speak about clothes.

T: Do you like jeans, P1?
P1: Yes, I like jeans. Do you like T-shirts, P2?
P2: Yes, i like T-shirts. Do you like shorts, P3? …

III. Прослушивание кассеты и ответы на вопросы по прослушанному тексту

T: The children at Holiday House do jobs every day. Listen to the cassette and answer my questions.

Учащиеся слушают кассету, вспоминают Unit 9:1 “Jobs” (p.44), затем отвечают на вопросы учителя.

Tapescript:

The children at Holiday House do jobs every day. Joe washes the dishes. Emma lays the tables. Al cleans the tables. Beth feeds the horses. Tanya goes to the shops.

– Now answer my questions:

  1. What does Emma do at Holiday House? (She lays the table.)
  2. What does Joe do? (He washes the dishes.)
  3. What does All do? (He cleans the tables.)
  4. What does Beth do? (She feeds the horses.)
  5. What does Tanya do? (She goes to the shops.)

Дети отвечают, а учитель вешает картинки на доску, соответствующие этим предложениям.

IV. Найди партнера

Учащимся раздаются листочки с указанием, какую работу они будут выполнять. Задача ребенка – найти одноклассника, который будет выполнять ту же работу.

– Now we are at Holiday House. You do jobs every day. Find a partner who’ll do the same job. Ask boys and girls: What is your job?

Pupil 1: Do you clean the tables?
Pupil 2: No, I wash the dishes.
Pupil 1: Do you clean the tables?Pupil3: Yes, I clean the tables, I’m your partner.

Дети находят своего партнера и говорят:

  1. We lay the tables.
  2. We wash the dishes.
  3. We clean the tables.
  4. We go to the shops.
  5. We wash the clothes.
  6. We feed the rabbits.

Садятся вместе с партнером.

V. Беседа с партнером (P1 ––> P2, P3 ––> Р4, …)

– Now ask your partner what animal he (she) likes.

P1: Do you likes monkeys, P2?
P2: No, I don’t like monkeys. I like frogs. Do you like cats, P1?
P1: No, I don’t like cats. I like dogs.

Дети расспрашивают друг друга, а затем делают сообщение о своем партнере.

P1: My partner is … He likes frogs.
P2: My partner is … He likes dogs.

VI. Тренировка новой лексики и работа с учебником. Отработка структуры They do …

a) Open your books at page 46 (Unit 9:5) “What do they do?”
Repeat the words: run, sing, paint, make films, play football, play tennis.

b) Say what the men and women do.

  1. Ruud Gullit plays football.
  2. Steffi Graff plays tennis.
  3. Steven Spilberg makes films.
  4. Joaquim Cruz runs.
  5. David Hockney paints.
  6. Madonna sings.

Учащиеся описывают действия известных людей по картинкам, учитель вывешивает такие же картинки, соответствующие предложениям, на доску. В конце задается вопрос: What do they do? Дети все вместе отвечают: They play football, play tennis, make films, run, paint, sing.

VII. Отработка структуры It makes…

– Now what does the machine do? Look at the pictures and say.

Дети описывают картинки:

  1. It washes dishes. (Посудомоечная машина)
  2. It makes coffee. (Кофеварка)
  3. It cleans cars. (Автомойка)
  4. It washes clothes. (Стиральная машина)
  5. It goes up and down. (Лифт)
  6. It cleans rooms. (Пылесос)

VIII. Обобщение употребления Present Simple в утвердительных предложениях.

T: So we say:

IX. Работа с сигнальными карточками do / does. Отработка Present Simple в вопросительных предложениях.

Учащиеся читают предложения на доске и поднимают сигнальные карточки по команде учителя.

  1. Do you like horses?
  2. ___ your partner like chips?
  3. ___ your sister wash the dishes?
  4. ___ Beth and Al feed the rabbits?
  5. ___ Tanya go to the shops?
  6. ___ cats like dogs?
  7. ___ your mother and father like birds?
  8. ___ you go home at 3 o’clock?

X. Грамматический тест. Проверка знания употребления Present Simple в предложениях.

Раздаются карточки.

Now take the cards and circle the right words in the sentences:

1. Emma lay / the table.
2. Maggie and Tanya like / likes sausages.
3. Al clean / cleans his mother’s car.
4. Beth and Al feed / feeds the rabbits.
5. Tanya: I go / goes to the shops.
6. The children play / plays football.
7. Sally go / goes to bed at 9 o’clock.
8. Do you go / goes to school at 8 o’clock?

XI. Увлекательный досуг. Игра “A funny monster”.

Детям предлагается нарисовать чудовище, которое состоит из частей тела различных животных.

– Now it’s time to play. We have two commands. You’ll draw a monster. It is funny. Why? You’ll see.

Учащиеся получают листочки, на которых написано:

  • a dog’s head;
  • a rabbit’s ear;
  • a snake’s body;
  • a frog’s legs;
  • a fish’s tail;

Дети в командах соревнуются, кто быстрее и лучше нарисует чудовище. Затем учитель пишет на доске название получившегося забавного животного.

T: So it is: A do – rab – sna – frog – ish. Do you like it? What can it do?

XII. Песня “I like hamburgers” (p. 42)

And now we’ll sing the song
Do you like hamburgers for your tea?
If you like hamburgers sing along with me:
I like hamburgers for my tea,
I like hamburgers
For breakfast, lunch and tea.
Do you like sausages for your tea?
If you like sausages sing along with me:
I like sausages for my tea,
I like sausages
For breakfast, lunch and tea.

XIII. Подведение итогов. Оценки