Тема урока. Family and Its Structure.
Задачи урока. Организовать полилог на основе текста «Семья и её структура»; подготовить студентов к связному высказыванию по теме «Семья и её структура».
Оборудование. Text “Family” (см. прил .№1), plan of the chart “Family and Its Structure” (см. прил .№2).
Ход урока
Phase | Teacher's activity | Learners' activity | Notes |
The beginning of the lesson | |||
Main part 1.Lead-in
|
1. Give your associations with the word “family”.
-What does the family refer to? -What is the family based on? -There exist different types of family: nuclear, extended, clan. What do you think is the structure of each of these types of family? -What are the functions of the family? |
Produce a mind-map
Students give their ideas about the structures
|
Во время мозгового штурма
студенты совместными усилиями разрабатывают
семантическое поле слова «семья».
Коммуникативные вопросы открытого типа, имеющие
проблемный характер помогают в составлении
семантической карты. Это упражнение
способствует активизации фоновых знаний
студентов, актуализации их речевого опыта,
преодолению экстралингвистических и снятию
языковых трудностей.
|
2.Main activity
|
2. Students are offered a chart “Family And Its
Structure” and given a text “Family”. The text is divided into 3 parts and these
parts are distributed among the learners. -Organization of sharing information in small groups.
-Organization of sharing information in the whole group.
|
Read their bits of reading individually Share information in groups of 3 Share information in the whole group Complete the chart
|
Данное упражнение основано на
информационном неравновесии и нацеливает
учащихся на обмен информацией по типу «мозаики».
После ознакомления со своей порцией информации,
студенты восстанавливают полный объем
информации в группах по 3 человека. Это помогает
решить поставленную речемыслительную задачу.
|
3.Follow-up | 3. Suggest completing the chart “Family And Its
Structure”
4. Rank the functions of the family in the order of their importance.
5. Focus on the useful vocabulary and grammar. |
Do the ranking procedure, discuss the variants of ranking in
groups, in the whole class
|
Упражнение на ранжирование способствует реализации принципа взаимосвязного обучения видам речевой деятельности и принципа личной направленности. Студенты с разным уровнем владения английским языком могут выполнять это упражнение и высказывать свое мнение, так как здесь нет единственно верного ответа. |
Home task | Tell about family and its structure | Make up monological speech of 15-20 sentences |