Тип урока: систематизация и обобщения знаний.
Цели:
Образовательная:
- Улучшить произносительные навыки
- Обобщить употребление глагола “to have” в различных синтаксических функциях.
- Формировать навык ведения поли-монолога.
Развивающая:
- Развитие речи и дискуссионных навыков на материале урока.
Воспитательная:
- Воспитание нравственных основ здорового образа жизни.
- Воспитание ответственности за свой жизненный выбор
Ход урока
1. Устная разминка
What is the weather like?
Lovely today, isn’t it?
What’s the temperature?
What does the thermometer say?
What does the weather forecast say?
2. Brush up your phonetics (фонетическая зарядка).
Звук – основной элемент языка. Необходимо научиться правильно произносить звуки, существенно отличающиеся от соответствующих звуков родного языка, больше всего тренироваться в произношении наиболее трудных звуков. Смысловые группы произносятся одним выдохом, как будто они представляют собой одно слово, например: not at all. Беглость в чтении зависит от умения произносить смысловые группы. Поэтому в предложенных вам сочетаниях старайтесь воспользоваться этим правилом.
Звук [w] представляет много трудностей для русских учащихся, склонных произносить вместо него согласный [v]. Чтобы избежать этой ошибки, следует помнить, что верхние зубы не принимают участие в образовании [w]. Губы должны двигаться быстрее и энергичнее. Запишите следующие предложения и рифмовки и выучите их наизусть:
What is the weather like today?
The weather is very warm.
The weather is very windy.
The weather is very quiet.
The south wind brings wet weather.
The north wind wet and cold together.
The west wind always brings us rain.
The east wind blows it back again.
Man is a fool.
When it’s hot he wants it cool.
When it’s cool, he wants it hot.
He always wants what he has not.
3. Grammar Support (употребление глагола “to have” в различных синтаксических функциях).
- Глагол “to have” может употребляться как
смысловой глагол в значении “владеть, обладать,
иметь”, однако переводится на русский язык
обычно “У меня есть” I have a dog. Я имею …
Вопросительная форма образуется либо путем изменения порядка слов: “Have you a dog?” либо при помощи вспомогательного глагола “Do, does”:
В форме прошедшего времени “I had a dog” употребляется вспомогательный глагол “did” в вопросительной и отрицательной формах.Do you have a dog?
Does he have a dog?
Did you have a dog? Yes, I did. You didn’t have a dog, did you?
- Глагол “to have” может употребляться как вспомогательный глагол для образования времен группы Perfect, have + V3. В данном случае глагол “have” не переводится на русский язык.
I have just read this newspaper. Я только что прочитал эту газету.
- Глагол “to have” может употребляться как модальный глагол в значении “приходится” или как заменитель модального глагола “must”. В данном значении глагол “to have” употребляется с частицей “to” перед последующим глаголом (“to have to”). I have to help my friend. He is ill. I had to help my friend. He was ill. Мне приходиться помогать …
Вопросительная и отрицательная формы образуются при помощи вспомогательных глаголов “do, does, did” соответственно временам.
Does he have to help his friend? Yes, he does.
Did he have to help his friend? No, he didn’t.
Глагол “to have” может употребляться в устойчивых сочетаниях типа “to have dinner (lunch, breakfast, supper, tea)” и “to have a walk, to have a talk” и т.д. Вопросительная и отрицательная формы в данном значении употребляются при помощи вспомогательных глаголов соответственно.
Do you have dinner at 3?
Did you have a walk yesterday?
Practice:
Give the interrogative form:
I have a good computer.
I have bought a good computer.
I had lunch at 12.
I had a shower in the morning.
She had to get up early yesterday.
She had a nice cottage.
Key: Have I a good … или Do I have a good …
4. Аудирование текста “Problems of Young People” (текст читается дважды).
Vocabulary: (для лучшего восприятия текста выписать на доске)
drug-taking – принятие наркотиков
troubles – неприятности, беспокойство
close [klouz] – закрывать, но [klous] – тесный, близкий
to be very similar to – быть похожим на …
certain amount – определенное количество
to be punish by – наказывать (ся)
strict – строгий
a relief for – облегчение для …
Society has changed. People's roles have changed a lot too. There is much smoking, drinking and drug-taking nowadays. Everything was very quiet, nobody knew anything about it. But these days things are very different. Children seem to do more as they like whether they know it's right or wrong. Young people become more independent. They can earn money. They can leave the home earlier. There are many troubles with young people.
The parents' role in the family is great. Children have a close relation with parents. The moral code of children is to be very similar to parents. Their priorities are probably quite similar. Children are disciplined. Discipline is good in certain amount but it can be a bad thing to get too much of it. Sometimes children are punished by the parents if they don't do what they are told. Parents should be understanding, never too strict. In some families they don't have an easy life and grown up children go out so much with their friends. It's a relief for them to be out. When they are brought up in a very strict way and the rule is never to bring home trouble they are afraid to speak about intimate things Matters between the sexes are never discussed in the family situations and young people feel sometimes discomfort in this case.
Вопросы к тексту:
- What are the main people in the family?
- These are parents, aren't they?
- At what age are children usually independent?
- At what age do the children get a passport?
- How many are you in your family?
- Are your parents very strict? What do you think?
- Is it very good to have understanding parents?
- Do you have any problems with your parents?
- Do you discuss these problems with your parents? With your friends?
- Do you feel comfort in your family?
Примеры из ответов учащихся прозвучавших в ходе ответов на вопросы и обсуждения:
- …My mother and my father are very different people. Mum is always very calm, not exactly easy going, because she does not take things very seriously sometimes. But she doesn’t get exited. I discuss with my mother all my problems …
- … when I was small my mother almost never shouted at me. When I did something wrong she talked to me about it firmly, but in a calm tone of voice …
- …I’d like to have such father as your mother. When I do something wrong my Dad shouts, kicks a chair and goes for a long walk to try to cool off. For some days he is crossed with me, which upset me as nothing is my fault…
- … I am worried about what is going to happen and a bit afraid, but I don’t talk to my parents much. I am worried about having to leave all of me friends…