Открытый урок в 7-м классе на базе УМК "Opportunities" (Elementory) п/ред. Michael Harris по теме: "Sport and Fitness". (Спорт и фитнес)

Разделы: Иностранные языки


Практические задачи:

  1. Развитие навыков чтения и перевода.
  2. Развитие навыков аудирования.
  3. Контроль усвоения лексического материала учащихся по теме “Спорт”.
  4. Развитие навыков монологической и диалогической речи учащихся.

Образовательные задачи:

  1. Расширение кругозора учащихся по теме “Спорт и фитнес”.

Воспитательные задачи

  1. Прививать любовь к спорту.
  2. Научить учащихся заботиться о своем здоровье.

Оснащение урока:

  1. Магнитофон,запись.
  2. Плакат с темой.
  3. Карточки с лексикой.
  4. Плакат с пословицей.
  5. Карточки со звуками.

Ход урока.

I. Подготовка учащихся к учебной деятельности на английском языке.

1. Оргмомент.

T: Good morning, pupils.

Cl: Good morning.

T: What date is it today?

Cl: Today is the 1st of December.

T: What day is it today?

Cl: Today is Wednesday.

T: Who is absent today?

Cl: All are present today.

2. Фонетическая зарядка.

T: Today we are going to learn some new proverbs, to revise some words about sport, to speak about health and sport in our life, to say what we must do to keep fit, but first of all look at the blackboard.

(На доске написаны слова и пословица)

Early to bed,
Early to rise,
Makes a man
Healthy, wealthy and wise.

Работа с пословицей.

- отработать звуки;

- отработать слова с этими звуками и предложить учащимся найти верный перевод слов;

Healthy - здоровый,

Wealthy - богатый,

Wise - мудрый.

- отчитать пословицу в режиме T - Cl;

- перевести пословицу; (Кто рано ложится и рано встает, тот умно, богато, здорово живет. )

- чтение пословицы в режиме P1; P2; P3.

- запись пословицы в словарь;

- выучить пословицу дома наизусть.

T: O’K. But what other proverbs about health do you know?

P1: Cleanliness is next to godliness.

P2: Health is better than wealth.

P3: An apple a day keeps the doctor away.

Отработать пословицы в режиме:

1) P1 - говорит;

2) T - повторяет;

3) Cl–повторяет;

4) P2–переводит.

II. Введение нового языкового материала и овладение различными видами речевой деятельности.

1. Работа над лексикой.

T. We see you know very much. But what must we do to be healthy?

P1: We must go in for sport.

T: What kinds of sport do you know?

Перечисляют различные виды спорта.

T: and now, let’s listen to you descriptions of different kinds of sport and guess what sport it is.

P1: You have to use a bat. You can hold it in your right or left hand. When you serve, the ball has to go over the net - it can’t touch the net. You have to score 21 points to win a set. Usually you don’t wear special clothes but in tournaments, players have to wear shorts or short skirts and T - shirts.

T: So what kind sport is it?

P1: Table tennis

(Это задание было задано ученикам на дом, поэтому можно спросить всех желающих. )

2. Выбрать лишнее.

T: O’K. Well done. But now look at the blackboard and say what word is unnecessary.

Explain why.

Basketball hockey swimming
Football swimming diving
Gymnastics ice - skating rock - climbing
Volleyball skiing water - skiing

(Ученики выбирают лишнее слово из каждой колонки и объясняют почему, затем лексика отчитывается. )

gymnastics - во всех других видах используется мяч;

swimming - другие зимние виды спорта;

rock - climbing - другие виды спорта проходят на воде.

3. Перевод предложений.

T: And now translate my sentences, please.

- Спорт играет важную роль в жизни человека. (Sport plays an important role in people’s life. )

- Баскетбол - очень интересный вид спорта. (Basketball is a very interesting kind of sport. )

- Зимой мы обычно играем в хоккей. (In winter we usually play hockey. )

- Девочки из нашего класса занимаются легкой атлетикой. (The girls from our school go in for athletics. )

- Каждую зиму мы катаемся на лыжах. (Every winter we go skiing. )

(отработать каждое предложение хором)

4. Ответы на вопросы.

T: And now what are your favorite kinds of sport?

- What kind of sport do you do often?

- What sport do you like?

- What sport do you like?

- What sport do you think is boring?

- What sport do you think is dangerous?

Cl: отвечают на вопросы учителя, частично переводя незнакомые слова. )

 5. Аудирование текста.

T: And now ,let’s listen to the conversation between the girl and the interview and say what the girl:

- does often; a) athletics;
- likes watching; b) hand - gliding;
- think is boring; c) swimming;
- think is dangerous. d) Golf.

(У учащихся есть карточки с буквами “a,b,c,d. ” после того как учащиеся прослушают 2 раза текст, учитель задает вопрос, а они показывают карточку с ответом, таким образом осуществляется контроль понимания прослушанного. )

Tapescript

Interviewer: Can I ask you some questions for a sport survey?

Girl: Yeah,sure.

Interviewer: Do you go swimming often?

Girl: Yes, every week.

Interviewer: What other sports do you like?

Girl: Well, I like ice skating.

Interviewer: Are there any dangerous sports you would like to do?

Girl: Well I’d like to try rock climbing.

Interviewer: Are there any dangerous sports you wouldn’t like to do?

Girl: Er, hang gliding. It’s really dangerous –definitely not for me!

Interviewer: Right. What sport do you think is boring?

Girl: Oh, golf. I hate golf, it’s very slow…I think it’s boring.

Interviewer: And what sports do you like watching on TV?

Girl: I like watching athletics on TV.

Interviewer: That’s all. Thank you very much.

Girl: You’re welcome.

Ответы:

Do often: swimming;

Think is boring: golf;

Like watching: athletics;

Think is dangerous: hang gliding.

6. Монологическая речь.

T: And now, let’s listen to your stories about “Sport and Health” and say what we must do to keep fit. Is sport important in your life?

Учащиеся рассказывают домашние рассказы о спорте.

T: So, we listen to your friends very attentively and now, look at the shits of paper and you agree or don’t agree with the statements, but first of all let’s revise the phrases.

- It’s true.

- That’s right.

- That’s false.

- I agree with the statement.

(Эти фразы отрабатываются в режиме T - Cl) .

(Затем учащимся раздаются листочки, на которых напечатаны фразы. Ученики читают эти фразы, выражают свое мнение и переводят их. )

Фразы:

T: Now tell me please, what you must do to keep fit?

P1: Don’t smoke.

P2: Don’t eat sweets.

P3: Eat fruits and vegetables.

P4: Do morning exercises every day.

P5: Take a cold shower.

P6: Get up early.

7. Диалогическая речь.

T: And now we would like to listen to your dialogues about sport.

(Ученики рассказывают домашние диалоги по теме. )

Пример:

A: Did you see the match last night? B: No, what was the score?

A: Liverpool won three - one.

B: How did they play?

A: They played badly in the first half, but then Owen scored two goals.

8. Работа с домашним текстом.

T: open your books at page 62(Student’s book) .

(Класс работает по учебнику - отрабатывает лексику в режиме T - Cl; - переводит предложения по тексту, которые учитель читает на русском языке, находит их в учебнике; задает домашние вопросы по тексту и отвечает на них.

III. Заключительный этап.

1. Домашнее задание

1) выучить слова к диктанту;

2) выполнить письменные упражнения из рабочей тетради.

2. Подведение итогов: Thank you for your good work. Your marks are…(выставление отценок)

3. Конец урока. Stand up. The lesson is over. Good - bye.