Как известно, внеклассная работа способствует творческому развитию школьников. Она помогает овладевать языком, развивает интерес к учёбе, формирует речевые навыки и умения. В нашей школе уделяется большое внимание внеклассной деятельности по иностранным языкам как в начальной, так и в старшей. Это - вечера, конкурсы, олимпиады, викторины, тематические газеты, проекты, дни иностранных языков. Особый интерес проявляют школьники к спектаклям. Необычная атмосфера, возможность проявить свои таланты помогают детям преодолеть стеснительность, снять языковый барьер.
В работе над инсценировкой я привлекаю всех учащихся группы, каждый играет какую - либо роль. Заранее обсуждаются и готовятся декорации, костюмы, музыка, танцы.
Привожу сценарий „Праздника сказок”, который был показан третьеклассниками в конце года ( английский преподаётся с 1 класса, по учебнику ” Еnjoy English ” авт. М.З. Биболетова и др. для общеобразовательных школ ).
Scene 1
Звучит музыка, на сцену выходит королева.
Queen: Dear friends, I am glad to see you. I am the queen of the party. Today I have many guests. Look, this is one of them.
Под весёлую музыку выходит Шалтай-Болтай, пританцовывая и весело напевая.
Queen (поёт):
What is your name?
What is your name?
Now, tell me, please
What is your name?
Humpty (поёт):
My name is Humpty,
My name is Humpty,
My name is Humpty
That’s my name.
Шалтай обращается к зрителям.
Humpty: Hi, children. My name is Humpty Dumpty. I live in Great Britain. The English Children love me very much. But once,
Humpty Dumpty sat on a wall
Humpty Dumpty had a great fall
All the king’s horses and
All the king’s men
Couldn’t put Humpty Dumpty together again.
Queen (переводит стишок):
Хампти Дампти сидел на стене,
Хампти Дампти свалился во сне.
Вся королевская конница,
Вся королевская рать
Не может Шалтая,
Не может Болтая
Шалтая Болтая поднять.
Вот как замечательно перевёл С.Я. Маршак этот народный английский стишок.
Queen: Humpty, do you have a friend?
Humpty: Of course, I do.
Queen: Where is your friend?
Humpty: Look, here she comes.
Scene 2
Под музыку выходит кошка в шляпе с корзинкой.
Cat: Hi, boys and girls!
Queen: Oh, a cat with a hat? Where did you buy it?
Cat: A cat went to town
To buy a hat
What? A cat with a hat?
A hat for a cat?
Who ever saw a cat with a hat?
Queen: Dear Mrs. Cat, you are beautiful! But what happened to your little kittens?
Сказка ” Three little kittens”
На сцене появляются три котёнка.
Cat: My three little kittens
Lost their mittens,
And they began to cry.
1st kitten: Oh, Mother dear,
2nd kitten: We very much fear
3rd kitten: That we have lost our mittens!
( Котята плачут )
Cat: Lost your mittens
You naughty kittens!
Then you will have no pie.
( Котята ищут рукавички, находят, бегут к кошке.)
Kittens ( говорят хором ):
Oh, mother dear,
See here,
We’ve found our mittens.
Cat: Oh, my dear kittens
You found your mittens
Don’t cry!
Good kittens!
Put on your mittens
I’ll give you some pie
( Раздаёт котятам пирожки )
But I smell a mouse close by.
Cat } We smell a mouse close by. Good – bye!
Kittens } ( Кошка с котятами уходят )
Queen: All is well that ends well.
Scene 3
Сказка ” The Lamb and the Wolf ”.
Humpty ( обращаясь к королеве ):
Do you know Mary?
Queen: Mary the who?
Humpty: Mary McDonald.
Queen: Of course, I do. She has got a funny lamb. The lamb loves Mary very much. Listen to the song about this lamb.
Группа учащихся исполняют песню ” Mary Had A Little Lamb”.
Mary had a little lamb,
Its fleece was white as snow,
And everywhere that Mary went
The lamb was sure to go.
It followed her to school one day,
Which was against the rule,
It made the children laugh and play
To see a lamb at school.
Mary: That’s true. But one day my lamb went to the river to drink.
(Выходит ягнёнок. Он идёт к реке и пьёт воду. Внезапно появляется волк.)
Wolf ( сердито ):
I can’t drink this dirty water! You put your dirty feet into it!
Lamb ( испуганно ):
No, I didn’t put my feet into the water. I drank with my mouth.
Look! My feet are not in the water.
Wolf: Ok. But it was last year. You made the water dirty last year.
Lamb: Listen to me, please, Mr. Wolf. I am only four months old. How could I put my feet into the river a year ago?
Wolf: If it wasn’t you, then it was your father or your brother. Now I have no time I’ll … (наступает на ягнёнка, хочет его проглотить).
Выбегает Мэри, встаёт между ними.
Mary: Stop quarreling! Be friends! ( Мирит волка и ягнёнка ).
Мери, волк и ягнёнок берутся за руки и уходят.
Scene 4
Сказка ” The Magic Shoes ”.
Под песенку ” Hickory Dickory ”, танцуя, выходит мышонок.
Песенку исполняет группа учащихся.
Hickory, Dickory, Dock!
The mouse ran up the clock,
The clock struck one, (хлопают в ладоши )
The mouse ran down,
Hickory, Dickory, Dock!
На сцене стол, на нём угощение. За столом важно сидит кошка и ест. Мышонок робко приближается и обращается к кошке.
Mouse: Mrs. Cat, please, give me a little of your supper. I am very hungry.
Cat ( сердито ):
Go away, go away!
Мышка уходит в сторону и наблюдает, как кошка продолжает есть.
Mouse: Do you see the moon, Mrs. Cat? Don’t you want to dance?
Cat: Yes, I see the moon and I want to dance. I want to dance all night long.
Mouse: But why don’t you dance?
Cat: I don’t know how to dance.
Mouse: I can show you how to dance. Wait a little.
Мышка убегает и вскоре возвращается с волшебными туфельками.
Mouse: Mrs. Cat, put on these magic shoes. You can dance in them all night long.
Cat: Give me the shoes. I want to dance first and then to have supper.
Кошка надевает башмачки. Звучит музыка, кошка начинает танцевать. Она танцует и танцует. Наконец, она устаёт.
Cat: Mouse, stop me. I am very tired.
Mouse: No, you can’t stop. They are magic shoes. You must dance all night long.
Cat: Please, stop me, Mouse. I am very tired.
Mouse: Dance, Mrs. Cat, dance! Now, I can eat your supper.
Мышка с удовольствием ест ужин кошки, а кошка продолжает танцевать.
Scene 5
Сказка ” Puff-the-Ball Wants To Have Friends”.
За кулисами слышна песенка.
Queen: Who’s that singing?
Появляется Puff-the-Ball с рюкзаком.
Puff: Hi! I am Puff-the-Ball. I am sad, because I haven’t got a friend.
( Вздыхая, садится на пенёк ). Появляется лягушка, Flop-the-frog.
Навстречу выбегает собака, Rex-the Dog.
Flop: I am a frog
As you can see
I have no one
To play with me.
Rex: The dog then said,
Do not be sad
And I will come
And play with you.
Flop ( радостно ):
Oh, Mr. Dog
I now can see
How very kind
You are to me!
Вместе подходят к пузырю.
Flop, Rex:
Hello! I am Flop-the-Frog. I am Rex-the-Dog. Who are you? Why are you sad?
Puff: I haven’t got a friend. Do you want to be my friends?
Flop, Rex:
With great pleasure.
Входит кошка Pussy-the-Cat.
Pussy: Oh, who are you?
Flop, Rex, Puff называют себя по очереди.
Pussy: I am Pussy-the-Cat. I want to be your friend. I can sing and dance very well.
Кошка поёт и танцует под песенку ” Come My Friend And
Dance With Me”.
Come my friend and dance with me
It is easy you can see
One step back, one step out
Then you turn your self about.
Внезапно выбегает на сцену петух, Jimmy-the-Cock.
Jimmy: Help me! Help me! The foxy is running after me and wants to eat.
Puff: Don’t worry! We’ll help you.
Друзья прячут петуха за пенёк, на котором сидит Puff.
Вбегает лиса. Она принюхивается.
Lily ( ласковым голосом ):
I am Lily-the-Fox. Where is my dear friend, Jimmy-the-Cock?
I have some tasty seeds for him.
Puff: I am sorry, Mrs. Fox but Jimmy isn’t here.
Lily: What a pity but I want to give him a present. So long!
Лиса обиженно уходит, на сцене появляется заяц, Jack-the-Hare. В лапах у него морковка.
Jack: I am a hare
I can jump well
I like my carrot
I love my pal.
But where is my friend, Jimmy-the-Cock?
Jimmy (выбегает радостно ):
I am here. I am glad to see you! Jack, I have many friends now.
They helped me.
Puff (обращаясь к петуху и зайцу ):
Do you want to be my friends?
Jimmy, Jack:
Of course we do.
Jack ( обращаясь к петуху ):
Little cock, little cock,
What time is it
By your clock?
Jimmy ( глядя на часы на руке ):
It is time to drink tea!
Все: It is time to drink tea!
На сцену выходят все участники праздника, они исполняют песню ” The More We Are Together ”:
The more we are together,
Together, together,
The more we are together,
The happier we are.
For my friend is your friend
And your friend is my friend.
The more we are together,
The happier we are.
Queen: Dear friends, our party came to an end.
Thank you and goodbye!