Цели:
Сформировать позновательно-коммуникативную функцию общения, повысить культурный уровень и расширить кругозор учащихся на основе традиций и обычаев праздника "Halloween"
Задачи:
- Совершенствование и автоматизация навыков устной речи
- Развитие логического мышления, интереса и творчества, инициативы, самостоятельности учащихся.
- Способствовать эстетическому развитию личности, а так же воспитывать чувство симпатии и уважения к традициям англоязычных стран.
Pl-1: Halloween is a very popular festival in both Britain and the USA. It is celebrated on October 31, the eve of All Saint's Day.
Most of festivities take place after dark when children dress up as witches, ghosts and other frightening creatures and to scare their friends. Some carry Jack-o-lanterns and knock on their neighbours' doors saying " Trick or Treat".
- Halloween очень популярный праздник как в Британии так и в США. Он празднуется 31 октября, в канун "Всех святых". Основное веселье проходит с наступлением темноты, когда дети одеваются как ведьмы, привидения и другими пугающими существами и стараются напугать их друзей. Некоторые несут Jack-o-lanterns и стучат в соседние двери, говоря " Угощайте, а то подшутим над вами".
Pl-2 The origins of Halloween date back to the ancient Celtic festival of Samhain, which marked the end of summer. Samhain, and Beltane (the beginning of summer) were two of the most important festivals in the Celtic calendar. October 31 was also the eve of the new year and to frighten away any evil spirits.
- Истоки "Halloween" уходят в древний кельтский праздник "Samhain" который отмечал конец лета. Samhain, Beltane (начало лета) были двумя наиболее важными праздниками в кельтском календаре. 31 октября также являлось кануном нового года, в кельтское и англосакское время. Зажигались костры для встречи нового года и отпугивания любых злых духов.
Pl-3 On Halloween holy men, called druids, foretold the future and made predictions about the weather, crops, health and forthcoming marriages. People played games using apples, which were considered sacred, to predict good luck.
Nowadays games such as bobbing for apples in a bowl of water are played by
children on both sides of the Atlantic.
- В Halloween веселая толпа людей называлась друидами, они предсказывали будущее, погоду, урожай, здоровье и грядущие свадьбы. Люди играли в игры используя яблоки, которые считались священными, для предсказания удачи. В наши дни игры, такие как бросание яблок в чашу с водой играются детьми по обеим сторонам Атлантики.
Pl-4 Witches were also frequently seen during this period and black cats were considered to be their helpers or even witches in disguise.
-Ведьмы чаще встречались в это время, а черные кошки считались их помощниками или даже ведьмами в образе кошки.
Pl-5 Eventually Christian rites replaced the pagan ones and the first day of November became the feast day of all the saints and was called All Hallows' Day. The evening before became All Hallows' Eve and -was subsequently shortened to Halloween.
- Несомненно христианские ритуалы заменяли языческие и первый день ноября стал днем чествования всех святых, был назван All Hallows' Day.
Вечер на кануне перед праздником был назван в последствии сокращенно
All Hallows' Day - Halloween.
P-6 lIn the USA young children play "Trick or Treat" on Halloween. They dress up in scary costumes and masks and ring their neighbours' doorbells. They usually give them a treat such as sweets, nuts or money. If they don't the children will play a trick on them. This custom originates in the Ancient Irish
belief that the fairies came looking for offerings at they would trick humans, bringing them back into their magical fairy world.
- В США дети играют "Trick or Treat". Они одеваются в пугающие костюмы и маски звонят в двери соседям. Соседи обычно дают им угощения, такие как конфеты, орехи или деньги, если они не дают, то дети шутят над ними. Эта традиция уходит корнями в древне ирландское поверив, когда духи приходили за своими жертвами в это время года и если они не получали угощения от людей, то их уносили в сказочный мир.
Pl-7 One of the symbols of Halloween are the large turnip or pumpkin
lanterns which in the USA are called Jack-o-lanterns.
The lanterns are made from pumpkins carved in the appearance of a scary face. A burning
candle is put inside and the
pumpkins are hung on trees or put by windows so that they can be seen in the dark.
- Один из символов Halloween - большая тыква в виде фонаря, которая в США называется Jack-o-lanterns. Фонари сделаны из вырезанных тыкв в образе пугающего лица, горящая свеча ставится во внутрь, их ставят на подоконник или вешают на дерево так, чтобы было видно в темноте.
Pl-8 The name Jack-o-lantern probably comes from the Irish legend of Jack, the man who was refused by Heaven because he was so mean and evicted from Hell for playing tricks on the Devil. His destiny is to wander around the world holding a lantern to light his way. Night-watchmen are also called Jack-o-lanterns as a result of this legend.
Название Jack-o-lantern вероятно приходит из ирландской легенды о Джеке, человеке которому было отказано небесами, потому что он был плохим и выселен из ада за обман черта. Его судьба ходить с фонарем по миру, искать себе дорогу. Люди с лампами, как и в легенде называются Jack-о lanterns.
Pl-9 Typical Halloween refreshments offered at parties are nuts, popcorn,
pumpkin or apple pie, witches or bats made of spicy ginger cookies.
- Типичными угощениями праздника являются: орехи, кукуруза, тыква или яблочный пирог, выпечка в форме ведьм, летучих мышей.
Songs and Rhymes
Учащиеся готовят костюмы, переодеваются, инсценируют песни.
A Scary Story On the walls of an old, old church A Magic Spell Bubbling, bubbling, bubbling pot |
Halloween oh Halloween (sing to the tune of Yankee Doodle) Halloween, oh Halloween Halloween, oh Halloween |
Загадки - это большая мотивация в изучении языка. Они смешны как для взрослых, так и для детей. Их легко выучить наизусть. * Get the children to challenge each other with the following rhyming riddles and invent some more with them.
I fly at night Because I don't like light Who am I? (Bat) |
I 've got a black cat
When people I meet I I'm yellow or white |
|||
I 'm scary and white |
||||
I've got soft, black fur |
||||
I 'm round on all sides. |
||||
It has big round eyes. At night it flies. Who is it? (Owl) |
HALLOWEEN JOKE
The little mouse said to his mother, looking up at a bat:
Mummy, mummy, look, an angel!
TRICK- OR- TREAT
DRAMATISATION
This choral dramatisation is good way to encourage shy or weak students to use English in a playful context. The rhymes are chanted as a group and mime makes their meaning more explicit. It also gives the class a feel for trick-or treating, a fundamental part of Halloween for children.
* Use the costumes and the masks described above and for 4 or 5 volunteers to leave the classroom: they will be the trick-or-treaters. The rest of the class will pretend to be at home waiting for tick-or-treaters to arrive. The masked children come to the "house " and knock on the door chanting the rhyme below:
Т - or -T: Ladies and gentlemen what do you say?
Do you want a trick today?
Class: You are friends we are pleased to meet,
What
can we give you as a treat?
Т-or- T: Ice-cream or sweets, take your pick
Otherwise
we'll play a trick!
COMPLETING A STORY
Ask the children to write a sentence describing Halloween and then to illustrate it with a picture or painting. >When they have finished display the pictures and accompanying sentences along the walls of the classroom.
Alternatively ask the children to complete a story you provide by adding the names of the illustrations.
It's night and in the sky there is a big (moon).
There are three(witches) near the fire, and behind them three
black(cats). They are making a spell. They put some things
into a big pot: a(bat), an (owl) and two(pumpkins).
"Abracadabra" says the first {witch), "Abracadabra" says the
second(witch), "Abracadabra" says the third (witch) and the three
black (cats) are turned into three(ghosts).
Get the children to really experience a Halloween atmosphere by organising a fun Halloween party. Prepare the classroom with ghostly decorations and scary pumpkins and then ask the pupils to create their own invitations for the pupils of the other classes.
After all the work and the activities are done, the children are now ready to fill in a Halloween file. Copy the following text into a large sheet of white paper which has been cut into the shape of a ghost.
Ask the class to fill in the gaps choosing from the words provided. This can also be used to test the children on what they learned about Halloween .
eve - канун
festivity - веселье
ghost - привидение
fright- страшилище
scare - пугать
trick- обман
treat - угощение
ancient - древний
foretell - предсказывать
prediction- предсказание
crop -урожай
forthcoming - предстоящий
marriage - свадьба
bowl - чаша
witch - ведьма
frequently - часто
eventually - возможно
rite -ритуал
pagan - язычник
feast - пир
subsequently - возможно
mask - маска
custom - обычий
belief - верование
fairy - фея
pumpkin - тыква
lantern - фонарь
evict - выселять
Hell - ад
bat - лет. мышь