Means of Communication / Средства связи. 7-й класс

Разделы: Иностранные языки, Общепедагогические технологии

Класс: 7

Ключевые слова: английский язык, обобщение, монологическая речь, фонетическая зарядка, речевые умения, средства коммуникации, современные гаджеты


Класс: 7.

Тип урока: урок обобщения и систематизации знаний, умений и навыков.

Вид урока: урок-совершенствование.

Цель урока: активизация навыков монологической речи по теме «Средства связи».

Задачи урока:

Практические:

  • расширять знания учащихся по использованию грамматических явлений (предлоги и распространенные сочетания с предлогами);
  • отрабатывать умение употреблять пройденные грамматические конструкции в зависимости от ситуации общения;
  • развивать навыки лексической сочетаемости слов, языковую догадку, распознавать и понимать однокоренные слова и интернациональные слова;
  • развивать умение логично и последовательно высказываться, аргументировать собственное мнение.

Развивающие:

  • создать условия для развития таких аналитических способностей учащихся, как умение анализировать, сопоставлять, формулировать выводы;
  • способствовать осознанию важности умения выражать свои мысли на иностранном языке;

Воспитательные:

  • способствовать развитию умения аргументировать свою точку зрения;
  • уважать мнение одноклассников

Оснащение урока: компьютер и аудиоприложение к учебнику; учебник для 7 класса – Ю.Э.Ваулина и др. "Spotlight" («Английский в фокусе»)
Наглядные пособия - слайд шоу c изображением различных средств коммуникации.

Раздаточный материал: лексическое задание на развитие языковой догадки и семантизации лексики, образец-опора для составления собственных высказываний.

На уроке применялись технологии: технология объяснтельно-иллюстративного обучения, технология личностно-ориентированного обучения, технология развивающего обучения, коммуникативная технология, здоровьесберегающая технология, технология мотивированного обучения.

Ход урока

1. Организационный момент и приветствие (1 мин.)

T: Good morning my dear friends! Nice to see you again! How are you getting on today?

P: Fine, thanks. And you?

T: Well enough, as you see. The weather is so wonderful today!  Besides I’ve bought a new mobile telephone recently which is (as you know) very helpful nowadays.

2. Сообщение темы и целей урока (1 мин.)

T:  Yes, you’ve already guessed that today we’ll go on talking about   means of communication. Nowadays we can’t do anything without computers, telephones and the Internet. And today you’ll have a good chance to make your own opinion about it.

3. Речевая зарядка (4 мин.)

T:  First I’d like to find out how often you use computers and mobile phones and why?

T:  Do you have  a  mobile phone ?  P: Yes, I do.

T: Who do you usually talk with on the phone and how often?   P:  I usually talk with…

T: What do usually talk about ?  P: I talk about …

T: What do you use for communication more often: computers or telephones? P: I use …

T: Do you agree that talking on the phone is a waste of time? P: No, I don’t agree with you because…

T: Computers are dangerous and addictive, aren’t they? P: Yes, they are very addictive. Besides,...

T: Computers offer wonderful opportunities for everybody, don’t they? P: Yes, they do but…

T:  How does the Internet help you in your studies? P:  I can find … with the help of the Internet and …

4. Фонетическаязарядка (3 мин.)

T: Now before we go on discussing our topic I’d like you to practice some English sounds.  Will you look at the blackboard   and choose the correct heading from this box for each list of consonant cluster (1-5) below.

[kt}
[ kl]
[kw]
[kr]
[ks]
1_________
2_________
3_________
4_________
5_________
next picked quiet clock scream
expensive worked questions class cricket
excuse  me asked quality clever microwave
exciting electric quite quickly incredible

(Дети читают и повторяют вслух за диктором слова, а затем подбирают соответствующие им звуки).

5. Формирование лексических  навыков (6 мин.)

T: Good for you!  And now I’d like you to work in pairs and make up the word combinations using  the following words.

fax

phone

electronic

to receive

to send

printed

to use

computer

system

information

 message

letters

the Internet

call

games

message

P: fax message, phone call, electronic system, to receive information, to send messages, printed letters, to use the Internet, etc.

(Учащиеся читают про себя слова и составляют словосочетания).

6. Физкультминутка (1 мин.)

T: Are you tired?   Let’s have a rest and move to the song “We all live in a yellow submarine”.
(Дети поют и двигаются по музыку)

7. Обучение беспереводному способу семантизации лексики с опорой на речевую наглядность (8 мин.)

Т: Sending pieces of information to our partners we usually use different means of communication which you know very well.  Try to match the words and the descriptions in the task on your papers.

1. Computer ……_________

2. Fax (machine)….._______

3. E-mail….._____________

4. Telephone….._________

5. Internet…..___________

a) The machine which is used for sending or receiving copies of printed materials, letters, pictures, etc. along a telephone line.

b) An international network of computers. It has electronic mail and provides a large amount of information.

c) An electronic machine that can stir and recall information, do many processes on it.

d) A method of using computer for composing, storing and receiving messages over electronic communication systems.

e) A system for sending or receiving speech over long distances.

(Keys: 1c; 2a; 3d; 4e; 5b )

P: Telephone is a system for sending or …

(Учащиеся смотрят слайд шоу, затем выполняют задание на карточках и затем зачитывают правильные ответы)

8. Проверка домашнего задания - развитие грамматических навыков (6 мин.)

T: Well done!  Now I hope you also coped with your home task where you had to put in prepositions (ex.44 p.32).

About ten years ago telephone was the only means 1)___ communication  which people could use 2)___their home. 3)____ present computers make our life much more comfortable.  Now we can send messages 4) ___  each other  5)___fax, e-mail or communicate 6) ___the Internet.  Those who have the Internet can communicate not only7) ___ people.  They can get 8)___information 9)____ any library all over the world.

Answers: 1) of  2)at  3)at  4) to  5)by  6)on 7) with 8)--- 9)in

(Дети проверяют домашнее задание, вставляя необходимые предлоги).

9. Активизация навыков монологической речи (9 мин.)

T:  Well, it’s time to exchange views about the advantages and disadvantages of using the means of communication nowadays. The following phrases in ex.81 p.25 will help you to express your own opinion.

a) It seems to me that…;  In  my opinion…;   As for me…; I believe that…

b) to communicate with my friends, to relax, to receive important (useful) information, to gossip, to use the Internet, to phone for an ambulance(police), etc;

c) a waste of time, to have no time to do homework (to read, to help parents, to go in for sports, to visit friends and relatives, can’t see the eyes  of the person you’re speaking to, etc.

P1: As for me the Internet helps me in my studies. I can find the necessary information on the Internet and then use it in my work.

P2: In my opinion computers are a waste of time. Children sit in front of them for hours. It’s bad for their vision.

(Дети по очереди высказывают свое мнение о современных средствах связи, используя языковую опору).

10. Итог урока (1 мин.)

Our lesson is over. Thank you for your excellent work.  Your home task is …

Your marks are…  because… .  Good bye!

(Учитель подводит итоги и оценивает работу учеников).

Список литературы

  1. Ваулина Ю.Е., Дули Д., Подоляко О.Е. Английский язык, 7 класс (Spotlight) (М.: Express Publishing: Просвещение, 2018)
  2. Наговицына О.В. Поурочные разработки по английскому языку. 7 класс. – М.: ВАКО, 2018. – 320 с. – (В помощь школьному учителю)