Театрализованные уроки на английском языке

Разделы: Иностранные языки


Цель уроков – развитие основных видов речевой деятельности, ассоциативного мышления, навыков общения в коллективе, творческой инициативы, формирование языковой, коммуникативной и общекультурной компетенции.

Первый урок содержит разработки по теме: “Изучение английской и американской классики на уроках в 5-м классе”. Творческий характер заданий, предлагаемых в ходе спектаклей, способствует лучшему запоминанию и усвоению различных грамматических форм, расширению лексического запаса, развитию монологической и диалогической речи.

Автор и произведение выбраны не случайно, так как герои и учащиеся ровесники, несмотря на разные эпохи, разные страны, проблемы у подростков одни и те же. Ребята любят играть в различные игры, перевоплощаться в любимых героев. Детям в произведениях Марка Твена нравится: активные и яркие, остроумные персонажи, дух их приключений. А ребята получают от такого урока не только эмоциональную разгрузку, но и:

  • учатся сопереживать героям, оказавшимся в сложном положении;
  • учатся работать в команде, находить выход из затруднительных ситуаций;
  • получают жизненный опыт – никогда не унывать!

Театрализованный урок открывает широкие возможности для индивидуальной работы самих учащихся, активизирует стремление ребят к контакту друг с другом, дает возможность робким, неуверенным в себе детям раскрепоститься, втянуться в действие и преодолеть барьер неуверенности в себе. Школьники могут сами для себя написать роли в спектакле, не нарушая сюжетной линии.

При участии самих детей в театрализованных постановках у учеников формируется интерес к классической литературе, к культурным традициям страны изучаемого языка и к самому предмету.

Декорации и оборудование: забор, нарисованы на листе ватмана, ведро, кисть, яблоко, книга с картинками, конфета из папье-маше, игрушечная кошка, бутафорский нож.

ХОД МЕРОПРИЯТИЯ

Организационный момент

Ведущий: Goоd morning, our dear guests!

Today we shall have a party devoted to Mark Twain. I hope you like to read English books. Today we’ll show a play “Tom Sawyer and his friends” Let us begin our play.

A play.

Tom Sawyer.

Painting the fence.

Characters.

Tom Sawyer.

Aunt Polly

Max

Billy

Johnny

Becky

Ann

Kate

Narrator

Polly: It is Saturday. But no holiday for you. You must work (ставит ведро). I want you to paint this fence.

Tom: Yes, Aunt Polly.

Narrator: Tom started to paint the fence.

Max: Hi, Tom!

Tom: Hi, Max!

Max: What are you doing?

Tom: I am painting the fence.

Narrator: Max is watching, Tom painting the fence. Suddenly Tom had an idea.

Tom: You know what, Max.

Max: What?

Tom: Painting is fun.

Max: Really? It seems so. May I try?

Tom: Well, maybe.

Narrator: Tom is looking like he is thinking.

Max: Please, Tom, let me paint the fence. I’ll give you my apple.

Tom: Really. I like painting a lot. But you are my friend and I like you. Go ahead (передает кисть)

Max: Thank you, Tom, you are my friend.

Narrator: Soon other boys saw Max.

Billy: Hi, Max! Hi, Tom! What are you doing?

Max: I’m painting the fence, it is really fun.

Johnny: Is it? It seems like fun.

Billy: Can I try?

Tom: Well, Max gave me his apple.

Billy: I’ll give you my pocket knife

Tom: I like it.

Johnny: And here is a dead cat.

Tom: I like it too. Now you can paint.

Narrator: Now everyone is painting.

Becky: Tom, let me paint the fence a little. I’ll give you my sweet. I can paint as well as you can.

Tom: I am a gentleman and can’t say “no” to a lady. (Передаёт ей кисть)

Narrator: Then Ann is coming.

Ann: I’ll give you my book with pictures. It’s my lifetime dream to paint the fence.

Tom: I’m kind today. Give me your book.

Kate: We like painting the fence, Tom. Thank you for letting us paint.

Tom: No problem. We are friends. We need to share what we like.

Narrator: Aunt Polly came outside to see the fence.

Polly: Have you finished painting the fence?

Tom: Yes, I have. Come and look!

Polly: Great job, Tom! Now go and play.

Tom: Thank you, Polly!

Полли берет книгу “The adventures of Tom Sawyer”, показывает её зрителям и читает стихотворение “A Book” (By Adelaide Love).

A book, I think, is very like a little golden door,
That takes me into country where I’ve never been before.
It leads me into fairy land and country strange and far.
And best of all, the golden door always stays a jar.

Проведение подобного мероприятия требует предварительной работы. Учитель разучивает с детьми реплики, проводит репетиции, дети, их родители готовят костюмы и декорации.

Во время следующего урока проводится анализ работы, дети обмениваются впечатлениями и смотрят фотографии, сделанные во время спектакля.

Второй урок включает разработки по теме: “Семья” на уроках в 5-м классе.

Данная тема актуальна на современном этапе развития демократического общества. Для урока был выбран рассказ “Рассеянный” Дж. К. Джерома, где учащиеся знакомятся с повседневной жизнью и проблемами английской семьи. Дети с удовольствием принимают участие в спектакле, где много юмора, искромётных шуток, острохарактерных персонажей. Участие детей в подобных мероприятиях помогает преодолеть существующий психологический барьер, а также комплекс внутренний зажатости, проявить свои творческие способности на сцене.

Спектакль создаёт такие условия:

  • чтобы общение стало необходимым;
  • чтобы ребёнок захотел говорить на английском языке;
  • принимать активное участие в театрализованном действии не для получения хорошей оценки, а просто потому, что для него коммуникация стала потребностью.

Такие театрализованные представления помогают превращению ученика из пассивного созерцателя, позволяющего себя обучать, в активного и творческого участника процесса.

Материал подбирается в соответствии с уровнем знаний и театральных способностей детей.

Оборудование и декорации: предметы, имитирующие комнату (столик, стулья кроватка, детская коляска с куклой), костюмы. Для музыкального сопровождения использовался музыкальный центр.

ХОД МЕРОПРИЯТИЯ

Организационный момент

Ведущий:

Good afternoon, dear boys and girls, parents and teachers! I am very glad to see you at our Party! Enjoy the play!

Scene 1

Mrs. Pratt is singing”Sleep, my baby”(a song).

Mrs. Pratt. There, there, there. Put your little head on mamma’s breast and go to sleep – and pretty soon .... Mamma must go and see Granny. Sh, sh, sh ... (Stops at the bed, puts the child in). My precious, my love! (Kissing her hand to Baby). Good-bye, my own! Good-bye! (Goes to the mirror, puts on her hat and gloves, takes the umbrella and hand-bag. Enters Mr. Pratt). Sh, sh, sh ... Baby is sleeping! I must be off! Listen. (Shaking her finger). As soon as Baby wakes up ...

Mr. Pratt. As soon as Baby wakes up ...

Mrs. Pratt. You take the Baby to my mother.

Mr. Pratt. I take the Baby to my mother ...

Mrs. Pratt. Why, darling? To my mother ...

Mr. Pratt. Well, of course to your mother ...

Mrs. Pratt. With Baby's complete change of clothing. And set out ... at eleven o'clock sharp ... and don't for goodness sake, forget anything!

Mr. Pratt. Of course not! Why should I ...

Mrs. Pratt. Good-bye, darling, good-bye.

Curtain

Scene II

Mr. Pratt appears on the stage and stops.

Mr. Pratt. I'm sure I've forgotten something. (Takes off his hat, scratches his head). But what? Flannel petticoats? Bibs? Socks? No, It isn't that. And still there is something missing. And what if I start with the Baby's head and work downstairs? (Pointing to his head, mouth, feet, etc.). Bonnet, bibs, flannel petticoats, socks .... No, it isn't that! And I'm sure I've forgotten something. (Scratches his head again). Let's try and travel upwards2 frm socks to bonnet: socks, flannel petticoats, bibs, bonnet ... (after a pause). It doesn't help. (Moves slowly on in the direction of the bench. Enters Stillkins). Hello, Stillkins! Look here, think over your family, and tell me what your babies wear!

Stillkins. Seems to me, Pratt, your head wants some fresh air!

Mr. Pratt. You see, I'm taking the Baby to his mother and I've forgotten one of his things (approaches the bench and sits down), remind me ... what is it?

Stillkins. Bibs?

Mr. Pratt. No, I've thought about them dozens of times.

Stillkins. Lace collars? Socks? Handkerchiefs?

Mr. Pratt. No, it isn't that.

Stillkins. Bonnets? Flannel petticoats?

Mr. Pratt (impatiently). No, it isn't that. (Enters Mowitt). Three heads are better than two. Hullo, Mowitt!

Stillkins. Hullo, Mowitt! Pratt has forgotten something belonging to the Baby. Can't you tell us what it is?

Mowitt. Bibs (sits down).

Mr. Pratt (mockingly). The idea! May be you will suggest bonnets or ...

Stillkins (laughing, standing up). Or flannel petticoats, or socks?

Mr. Pratt (stands up, too). Or lace collars..

Mr. Mowitt (stands up). Handkerchiefs ... Damn it all!.. What can it really be!

Mr. Pratt and Stillkins: That’s the question! (The three slowly approach the gate. Mrs. Pratt runs out of the garden to take the child.)

Mrs. Pratt. My child, my love ... Oh, dear!

Mr. Pratt (his knees are shaking under him). Oh, I know! I know, I've forgotten something. Lizzie! (Whining) I've tried to remember ... Stillkins and Mowitt ...

Mrs. Pratt. You are an idiot! Where is the baby?

Curtain

Подведение итогов и награждение.

Предлагаемые сценарии спектаклей являются результатом синтеза урочной и внеурочной деятельности и реализации идей школьников при обучении английскому языку, что помогает приобщить учащихся к новому социальному опыту, обобщить и закрепить изучаемый материл и сделать радостным процесс познания.