Цели урока:
Познавательный аспект:
- Познакомить учащихся с историей возникновения кинематографа в России и за рубежом.
- Познакомить с историей Голливуда, с известными актёрами, режиссёрами, с различными жанрами кино.
Развивающий аспект:
- Развивать способность к анализу, синтезу, классификации и систематизации, к догадке, способность осуществлять продуктивные и репродуктивные речевые действия.
- Развивать воображение.
- Развивать способность к догадке, коммуникабельности.
- Развивать дедуктивное мышление.
Воспитательный аспект:
- Воспитывать чувство сопричастности к мировой истории, памятникам искусства, более глубокого осознания своей культуры.
- Воспитывать толерантное отношение к мнению других людей.
- Воспитывать потребность в приобщении к мировой культуре.
Учебный аспект:
- Развивать лексические и грамматические навыки говорения и аудирования с целью извлечения конкретной информации.
Сопутствующая задача:
Предварительный скрытый контроль уровня развития речевого умения.
Речевой материал:
1. Лексический:
а) Учебник английского языка для 10-11 классов общеобразовательных школ под редакцией Кузовлева В.П. и др. (стр.209).
б) Рабочая тетрадь к учебнику английского языка для 10-11 классов общеобразовательных школ под редакцией Кузовлева В.П. и др. (стр.76,78).
2. Грамматический:
Эмфатические и восклицательные предложения.
Оснащение к уроку:
- Учебник английского языка для 10-11 классов под редакцией Кузовлева В.П. и др.
- Рабочая тетрадь к учебнику английского языка для 10-11 классов под редакцией Кузовлева В.П. и др.
- Звуковое приложение к учебнику английского языка для 10-11 классов под редакцией Кузовлева В.П. и др.
- Звукозаписи песен из популярных советских кинофильмов.
- Фразы для положительной и негативной оценки.
- Кадры из популярных кинофильмов (Россия и Голливуд).
- Карточки с названиями популярных советских фильмов на английском языке.
- Фотографии популярных советских кинорежиссёров.
- Карточки для скрытого контроля [1]:
А) “Профессии кино” (Movie Talk);
Б) “Жанры кино” (Film Genres);
В) “Знаменитые кинорежиссёры” (Film Directors);
Г) “Знаменитые актёры” (Actors). - Раздаточный материал “Cinematography in Germany”.
Ход урока
1. Hello boys! Hello girls! Hello to everybody and all!
Vostochnaya Secondary School Production presents. Only today and only there – “Cinema is a magic land”(звучит песня из кинофильма “Человек с бульвара Капуцинов”).
2. Tell me please, whether you’ve watched the film “War and Peace”.
Say what you feel about the film.
Say how you found Irina Skobtseva (фотография Ирины Скобцевой) as Elen Bezukhova.
(учащиеся высказывают своё мнение о фильме и актрисе в главной роли, используя восклицательные предложения, а также прилагательные для положительной и негативной оценки).
Схемы восклицательных предложений:
1. What + adjective + noun!
2. How + adjective!
Прилагательные для положительной оценки:
Wonderful, magnificent, fantastic, excellent, sensational, impressive, great, splendid, marvelous.
Прилагательные для негативной оценки:
Dull, silly, awful, boring, common, crazy, annoying.
3. Now open Activity Books on page 82, exercise 6.
Express emotionally your opinion about various things.
4. You see as every country has its custom, so every country has its own cinematography.
You will hear about film making in Russia, the United States of America, Great Britain, Australia and Germany.
During our lesson you should fill in the following Link List
(на доске таблица, которую учащиеся заполняют по ходу урока у себя в тетрадях, а дома заканчивают эту работу):
Items | Australia | Germany | Great Britain | Russia | The United States of America |
1.The year of the birth of cinematography. | |||||
2. The largest film studios. | |||||
3. The greatest film directors. | |||||
4. The famous actors. | |||||
5. The most popular films. |
Let’s listen to the information about the cinematography in:
- Australia
- The USA
- Great Britain
- Germany
(Учащиеся высказываются по заданной теме, а также слушают рассказ ученика о кинематографе в Германии с опорой на текст).
“Cinematography in Germany”
The beginning of the cinematography in Germany was excellent. It was in 1895. Film making industry was spread all over the whole country. But most important were the studios “Bayern” in Munich and “Ufa” in Berlin. At the end of the 1920s the sound film appeared. But in 1933 the most prominent film directors and actors immigrated to Hollywood. The new birth of
German film industry began in 1962. The problem was to shoot much better films than those made in Hollywood. The most successful film directors are Dorris Dorrie, Wim Wanders, Margarette von Trotta, Folker Schlondorff, Reiner Werner Fasbinder.
Everybody knows the names of such famous actors as Friedrich Murnau, Fritz Lang and Marlen Dietrich.
The famous Berlin Film Festival is very popular among the German film directors. The main prize of this festival is “Golden Bear”.
Most of Germans prefer to see foreign films.
Now open Students’ Books on page 329 and listen to the history of Russian cinematography (учащиеся слушают аудиозапись с информацией об истории российского кинематографа).
5. Film making process is very complicated and depends on many different things:
a) Studios.
b) Equipment.
c) A staff of people involved in the process of film shooting.
d) …
Say what film professions you know.
Open Activity Books on page 76, exercise 2.
Read what people of the following professions do (учитель называет профессию, связанную с миром кино, учащиеся вычитывают из упражнения, чем занимаются представители этих профессий).
Now guess the film professions (учащиеся работают по карточкам, а затем все вместе проверяют правильность их выполнения).
Профессии кино.
Guess the film profession.
1. You tell the actors what to do: you are
a) Director
b) Producer
c) Cameraman
2. Your uncle is financing the film. What is he called?
a) The director
b) The producer
c) The bank manager
3. Your sister created the story and wrote the actors’ words. She is:
a) A scriptwriter
b) An editor
c) A playwright
4. The person who puts all the different pieces of the film together is called:
a) A cameraman
b) An editor
c) A scriptwriter
(Key: 1 - a, 2 - b, 3 - a, 4 - b)
6. There are a lot of film genres in the world.
Say what film genres you know.
Guess what genres these films can be referred (учитель показывает учащимся кадры из популярных фильмов, а учащиеся определяют их жанры):
a) “Hamlet”.
b) “The Night of Carnival”.
c) “Pretty Woman”.
d) “Jurassic Park”.
e) “The Adventures of Mickey Mouse”.
f) “The Dog’s Heart”.
g) “Gone With The Wind”.
Guess the film genres given on the cards (учащиеся соотносят названия жанров кино с их описанием, а затем проверяют правильность выполнения).
Жанры кино:
Match the genre with the description.
Film genre | The description | ||
a. | Western | 1. | A film with lots of music and dance. |
b. | Science fiction | 2. | A film in which unnatural and frightening things happen, such as dead people coming to life, people turning into animals, etc. |
c. | Thriller | 3. | An action – packed film about cowboys, horses and gunfights. |
d. | Comedy | 4. | A film about space travel or life in an imaginary future. |
e. | Horror | 5. | A film made by photographing a set of drawings. |
f. | Cartoon | 6. | A suspense film full of violence and crime. |
g. | Musical | 7. | An amusing film with a happy ending. |
(Key: a. – 3, b. – 4, c. –6, d. – 7, e. – 2, f. – 5, g. – 1)
7. The main figure in the film making process is a film director.
Say what famous film directors you know (учащиеся рассказывают о знаменитых кинорежиссёрах).
Now match the names and the surnames of the world famous film directors (учащиеся соотносят имена и фамилии знаменитых режиссёров, а затем зачитывают их вслух для проверки выполнения).
Знаменитые режиссёры:
Match the first names with the surnames of famous directors (taken from “SPEAK OUT” magazine, 1998,5-6).
1. Woody | a. Spielberg |
2. Orson | b. Bergman |
3. Alfred | c. Allen |
4. Ingmar | d. Bertollucci |
5. Bernardo | e. Tarkovsky |
6. Steven | f. Welles |
7. Federico | g. Polanski |
8.Roman | h. Hitchcock |
9. Andrei | i. Fellini |
(Key: 1-c, 2-f, 3-h, 4-b, 5-d, 6-a, 7-i, 8-g, 9- e)
8. Everybody knows that music is an important part of almost every film.
Let’s read the names of the films (учащиеся читают названия популярных советских фильмов на английском языке).
Названия кинофильмов на английском языке:
- Ah, vaudeville, vaudeville…
- Long Break.
- Go, forward, marineguards!
- Twelve chairs.
- Cruel romance.
- Ivan Vasilievich changes his job.
- Irony of fate.
- Good –bye, Mary Poppins!
- My gentle and tender beast.
- We are from jazz.
- Ordinary wonder.
- The 31st of June.
Listen to some of the soundtracks of the following films.
Guess the soundtrack to each film (учащиеся слушают музыкальные отрывки из популярных советских фильмов и определяют из какого фильма этот музыкальный отрывок).
9. To play a role in a film is a rather difficult task.
As a rule, talented directors invite superstars to their films.
Actors and actresses do a lot of work on the playgrounds.
Do you know world famous film stars? (Учащиеся соотносят фамилии и фотографии актёров на карточках, затем проверяют правильность выполнения вместе с учителем).
Кинозвёзды:
Match the picture and the actor.
- Charlie Chaplin
- Robert De Niro
- Jean Paul Belmondo
- Marlon Brando
- Kevin Kostner
- Michelle Pfeiffer
- Marlene Dietrich
- Richard Gere
На фотографиях:
- Жан Поль Бельмондо
- Чарли Чаплин
- Марлон Брандо
- Кевин Костнер
- Роберт де Ниро
- Марлен Дитрих
- Ричард Гир
- Мишель Пфайфер
(Key: 1 – Jean Paul Belmondo, 2 – Charlie Chaplin, 3 – Marlon Brando, 4 – Kevin Kostner, 5 – Robert De Niro, 6 – Marlene Dietrich, 7 – Richard Gere, 8 – Michelle Pfeiffer)
10. I’d like to tell you about my favourite film star Audrey Hepburn (рассказ учителя о своей любимой актрисе Одри Хепберн).
She was born in 1929 in the family of aristocrats. But Audrey’s parents were not a happy couple. Audrey’s mother was rather cruel to her daughter, because the girl was stout and upweighted. Her mother told the girl to be always attractive. Audrey had to diet. She was always 46 kilogrammes and never more.
During the Second World War the girl was and hungry. But she dreamed about a ballet school. She was simultainiously invited to the Opera House and to play the main role in the film “Holidays in Rome”. She starred in such films as: “Funny Girl”, “How To Steel A Million Dollars”, “War And Peace” and many others.
Giving up her actress’s career Audrey began to help poor and ill children in Asia, Africa and South America.
She died in 1993.
She is the most beautiful actress I’ve ever seen.
11. Your home task is to prepare a story about your favourite actor or actress, to finish up the Link List.
12. Some years ago there was a contest to determine the best film in Russia, which was given “The Golden Ticket”.
Write only the single title of your most favourite film on the card in order to give it “Our School Golden Ticket” (учащиеся пишут название своего единственного любимого фильма для вручения ему премии “Наш Школьный Золотой Билет”; подводится итог голосования и вручается символический “билет”).
13. Your marks for the lesson are as follows (учитель оценивает работу учащихся на уроке).
14. (звучит песня из кинофильма “Человек с бульвара Капуцинов”)
You’ve seen “Cinema is a magic land”.
To be continued.
Good-bye.
Литература:
- Журнал для изучающих английский язык “SPEAK OUT”, 1998, №5-6.
- Кузовлев В.П., Лапа Н.М., Перегудова Э.Ш. и другие. Английский язык. Учебник для 10-11 классов общеобразовательных учреждений. М., Просвещение, 2000.
- Кузовлев В.П., Лапа Н.М., Перегудова Э.Ш. и другие. Книга для чтения к учебнику английского языка для 10-11 классов общеобразовательных учреждений. М., Просвещение, 2000.
- Кузовлев В.П., Лапа Н.М., Перегудова Э.Ш. и другие. Рабочая тетрадь к учебнику английского языка для 10-11 классов общеобразовательных учреждений. М., Просвещение, 2000.
- Кузовлев В.П., Лапа Н.М., Перегудова Э.Ш. и другие. Книга для учителя к учебнику английского языка для 10-11 классов общеобразовательных учреждений. М., Просвещение, 2000.