Урок по теме "Education: The World of Learning". 8-й класс

Разделы: Иностранные языки

Класс: 8


Цели:

  • Общеобразовательная: ознакомление учащихся с системой образования в странах изучаемого языка и в России; повышение интереса учащихся к изучению английского языка.
  • Практическая: развитие навыков владения языковыми средствами, монологической и диалогической речи в процессе творческого общения учеников друг с другом и учителем; развитие способности и готовности вступить в иноязычное общение; развитие памяти и логического мышления учащихся; развитие навыков аудирования.
  • Воспитательная: понимание и уважение культурных традиций стран изучаемого языка и России; вовлечение учащихся в диалог культур, развитие оценочно-эмоционального отношения к миру, стремление к взаимопониманию.

Задачи:

  • Учебно-методическая: активизация иноязычного материала по теме “Education”; обобщение и систематизация изученных речевых клише по теме; закрепление новой лексики в мини- диалогах; презентация домашнего задания о частных школах Великобритании на примере Harrow School; развитие навыков монологических высказываний на основе видеоматериала; совершенствование навыков чтения с извлечением конкретной информации.
  • Коммуникативная: активизация познавательной речемыслительной деятельности учащихся; овладение лексическими основами языка; создание условий для развития умений работать в группе.

Оснащение урока:

  • Компьютерная презентация материала об элитных школах Великобритании.
  • Видеофильм “David Copperfield”.
  • Аутентичные тексты о начальной, средней и старшей школе США.
  • Раздаточный материал по теме.

Ход урока

I. Oрганизационный момент.

T: Good morning! Glad to see you! How are you? Let`s begin our lesson. Today we`ll discuss educational systems of different countries. You`ve already learnt new words and now we`ll repeat some of them.

II. Фонетическая зарядка.

Цель зарядки - повторить произношение новой лексики.

  • Extra-curricular activities
  • Staff
  • Catchment area
  • Tutor
  • Curriculum
  • Core subjects
  • Options
  • Internet access
  • Teaching and learning-tools
  • An annual Prize Giving
  • A system of aptitude diagnosis and career counseling
  • Close links
  • Based on common sense and reasonably relaxed
  • Tolerance and mutual respect
  • Bullying

III. Речевая зарядка.

Цель - повторить Social English путем перевода предложений с русского языка на английский

1. Я забыл книгу дома – I have left my book at home.

2. Извините, я не был в школе вчера. Я был у врача – I`m sorry, I couldn`t attend the class yesterday. I had an appointment with the doctor.

3. На каком мы абзаце? – Which paragraph are we on ?

4. Не могли бы Вы написать слово на доске? – Сould you write the word on the board, please?

5. Нам закончить это дома? – Are we supposed to finish this off at home?

6. Сейчас моя очередь? – Is it my turn now ?

7. Мне читать про себя или вслух ? - Shall I read silently or aloud ?

8. Как Вы скажете это по-английски ? – How do you say it in English ?

9. В слове .... одна буква лишняя – There is one letter too many in the word...

10. В слове .... буква пропущена. – There is a letter missing in the word...

IV. Развитие навыков монологической речи.

Учащиеся просматривают отрывок из видеофильма “David Copperfield” / by Charles Dickens/ - сцена в школе и выполняют следующие задания:

  1. Give a touch on schooling in Great Britain in those times.
  2. What type of school was it?
  3. What was the discipline like? Was it based on common sense and reasonably relaxed and friendly?
  4. What can you say about the atmosphere in class? Was it built on tolerance and mutual respect?

T. : Now come back to our reality.

V. Проверка домашнего задания. Подготовленная монологическая речь.

I. Speaking about secondary education in Great Britain./ex.14 p.50/.

1. Nursery Schools.

2. Primary Education

3. Compulsory Secondary Education.

4. Comprehensive Schools.

5. The GCSE Exam.

6. Private or Independent Schools.

T: A lot of public schools in Britain are known for their high academic standards and are considered prestigious. The most famous British public schools include Eton, Winchester and Harrow.

II. PRESENTATION HARROW SCHOOL.

T: Attention, please ! After presentation I`d like you to say if Harrow is a prestigious school or not and ask some common questions about it .

/Компьютерная презентация материала об элитных школах Великобритании./ (См. приложение 1).

Pupils’ answers.

T: Thank you for your answers. You’ve got a lot of information about educational system of Great Britain. But what about our country? Look at the blackboard and do the tasks. (См. приложение 2).

Match the types of school to the descriptions (A – F).

T: 1. Which schools are the most common in your country? What type of school do you go to?

  1. Boarding school.
  2. Single – sex school.
  3. State school.
  4. Private school.
  5. Specialist school.

A – a school for boys and girls

B – a school you usually have to pay to go to

C – a school students go to for a particular reason (e.g. to become actors)

D – a school for only boys or only girls

E – a school owned by the government

F – a school which students live in during the school term

T : 2. Read the following statements. Which ones are true for your school?

  1. Students wear a school uniform.
  2. There are lots of rules.
  3. Facilities and equipment are good (e.g. libraries, science labs, sports equipment).
  4. The teachers are strict.
  5. Students are motivated (want to study).
  6. There is a selection of unusual subjects to choose from.
  7. Students sit a lot of exams.
  8. Most students take part in extra-curricular activities (e.g. drama, sports).
  9. Students get a lot of homework.
  10. Most students live nearby.

VI. Развитие навыков диалогической речи.

1. Учащиеся строят в парах мини-диалоги.

T : What would you like to change at your school? Why?

(e.g. A . I like wearing a school uniform.

B. I don’t. I’d rather wear something more fashionable to school.

2.Вопросно-ответные упражнения о школах в России.

1. At what age do children go to school in Russia?

2. How long do they study in primary school?

3. What subjects do they learn in primary school?

4. What types of secondary schools are there in our country?

5. When do children in Russia have their exams?

6. What exams do pupils in Russia take at the end of the 11th form?

VII. Тренировка умений чтения текстов с последующим обсуждением прочитанного.

T: We`ve already spoken a lot about schooling in Britain and in Russia. But what do you know about the system of education in the USA?

Now, read the texts describing the system of education in the USA and answer the questions.

Класс делится на две группы. Каждая группа получает свой текст для чтения. Группа А получает текст о начальной школе США, а группа В получает текст о средней и старшей школе США. Затем учащиеся в вопросно-ответной форме обмениваются полученной информацией.

T: Thank you for your answers. Now you have a chance to compare the systems of education in the USA, Great Britain and Russia. What do you think is the best one and why. Express your opinion.

Обмен мнениями по теме.

VIII. Подведение итогов урока. Оценки.

T: Thank you very much for your work at the lesson! I see you`ve got a lot of information about the educational systems of the USA, the UK and the Russian Federation. Now you can say what makes them different and alike. Your marks are ...

Домашнее задание.

Describe an ideal school as you see it or a school of one hundred years from now.