Открытый урок по теме "Мы собираемся путешествовать". 5-й класс

Разделы: Иностранные языки

Класс: 5


Цель урока: формирование обобщенных знаний по теме “We are going to travel” и оперирование ими.

образовательный компонент цели:

  • расширение лингвистического кругозора учащихся;
  • развивающий компонент цели:
  • развитие языковых способностей учащихся, готовности к коммуникации;

воспитательный компонент цели:

  • создание условий для формирования у обучающихся уважения и интереса к культуре и народу страны изучаемого языка (США), поддержание интереса к учению;

практический компонент цели:

  • формирование и совершенствование практических навыков владения лексикой по теме, активизация разделительных вопросов в речи, развитие навыков восприятия речи на слух, совершенствование навыков диалогического высказывания.

Оборудование:

  • наглядный материал по теме “Штат Мэн”
  • картинки к пословицам
  • раздаточный дополнительный материал

Учебный материал:

  1. М.З. Биболетова, Н.Н. Трубанева Английский язык: Учебник для 5 класса для общеобразовательных школ – Обнинск: Титул, 2008.

Ход урока

1 Организационный этап.

Good morning, dear pupils! Glad to see you. I hope you are alright today and are ready to work hard at our lesson. We finish our work on the topic “We are going to travel”.

2 Фонетическая зарядка. Пословицы.

An Englishman’s house is his castle.

Better late than never.

All roads lead to Rome.

Curiosity killed the cat.

3 Речевая зарядка.

Двое учащихся выходят к доске, остальные учащиеся задают им вопросы.

Примерные вопросы.

1 Do you like to travel?

2 Do you like to travel with your friends or with your parents?

3 What country would you like to visit?

4 Do you arrange picnics often?

5 Are you responsible for music or for sandwiches?

6 Do you invite guests?

7 Would you like to stay in a British family?

8 Where do you spend your summer holidays?

9 Are you going to buy many presents for the New Year?

10 What subjects do you miss in summer?

4 Проверка домашнего задания .

У доски учащиеся рассказывают составленные диалоги. После каждого диалога учитель задает вопросы на понимание содержания.

Примерные диалоги:

We wanted to go shopping, didn’t we?

Sorry, but I can’t. I have arranged to go to the zoo at 10 a.m.

All right.

We can decide how to organize our shopping now.

I will be responsible for the money.

- And I will be responsible for the garlands.

Yes, definitely. I think I will decorate our room and classroom.

Sure. It will be a nice present for mum.

What are the girls going to do?

What are they going to decorate?

We wanted to have a disco party this Sunday, didn’t we?

Could we arrange a date and time right now?

What if we have it at 6?

Sorry, but I can’t. I have arranged to go to the swimming pool. What about Friday at 5?

I’m afraid I have arranged to meet my basketball partner.

What shall we do? It’s so difficult to arrange the date!

Let’s have it tomorrow! I will be responsible for the music.

OK. And I will be responsible for the sandwiches and drinks.

What are they going to arrange?

Is it difficult to arrange a party?

5 Закрепление лексики по теме.

Учащимся предлагается посмотреть письмо-презентацию (приглашение) посетить штат Мэн (США) и выполнить задания по нему.

1 слайд Welcome to Maine!

2 слайд We would like to invite a group of students.

3 слайд We propose that you come for 6 days.

4 слайд Your group will stay with the families of children from our school.

5 слайд Our school will be responsible for the costs of accommodation.

6 слайд We’ll also be responsible for the social programme.

7 слайд We hope you’ll enjoy your staying in Maine.

Задание

1 They invite a group of students.  
2 They propose that the group comes for 10 days.  
3 They will be responsible for the tickets.  
4 They will be responsible for the social programme.  
5 The students will stay in the hotel.  
6 They ask Russian friends to invite them to Russia.  

Проверка проводится устно в классе, учащиеся могут обменяться таблицами.

После обсуждения данного задания учащимся предлагается выразить свое мнение согласны они принять данное приглашение или нет. Большинство учащихся ответит утвердительно. Затем им будет предложено составить свое приглашение.

Текст приглашения

Dear American ...............!

We are glad to get your .........................It will be very interesting to visit Maine. We would like to ......................you to Severodvinsk. You can .....................us in September. We’ll be .....................the educational and social ........................You will ..................with the families of children from your school. We hope you will .........................staying in the Russian North.

Words: invite, friends, visit, invitation, responsible for, enjoy, programmes, stay

6 Подведение итогов урока

At this lesson we practiced the words on the topic “We are going to travel”. I hope you have learnt some interesting information. I liked your active work at the lesson, the marks are....