Внеклассное мероприятие по английскому языку "Love party"

Разделы: Иностранные языки, Внеклассная работа


Цели:

  • Учебный аспект:
    • совершенствование навыков аудирования, чтения и говорения.
  • Воспитательный аспект:
    • формирование эстетических чувств, взглядов;
    • формирование этического отношения между юношами и девушками в вопросах любви, дружбы;
    • воспитание культуры поведения в коллективе;
    • воспитание трудолюбия и ответственности за порученное дело.
  • Развивающий аспект:
    • развитие такого свойства личности, как творческое отношение к делу;
    • развитие драматических, артистических и музыкальных способностей, инициативности, активности;
    • развитие способностей к осуществлению продуктивных речевых действий;
    • развитие способностей к логическому изложению своего мнения, формулированию выводов.

Этап подготовки

Подготовка к вечеру-дискуссии начинается за две-три недели до запланированного мероприятия. План подготовки составляется инициативной группой под руководством учителя. В соответствии с этим планом каждый участник получает конкретные задания по подготовке к мероприятию. Распределение заданий производится по принципу добровольности, инициативы и самодеятельности учащихся.
Группе учащихся поручается оформить зал: нарисовать плакаты, написать изречения о любви, украсить зал цветами и шарами.
Некоторым учащимся предлагается выучить стихи о любви английских поэтов, переведенные на русский язык.
На этапе подготовки учитель предлагает учащимся самим сделать художественные переводы стихов английских поэтов.
Учитель выбирает ребят для инсценировок и драматизации и проводит с ними несколько репетиций.
Группе ребят предлагается подобрать музыкальное сопровождение к чтению стихов.
Участникам дискуссии предлагается выучить и исполнить во время вечера песни о любви на английском языке.
На вечер-дискуссию могут быть приглашены члены администрации школы, учителя других секций, родители. Следует заранее подготовить и вручить им приглашения
Учитель готовит призы и дипломы для наиболее активных участников вечера, для победителей конкурса переводчиков, актеров, певцов, оформителей.

Этап проведения

Вечер-дискуссия проводится в большой классной комнате или зале. Учащиеся располагаются полукругом таким образом, чтобы всем было видно всех во время обсуждения предложенных вопросов. Специальное место отводится для импровизированной сцены, где ученики будут демонстрировать инсценировки и драматизации.

Сценарий проведения тематического вечера "Love Party"

Учитель: Love... The word can have many different meanings. But through all these meanings many people would agree that they want to love and to be loved.
Many famous people wrote or spoke about love. Let's read and translate some of these quotations.

Учащиеся no очереди вслух читают на английском языке высказывания известных людей о любви, развешенные на стенах зала, и переводят их на русский язык.

  • "Love looks not with eyes, but with the mind.
    And thus is winged Cupid painted blind." (W .Shakespeare)

  • "Love is an education in itself."(Eleanor Roosevelt)

  • "Love is life...and if you miss love, you miss life." (Leo Buscaglia)

  • "To love someone is to be the only one to see a miracle invisible to others." (Francois Maurice)

  • "To understand the meaning of true love
    You must first surrender to it." (R.M.Hoffiiagle)

  • "The course of true love never did run smooth." (W. Shakespeare)

  • "Of love enough can never be said." (W. Shakespeare)

  • "If you try to control love, it will turn to dust.
    If you let love to control you, you can fly." (Katharine Treibic)

  • "Love is, above all, the gift to oneself." (Jean Anoulh)

  • "Love is that condition in which the happiness of another person is essential to your own." (Robert A. Heinlein)

Учитель: (показывая красную коробочку в форме сердечка) Here in this box there are children's messages about love. Let's read them and see what love is according to their opinion.

Учащиеся берут из коробочки записки с детскими высказываниями о любви, работая в группе, читают и переводят их, а затем один из членов группы передает содержание высказывания всем присутствующим на русском языке (см. Приложение 1).

  • "When my grandmother got arthritis, she couldn't bend over and paint her toenails any more. So my father does it for her all the time, even when his hands got arthritis too. That's love." Rebecca – age 8
  • "Love is what makes you smile when you are tired." Terri – age 4
  • "Love is when my mommy makes coffee for my daddy and she takes a sip before giving it to him, to make sure the taste is OK." Danny – age 7
  • "Love is when you tell a guy you like his shirt, and then he wears it every day." Noelle – age 7
  • "Love is when mommy gives daddy the best piece of chicken." Elaine – age 5
  • "Love is when your puppy licks your face even after you left him alone all day." Lauren – age 4
  • "You really shouldn't say 'I love you' unless you mean it. But if you mean it, you should say it a lot. People forget." Jessica – age 8
  • "Love is when a girl puts on perfume and a boy puts on shaving cologne and they go out and smell each other." Karl

Учитель: Now let you discuss love problems. Could you answer the following questions?
– What do you think of love? What definition could you give to it? What does it mean to you?
– What is more important for a person: to love or to be loved?

Учащиеся высказывают свои мнения, соглашаются, не соглашаются друг с другом, отстаивают свои позиции.

Учитель: Many poets wrote verses about love. William Shakespeare devoted to love many of his sonnets. Let's listen to some of them, translated by S. Marshak.
Учащиеся читают сонеты Шекспира, переведенные на русский язык С.Я.Маршаком (см. Приложение 2). Для музыкального сопровождения можно использовать "Сентиментальный вальс" П.И.Чайковского или "Грезы любви" Ф.Листа.

Учитель: Let's continue our discussion. The questions to you are:
– How do you think, how many times a person can love?
– Can there be love as long as life?

Учащиеся высказывают свои мнения, соглашаются, не соглашаются друг с другом, отстаивают свои позиции.

Учитель: People write about their love to their beloved. Listen to some extracts from such letters.

Учащиеся читают отрывки из писем выдающихся людей (см. Приложение 3).

Учитель: There are some more love problems to discuss.
– Can there be love on the first sight?
– What do you think of jealousy: does it kill love, or on the contrary, causes its development?

Учащиеся высказывают свои мнения, соглашаются, не соглашаются друг с другом, отстаивают свои позиции.

Учитель: Recently we've got the interpreters' contest. You are welcome to listen to the best translations.

Учащиеся читают свои переводы стихов с английского языка. Оригиналы стихов английских поэтов были предложены учащимся за две недели до внеклассного мероприятия (см. Приложение  4)

Учитель: Now you are welcome to listen to a dialogue and to say what it is about.

DIALOGUE

Юноша, подойдя к девушке сзади, закрывает ей глаза.

Girl: Who is it?
Boy.Guess who.
G:  You, Ted?
B:  No, you are wrong.
G: George?
B:  No, wrong again.
G: Who is it?
B:  It's Mike.
G: Mike who?
B:  What do you mean "Mike who?" Mike Connors, of course.
G: Oh, Mike, I'm sorry.
B:  Yes. We were to have a date last night. Where were you? I'd been waiting for you for two hours in the rain, suffering the biting winds.
G: I'm sorry, Mike. I couldn't come.
B:  Couldn't come! Why couldn't you come?
G: Well, I had to wash my hair.
B:  Wash your hair! I've got the flu!...Wash your hair! Why didn't you phone me?
G: I wanted to phone you, but I couldn't remember your number.
B:  But it's in the telephone directory.
G: Yes, I know, but I couldn't remember your surname.
B:  Oh! But why did you have to wash your hair last night?
G: Well, I had to do it last night because I was going to the opera last night.
B:  The opera? Who with?
G: G...George. George Johnson. My old friend.
B: I see... How did you like the opera?
G: I didn't go.
B:  Oh! Where were you then?
G: At the restaurant.
B:  What?!
G: At the restaurant... with Ted Butler, the son of my boss. He asked me yesterday. I didn't really want to go, but I couldn't say no...

Учащиеся слушают инсценированный диалог в исполнении юноши и девушки и называют основную тему диалога - "свидание (dating) ".

Учитель:Yes, you are right. This dialogue is about dating. Do you know what is different in the dating customs of the English-speaking countries and our country? What do these expressions about dating customs mean?
Учащиеся, глядя на плакаты, называют и объясняют типы свиданий.

Учитель: You are welcome to see the drama about dating, to say what type of dating it is about and to give a headline to it.

Инсценировка поставлена по рассказу "A Blind Date" by D.White из журнала "Speak Out"№1/2003 г.

SCENE 1

(Jenny and Pam are in Jenny's room)

P: (coming into Jenny's room) Hi, Jenny! You wanted to see me? What's up? What can I do for you?
J: Oh, Pam! Glad to see you! It's so nice that you've come. You see, I've got a problem and need your help.
P: What is it? And where are you going? J: I'm going out with a boy called Thomas. It's our first date. But a week ago I arranged to meet another boy called Stephen, my pen pal who is coming to our city today to see me. So, could you help me sort this out?
P: No, I just can't do it.
J: Of course you can. It won't be difficult. Have a look at his photo...
P: Not bad... Hm... But he could have been better.
J: Just walk up to him and tell him...
P: That you can't make it, that you are ill or something. Yes I know. I'll say that you are so sorry.
You don't look very sorry, though.
J: (laughing) Well, it's not my fault, is it? How was I to know that Thomas was going to ask me out
on the very day that I'd arranged to meet Stephen?
P: Well, what am I going to do with him? Suppose he gets mad or something?
J: Don't be silly! (laughing again) He's just a pen pal. I've only been writing to him for a couple of months.
P: Oh, all right. Off you go and have a great time. I'll do my best.
J: Pam, you're an angel! See you later then.

SCENE 2

(Pam and a boy are in a cafe)

P: (to the audience, coming into a cafe) A really handsome young man. In life he is much better than on the picture. (Addressing the boy) Err... Are you Stephen - Jenny's friend?
B: Err... yeah... That's right.
P: I'm afraid she's sent me to tell you that she can't make it. She's not well.
B: Oh, no!
P: She said she'd get in touch with you as soon as she could.
B: I see.
P: She was really looking forward to it.
B: Oh, well... that's life!
P: I'm glad you've taken it like that.
B: You and I… have got a lot in common. Twin souls, you might say.
P: Do you really think so?
B: Sure! And to celebrate our meeting, I'm going to invite you to the cinema. There's a horror film on at the Odeon.
P: How do you know what's on here? Jenny said you lived a hundred miles away.
B: Who?
P: Jenny. The girl you were supposed to meet here.
B: Never heard of her!
P: Why?
B: When a pretty girl sits opposite you and starts chatting, you just go along with it. By the way, my name's Chris. Do you mind?
P: No, I don't mind. Not at all.
В: And your name is…?
P: Pam.
B: Shall we go?
P: OK.

Учащиеся смотрят инсценировку рассказа и озаглавливают его. Наилучший вариант A BLIND DATE.

Учитель: Our party is coming to the end. Let's finish it with a famous song "My Bonnie".

Учащиеся все вместе во главе с группой девушек поют песню под фонограмму.

Учитель: Our party is over. Thanks to everybody!

Этап подведения итогов

После   окончания   вечера   награждаются   участники   конкурса   переводчиков, оформители зала, чтецы, певцы, артисты, активные участники дискуссии. Учитель или кто-либо из администрации школы благодарит всех участников вечера за хорошую подготовку вечера, а зрителей за внимание.

ПРИМЕЧАНИЕ

Может случиться так, что учащиеся не будут активны в обсуждении на английском языке проблем, предложенных учителем. Причины этого могут быть разные: наличие в зале учителей и членов администрации школы; учащиеся, возможно, будут стесняться ребят из других классов, неуверенны в себе, будут бояться сделать ошибки и др. В таких случаях можно предложить учащимся прослушать инсценированные "романтические шутки" и передать их содержание на русском языке. Инсценировки шуток готовятся в период подготовки к вечеру.

ROMANTIC JOKES

LIZZY: My boyfriend is really clever; he has brains enough for two.
SUZY: Oh, he is just the right boy for you!

* * *

LIZZY: That boy over there is annoying me.
SUZY: Which boy? Where?
LIZZY: Over there, in the corner.
SUZY: But he isn't even looking at you.
LIZZY: I know, that's what's annoying me.

* * *

LIZZY: My boyfriend thinks I'm beautiful.
SUZY: Well they do say that love is blind.

* * *

При разработке данного мероприятия были использованы материалы из различных номеров газеты «English», ИД «Первое сентября».