Урок в 10-м классе "«Танаис» — археологический музей-заповедник"

Разделы: Иностранные языки


Цель урока: коммуникативное и социокультурное развитие школьников (студентов I курса колледжа) средствами иностранного языка и ИКТ для подготовки к межкультурному общению.

Задачи урока:

  • Формирование навыков аудирования.
  • Формирование навыков различных видов учебного чтения, умения анализировать, систематизировать, обобщать полученные знания, выделять главное;
  • Обогащение и активизация языкового запаса, развитие умений и навыков устной речи на основе увиденного, прочитанного (неподготовленная речь);
  • Культуроведческое обогащение школьников;
  • Формирование эмоционально-чувственного восприятия учащимися истории и культуры родного края;

Используемые ресурсы: Видеофрагмент “Танаис” - CD диск “Ростов-на-Дону и Ростовская область. Путеводитель” Avanta Group (Приложение 1)

Ход урока

Warming-up

  • Have you ever been in a museum?
  • Have you ever visited the ancient monuments?
  • What do they tell people about?
  • What ancient monuments in the world are worth seeing?
  • Which of them do you think are the most interesting and why?

Pre-listening (pre-watching)

Try to predict what kind of information you will get.

I think I’ll learn about

  • the geographical position of Tanais
  • the founders of the city
  • some facts from history of Tanais
  • the reasons of foundation of Tanais
  • the excavations in Tanais
  • the main stages of Tanais history
  • the origin of the name of the city

Tick your predictions.

Watch video file “Tanais” (Приложение 1) and check whether your predictions were correct.

While-listening (watching). Watch video file “Tanais” once again. Are these sentences are true (T) or false (F)

  1. Tanais was found by the Ancient Greeks.
  2. Tanais was the capital of the Bospor Kingdom.
  3. The peak of the development of Tanais was in the 2nd century AD.
  4. The city was divided into 2 parts: Western and Eastern.
  5. Tanais was destroyed by the Meots.
  6. Only Greeks lived in Tanais.
  7. Tanais was economical, cultural and trade centre of the region.
  8. Archaeological museum-reserve was set up in Tanais.
  9. We can see high wall without any towers in Tanais.

(Key: True: 1,3,4,7,8. False: 2,5,6,9.)

After-listening (watching). Speak about your impressions of visiting (watching)Tanais.

Compose sentences with the words in the word-box.

Ancient Greeks Bospor Kingdom The Don Mouth (estuary)
museum-reserve excavations archaeologist
Sarmats Scythians Meots
expositions crafts settlements
amphorae to cramp non-monetary interchange
glassware crockery reed

Reading for the specific information.

Read the text “Tanais” (Приложение 2) look at the pictures and find additional information about the history of the city and the museum-reserve.

Speaking. Speak about:

  1. Geographical location of Tanais.
  2. The inhabitants of the city and their crafts.
  3. The archaeological excavations.
  4. The museum-reserve nowadays.

Интернет-сайты

  • www.museum.ru/M856 официальная страница музея Танаис
  • www.rsu.ru/region/tanais официальный сайт музея Танаис
  • http://www.donland.ru/content/info. Танаис на сайте Администрации Ростовской области.
  • http://historic.ru/lostcivil/search/tanais/st40.shtml Танаис на www.historic.ru www.spektr.info/turizm Танаис на “Открытом портале Юга России”
  • www.rostov-region.ru/museums Танаис на сайте Ростовской области
  • www.ru.wikipedia.org/wiki/tanais Танаис на страницах Википедии