Урок с использованием ИКТ в 9-м классе по теме "Is reading important?" ("Чтение - это важно?")

Разделы: Иностранные языки


Тема: «Is reading important?» «Vous lisez beaucoup, et c’est bien naturel» («Чтение – это важно?»).

Учащиеся изучают два иностранных языка:  английский язык с 5 класса (УМК), французский (как второй язык) с 7 класса. Представленный урок имеет своей целью показать умения и навыки общения учащихся одновременно на двух иностранных языках.

Задачи:

  • Развивать навыки чтения с разными стратегиями.
  • Развивать навыки высказывания по лексико-логической схеме.
  • Развивать навыки и умения беседы на основе заданной ситуации.
  • Развивать память и языковую догадку.
  • Прививать любовь к чтению и воспитывать положительное отношение к иностранному языку как средству общения.

Оснащение урока: мультимедийный проектор.

ХОД УРОКА

I. Начало урока

Приветствие учащихся. Сообщение темы и задач урока. (Приложение. Слайд № 1)

– Good morning everyone. I’m glad to see you at our lesson “Is reading important?” Some of you may say that this problem isn’t actual, because the 21st century is the century of computing technologies. And young people are often called computer dependent. But in spite of this fact reading is still an important activity in many countries. I offer you to talk about it.

II. Основной этап урока (Приложение. Слайд № 2)

1.
– Take a look at what famous people said about books and reading:

  • “Reading makes a full man” (F. Bacon)
  • “Reading is to the mind what exercise is to the body” (R. Steele)
  • “Reading is a vital form of communication with all of mankind and window of many ages” (O. Suleymenov)

 

– Which saying reflects your opinion? (Ответы учащихся должны быть полными)

Исходя из ответов учащихся, учитель подводит итог сказанному: Yes, different people have different opinions. Reading is a perfect way not only to spend free time and relax. We can learn about different things: politics, arts and fashion, latest discoveries, ancient times, lives of famous people and so on.

2. Беседа о чтении с опорой на лексико-логическую схему (Приложение. Слайд № 3)

– Are you fond of reading?
– Is reading a pleasure or something special for you?
– Is reading important?

3. Работа с текстом (Приложение. Слайды № 4, 5)

People have been reading books for centuries. But not everyone knows when and how first books appeared. I offer you to do a historical trip to the printed world. Read the text and try to remember as much as you can.

– Can you answer the questions? (Приложение. Слайд № 6)

4. Работа с использованием в речи французского языка.

Through reading we get to know a lot about other world. You are lucky. You study 2 foreign languages: English and French. You can read English and French writers in their own languages.

– Artyom was in France during winter holidays. He is known to be a bookworm. In France he took part in reading conferences where he met with modern writers who are popular with young people. Now, he is ready to answer your questions. You may ask him both in English and French.

Вопросы учащихся:

1) Pourquoi dit-on que la France est un pays où on lit beaucoup? (Приложение. Слайд № 7)

– On dit comme ça, parce qu’en France il y a beaucoup de Maisons de la presse où vous pouvez acheter des journaux et des magazines, des cartes postales, des articles de papeterie et des livres. Le goût de lire est d’abord une question de milieu et de niveau d’éducation. Ce sont ceux qui ont fait le plus d’études, qui exercent des professions intellectuelles qui achètent le plus de livres. Ce sont eux qui fréquentent le plus les bibliothèques publiques. On dit que les filles aiment plus la lecture que les garçons. Les femmes lisent plus que les hommes. Les plus voraces sont les femmes célibataires avec un bon niveau de formation. Mais ces dernières années on a pu observer une baisse importante du nombre de lecteurs des quotidiens en France et, de ce fait, la disparition de nombreux journaux et l’augmentation du prix de ceux-ci. Mais pour «être à la page», c’est-à-dire pour être informés de l’actualité, les Français lisent beaucoup de journaux.

2) Artyom my French is poor. So I’ll speak English with you. I wonder what young people like reading in France.

– Tastes differ. Some read books, others prefer magazines and newspapers. I’d say that a lot of young people like reading educational books, especially books, which are full of information about their future professions.

3) Tu as de la chance. En France tu as fait la rencontre avec l’auteur français qui a présenté ses livres qui s’adressaient à tous et surtout aux jeunes. Dis, s’il te plaît, est-ce qu’on organise ces rencontres très souvent ? Est-ce que beaucoup de jeunes prennent part à ces rencontres? (Приложение. Слайд № 8)

– J’ai entendu qu’en France on organise souvent les rencontres avec des auteurs parce qu’on présente des livres nouveaux. J’ai de la chance parce que je fais connaissance avec Marie-Ode Murail qui écrit ses livres pour les jeunes. Elle est la plus populaire  des auteurs de l’Europe. Ses livres, ses nouvelles et ses romans sont recommendés pour la lecture dans les écoles de la France, de la Bélgique, de la Suisse et du Canada. J’ai acheté son roman «Oh! Boy!» qu’on avait tradui en russe en 2005.
Ces livres sont intéressants pour les jeunes et voilà pourquoi ils font connaissances avec ces auteurs volontier et avec plaisir.

– Artyom we thank you for your interesting information.

III. Заключительный этап урока

1. Подведение итогов урока. (Приложение. Слайд № 9)

In conclusion I want to say that if a person likes reading he can easily find interesting topics to communicate with people because reading makes a full man.

2. Домашнее задание.

3. Выставление оценок.