Интегрированный урок (английский язык + информатика) по теме: "Enviromental Protection"

Разделы: Иностранные языки, Информатика


1. Общая информация об уроке.

Тип урока: урок закрепления новых знаний учащимися; интегрированный с предметом “информатика”.

2. Учебно-методическая задача урока.

Образовательные задачи: Проконтролировать умения и навыки учащихся в аудировании, умении вести беседу, высказывать свое мнение, обсуждать проблемы по данной теме. Закрепление умений и навыков работы в приложениях Office

Развивать навыки работы на компьютере.

Воспитательные задачи: Прививать учащимся чувство любви и бережного отношения к окружающей среде, чувство ответственности за место, где они живут.

Воспитывать у учащихся активную жизненную позицию.

Развивать у учащихся познавательную активность.

Развивающие задачи: Развитие навыков аудирования и чтения по теме; развитие навыков работы на компьютере и изучение области применения компьютера в образовании.

3. Оснащение урока.

- учебное оборудование компьютерного класса;

- программное обеспечение: приложения Microsoft Office:

а) Microsoft Excel;
б) Microsoft Power Роint.

- постер ‘Keep Our Land Clean”.

4. Использование форм классной работы.

Формы работы:

- фронтальная работа (ответы на вопросы);

- индивидуальная работа (аудирование, монологические высказывания);

- практическая работа на компьютере под руководством учителя.

5. Этапы урока.

I. Организационный момент – 1 мин.

Приветствие, сообщение о теме и характере работы на данном уроке.

Учитель: Good morning! Take your seats and get ready for the lesson.

Today we continue speaking about the problem of environmental protection, especially the ecological problems of our village and discuss our attitude towards them.

The motto of our lesson is “Taking care of the Earth is everybody’s business”.

При проведении урока используется презентация. (Приложение1)

II. Речевая зарядка.

Для настройки учащихся на урок учащиеся отвечают на вопросы учителя.

You know that people all over the world are worried about our environment. The problem of ecology is very important.

1. What kinds of pollution are there in the world?

Kinds of pollution

  • water pollution
  • air pollution
  • land pollution
  • radiation
  • noise pollution

2. What causes air (water, land) pollution?

Causes of pollution

  • bad breath
  • wastes
  • acid rain
  • chemicals
  • trash

3. What are the consequences of the pollution?

Consequences of pollution

  • Cities suffer from smog.
  • Forests disappear.
  • Some species of animals, birds, fish and plants disappear.
  • A number of lakes and rivers dry up.
  • The destruction of the ozone layer.

4. Are there any international organizations which take care of the environment?

(Учащиеся рассказывают об организации “Green Peace”).

5. What will happen if nothing is done to protect the environment?

III. Аудирование.

Цель аудирования – восприятие текста и умение выделять главные факты в тексте.

Teacher: Now you’ll hear A. V. Botoroev speaking about the ecological problems in our village Bayanday. Your task is to mark places of pollution in Bayandai on the map with a cross.

Text: You know that polluted air, water and land are harmful to plants, animals and of cause people. As a result of our investigations we have found out that some parts of our village are polluted. Many years ago the Bayandaika River was deeper and wider. We swam there and there was small fish there. But now some people put their garbage on the banks and water is polluted.

We sometimes throw litter in the streets and there are some rubbish heaps on the wrong places. It’s the most important problem. Next. There are a lot of old houses in Bayandai where children play and it is dangerous that they can fire them.

We try to control litter. All enterprises/ offices work together to clean up the village. There are some laws which punish people who throw garbage on the streets.

One more problem is planting trees. Each person should plant at least one tree and take care of it. You pupils can also take care of our grove.

We should keep Bayandai tidy. It is our home. We must take care of it for ourselves and for future generations.

(Двукратное прослушивание текста записи. Обсуждение результатов обозначения мест загрязнения села Баяндай на карте. Карта создана учащимися на уроке информатики в программе Paint) (Рисунок1).

Teacher: What ecological problems are there in Bayandai?

(Учащиеся отвечают на вопрос, аргументируя свою точку зрения и приводя дополнительно другие примеры из собственных наблюдений. )

The problems of our village

  • litter
  • rubbish heaps
  • old houses
  • planting trees
  • water pollution

IV. Монологическое высказывание.

Teacher: Our school also takes part in the solution of the environmental problems in Bayandai. Now let’s speak about it.

(Учащиеся формируют собственное монологическое высказывание по теме. )

Ecological Programme of our School

  1. Talks with pupils about ecology.
  2. Cleaning of the school territory.
  3. Planting trees and flowers near school.
  4. Cleaning of the Bayandaika River.
  5. Ecological parties at school.

IV. Выполнение тестов.

Teacher: There are some pictures about protection of the environment. Choose the proper signs to them.

Учитель информатики: Откройте на рабочем столе компьютера файл MS Excel с именем Приложение2, тест1. Вам предлагается выполнить тест, В ячейки строки 24,выделенные голубым цветом проставьте цифры, соответствующие верным ответам. На выполнение теста дается 10 минут.

По окончании выполнения теста.

Учитель информатики: Переведите курсор в ячейку F31, где вам выставлена оценка за тест.

(Key: A3; B6; C7; D1; E5; F4; G2; H8. ) (Приложение 2)

Teacher: Next test is “Word Puzzle”. (Приложение 2)

Учитель информатики: В данном файле перейдите на тест 2, отгадайте предложенный кроссворд. Задания находятся на распечатке на столе (Приложение3).

V. Заключительный этап урока. Подведение итогов, домашнее задание.

Teacher: Well, our lesson is almost over. We’ve spoken about ecology and the importance of keeping the environment clean. Pollution is getting worse and worse. But I’m sure that you’re real friends of our planet. We all must do our best to keep air, water and land clean. We must remember that “Taking care of the Earth is everybody’s business”.

Your hometask is to write an appeal to the local residents to keep our village clean.

Thank you for being active at the lesson. Your marks are the following.

(Учитель оценивает работу учащихся на уроке).

Teacher: Now listen to the poem “Oh, Russia!”

The lesson is over. See you tomorrow.