Информационные технологии на уроках английского языка . Открытый урок по теме: "Школа", 6-й класс

Разделы: Иностранные языки

Класс: 6


Цели урока:

1) Научить учащихся в высказываниях по теме “Школа”.

2) Использовать активную лексику уроков темы, стишки и рифмовки.

3) Формировать прочные лексические навыки, умение комбинировать лексику в новых ситуациях, умение выражать мысли своими словами.

4) Повторить грамматические структуры ‘I do’ (Present Simple), ‘I did’ (Past Simple), ‘I have done’ (Present Perfect).

5) Воспитывать активность и трудолюбие.

Ход урока

I этап. Оргмомент.

Teacher: Good morning! Today we are going to have a lesson-excursion of our school. We have many guests. They want to know where you learn. They want to look at your classrooms. Your task is to tell everything about our school and to show classes and other rooms. My friends will help me in this.

Ведущий: Добрый день! Сегодня мы проводим урок – экскурсию по средней школе №21.

Здесь присутствует много гостей. Мы рады видеть всех. Они хотят узнать, где вы учитесь. Они хотят увидеть ваши классные кабинеты. И наша задача состоит в том, чтобы им всё показать и рассказать. Мои друзья помогут нам в этом.

P1: Look at our school. It is a tall and beautiful building. Let us enter it. <рисунок 1>

P2: Взгляните на нашу школу. Это высокое и красивое здание. Давайте войдём в него.

a) фонетическая зарядка.

P1:

Mind the clock P2: Встать пораньше не забудь…
And keep the rule; Трудолюбивым, умным будь!
Try to come В школу ты не опоздай,
It time to school. На уроках не зевай!

Teacher: We have a guest today. His name is Neznaika. He wants to know about your school too. But the trouble is that he caught a cold yesterday and can’t speak.

Ведущий: А у нас гость. Его зовут НЕЗНАЙКА. Он тоже хочет узнать о нашей школе. Но беда в том, что он вчера простудился и не может говорить.

P2: Can you read his questions?

Ведущий: Вы можете прочитать его вопросы?

b) речевая задача.

P1: 1) How many lessons do you have to day?

P2: 2) What lessons do you have besides English?

P3: 3) Which lessons do you like best of all?

P4: 4) What lessons was the most difficult?

Teacher:

Thank you, boys and girls. Your answers are good.
LIVE AND LEARN. It`s a proverb. Let`s translate it.
What other proverbs do you know?

PP: IT IS NEVER TOO LATE TO LEARN.

MEN LEARN WHILE THEY TEACH.

II этап.

P3:

Let’s go on an excursion of our school.
Welcome to our school!
We are on the ground floor now.
You can see some cloakrooms.
We leave our coats, hats, boots here.

P4: Продолжим нашу экскурсию. Добро пожаловать в нашу школу! Мы находимся в фойе.

Вы можете увидеть несколько раздевалок. Дети оставляют верхнюю одежду, шапки и обувь здесь.

P3:

Take off your warm coat,
The weather is cold.
The wind is blowing
Where are we going?

P4:

Зашли вы в школу, здесь тепло…
Охотно снимите пальто.
Бушует ветер во дворе,
А мы уже давно в фойе.

P4: We are going to the left corridor. <рисунок 2>

P5:

Школа ждёт гостей всегда,
Рады видеть всех мы…
Показать всё, рассказать,
Посмотреть со стороны.

P4: On the left you can see the principle’s office with a secretary in it. <рисунок 3>

P5: Здесь вы видите приёмную с секретарём.

P4: (continues): The principle’s name is Yuri Dmitrievich. He is very strict.

P5: Нашего директора зовут Юрий Дмитриевич. Он очень строгий. <рисунок 4>

P4:

All, that he does
Does with his might;
Things done by halves
Are never done right.

P5:

Всё, что он не делает…
Делает с умом.
Начатое дело
Не оставит на потом.

<рисунок 5>

P6: On the right you can a TV classroom and a computers classroom where students learn to work on computers and make programmers on subject.

P7: Справа по коридору находиться компьютерный класс, где учащиеся нашей школы работают на компьютерах и составляют программы по предмету. <рисунок 6>

Составить презентацию…

Задача всем ясна.
Стоит потрудиться
С ночи до утра…
Школа здесь не отстаёт,
Мы пишем презентации,
Почти как диссертации
Весь учебный год.

P8: On the left you can see 3 workshops for boys and girls. Our boys work with metal and wood in them. And girls like to knit.

P9: В нашей школе можно увидеть 2 учебные мастерские для мальчиков и девочек.

Мальчики в одной мастерской работают с металлом, а в другой по дереву. А девочки любят вязать. <рисунок 7>

P8:

Drive the nail aright, boys,
Hit it on the head;
Strike with all your might, boys,
While the iron’s red.
When you’ve work to do, boys,
Do it with a will;
They who reach the top, boys,
First must climb the hill.
Standing at the foot, boys,
Looking at the sky,
How can you get up, boys,
If you never try?
Though you stumble off, boys,
Never be downcast:
Try, and try again, boys
You’ll succeed at last.

P9:

Гвоздь забить, ребята,
Задача не проста…
Вся эта работа
Начнётся с молотка.
Достигнуть хочешь высоты -
Будь с железом ты на “ТЫ”.
Делай всё с желанием
И приложи старание.
Стоя на носочках,
Глядя в небеса…
Достигнуть той вершины,
Не трудясь нельзя.
Что-то не получится…
Смотри не унывай.
Учись, трудись и снова
Ты к станку вставай!

<рисунок 8>

P1: At the end of the corridor there is a big gymnasium. We have physical training lessons here.

We do exercises, play basketball, volleyball and other games.

P2: В конце коридора имеется большой спортивный зал. Здесь проходят уроки физкультуры. Мы делаем зарядку, играем в баскетбол, волейбол и другие игры.

P3: “My Hands Upon My Head”

My hands upon
My head I place,
On my shoulders,
On my face,
Then I put them
In front of me,
And gently clap:
One, two, three.

P4:

Любим физкультуру очень,
И со спортом дружим мы.
Подтянуться на уроке
48 раз должны.

<рисунок 9>

P5: On the right you can see a dining-room.

We have meals during the breaks here. The students on duty help to lay the tables.

P6: -Tell me, little Pete what you like to eat?

P7: -Well I like to eat what is good and sweet.

P8:

Чтобы думать мы могли,
Мы в столовую пришли.
Кормят вкусно здесь всегда
И горячая еда.
Также есть буфет у нас,
А буфетчица-то класс! <рисунок 10>

P9: We like to eat bans, rolls, cakes with a cup of tea, meat, fish and vegetables.

P1: Справа вы видите столовую. Здесь ребята обедают во время перерыва. Напротив столовой у нас расположен бассейн.

P2: Opposite the dining-room we have a swimming-pool.

P3:

Летом ездим мы на юг,
В море там купаемся.
А зимой мы в школе
Бассейном наслаждаемся.
Любим плавать и нырять
Все команды выполнять. <рисунок 11>

P4: I like to swim.

I like to swim,
I like to jump,
I like to run about.
I like to swim,
I like to sing,
I like to laugh and shout.

P5: There is a stage here too. We often have school-parties and concerts here. We like to dance.

P6: Также у нас есть актовый зал и сцена. <рисунок 12>

P7:

Танцевать на сцене
Очень любим мы.
И за нами хорошо
Наблюдать со стороны…
А наши музыканты
Так тренируют нас…
Что хочешь, иль не хочешь,
Но пустишься ты в пляс.

III этап

Teacher: Listen to the story.

Brian loves music. He can sing and play the guitar. But he isn’t very good at school. He sits next to Judy. She always answers questions in class. She is very hard-working. Brian loves Judy, but he is very shy…

I sit next to her, she sits next to me
She uses my pens, my dictionary,
But she doesn’t see me, doesn’t speak
Monday, Tuesday, five days a week.
She doesn’t love me now.
She doesn’t know me now.
But she’s my girl.
She’s my baby.

Teacher says I’m no good, I’m lazy
She’s good at math and history.
She answers the questions, she knows
But after class she doesn’t talk, she goes.

When she hears me sing, hears me play
She can understand what I say.
Now it’s not a problem. Now it’s OK
We can meet every day, every day.

Ведущий:

Answer my questions, please:
Does Brian love music?
Can he sing and play the guitar?
Is Brian very good at school?
Where does he sit?
Does Judy always answer questions in class?
She is very hard-working, isn`t she?
What kind of person is Brian?

P8:

There is also a library with a reading room in it.
We are good friends
My books and I
We are good friends
Can you say why?

We take out many interesting books and text-books here, newspapers and magazines. The librarian’s name is Irina Gennadyevna.

P9: ‘I Hope’

I hope you like
To look in a book each day!
I hope you like
To read a good book each day!
I hope you like
To give it much care each day!

 

Книги – вот мои друзья,
Здесь профессия моя.
Очень книги я люблю,
И на время вам даю.

<рисунок 13>

Teacher: By the way I have a riddle. Try to guess.

What Are They?

We have friends
They cannot play
And cannot see,
But they are good
To you and me. (Books)

P1: Let’s go upstairs to the 1st floor.

P2: Ну что, ещё вы не устали?

Идём мы на 2-й этаж.

Взгляни, какая рекреация На этаже у нас. <рисунок 14>

P3: Here we can see a nice recreation, a Russian room, an English room, a Biology room, Physics room.

P4: Здесь прекрасная рекреация, кабинет русского и английского языков, кабинет биологии и физики.

P5: There is a teacher’s room with a time-table and desks for teachers.

P6:

А здесь учительская наша,
Здесь наши все учителя.
Какой урок по расписанию –
Они ответят вам всегда. <рисунок 15>

Teacher: Children, and what is your time-table for today?

P7, P8, P9: We have Russian, History, English…

Teacher: But Neznaika has Nick’s time-table. Look here! I think that Nick is a very busy boy. In the morning he goes to school. He has no time to lose. Look and think about Nick’school and home activities and hobbies?

(Учитель разворачивает плакат с расписанием Ника)

Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Weekend
7p.m

Hockey Club

5p.m

Helps his friends

5p.m

MUSIC

7p.m

English speaking club

Helps his mother about the house Cinema, books his friends

Ведущий: Ребята! НЕЗНАЙКА принёс расписание Ника. Взгляните! Я думаю, Ник очень занят. У него много видов деятельности.

Составить предложения…
Задача не из лёгких.
Но нам всегда даются
Такие “заготовки”

P1: To my mind Nick is an interesting person. On Monday he goes to Hockey Club. He is fond of sport. I am sure he is in good sport shape.

P2: I am sure Nick is a good friend. He is attentive to his classmates and helps them to study well.

P3: As far as I see, Nick is fond of music. He has a good ear for music. I am sure he goes to music school.

P4: Nick is a good pupil and a good friend, I consider. He helps his friends at school and he helps his mother about the house. Nick friends like to play with him.

Teacher: Yes, I agree with you. Who knows a poem about friendship?

P5:

Friendship is a thing for two,
Three or four, even more,
Like a song that’s made to sing
Friendship is a doing thing.

P6:

Дружба – это для двоих,
Для троих, иль четверых.
Всё, что дружбою зовётся,
Легко в песенке поётся.

P7: Let’s continue our excursion. On the right you can see a Math-room, a Russian room and a History room.

P8: Продолжим экскурсию. На данном этаже у нас расположены кабинеты математики, русского языка и кабинет истории.

P9: We are going to the second floor upstairs.

P1: We can see an English room, an Art room, a Chemistry room, some Russian and Literature rooms and a History room too.

P2: There is also a Geography room.

P3:

География подчас
Нас сильно увлекает…
Мы любим путешествовать
И это каждый знает.

P4: Our school stands in a big yard as you can see through the windows.

P5: Наша школа стоит в большом дворе.

Вы это можете увидеть из окна.

P6:

О школа! Как бедный израненный зверь,
Но ты не сдаёшься, не унываешь,
Открыта для всех – в знания дверь.
С добром ты встречаешь,
С добром провожаешь.

IV этап.

Teacher: We are at our lesson in the classroom again.

I can read, I can write, Мы пишем и читаем,
I can speak English too. По-английски говорим,
I like learning English Изучаем мы английский…
And what about you? В совершенстве знать хотим.

<рисунок 16>

 Together: (Все) We love it too.

Teacher:

Then, answer my questions, please.
Have you shown our classrooms?
What classrooms have you shown?
What floors have you been on?
How many lessons did you have yesterday?
Did you have an English lesson yesterday?
Did you do morning exercises yesterday?

When did you put your school things info your schoolbag: in the morning before you go to school or in the evening before you go to bed?

Ответы учащихся

  1. Yes, we have. We have shown our classrooms.
  2. We have shown many classrooms. Such as a computer classroom, workshops for boys and girls, a big gymnasium, a swimming-pool, a Geography room.
  3. We have been on the ground floor, on the 1st floor and on the 2nd floor.
  4. We had 6 lessons yesterday. They are…
  5. Yes, we did. We had an English yesterday.
  6. Yes , we did.
  7. We put our school things into our schoolbags in the evening before we go to bed.
P7:

‘Our School’
Our school is the best.
And teachers are good there.
We go to school not to rest
But to learn clever thought and ideas.
Many subjects are taught in our school:
They are Literature, English, Biology,
Physical education in the swimming pool,
History, and Information technology.
Some pupils don’t like school.
But they are really few.
They have to know a good rule:
Learning is not an easy thing to do.
Floors in school are clean.
Air in classes is cool.
How here is good -
Therefore I love my school!

<рисунок 17>

P8:

Моя школа
Моя школа лучше всех,
В этой школе есть успех.
В ней прекрасные предметы
В ней прекрасные поэты,
В школе есть учителя
Всех прекрасней для меня.
Правда много задают.
Хорошо хоть нас не бьют.
В школе ходим мы спокойно;
Не бежим и не орём.
Но как только скажут: “Вольно!”
Все мы разом заорём.
Ладно, ладно, это шутка,
Не нахмуривайте лбы.
Просто очень любим школу,
Школу очень любим мы!

Teacher:

You are going to write a letter to your pen-friend who lives in another town. What will you tell him about your school?
Tell your friend from another school about your English lessons.
Write about your favorite subject, about your physical training lessons.
Our time is out.
Let’s give a word to my assistants.
I think that your marks are 5-s for today.
You really were active and tried your best.
Good luck for everybody.
See you at the lessons.

Ведущий: Вы были активными и старались. Дома вы будете писать письмо вашему другу, который живёт в другом городе. Расскажите вашему другу из другой школы об уроках английского языка. Напишите ему о любимом предмете, об уроках физкультуры.

Приложение