Сценарий рождественского утренника "Merry Christmas"

Разделы: Иностранные языки, Внеклассная работа


Предлагаемый сценарий рождественского утренника на английском языке предназначен для учащихся 3 – 5 классов с углубленным изучением английского языка по УМК Верещагиной И.Н. и др. издательства «Просвещение» в сочетании c аутентичным УМК “WELCOME”, Teachers’ Resource Book “Teaching Young learners: Action Songs, Chants & Games” издательства Express Publishing.

“Action Songs” - песни с движениями, “Chants” – повторяющееся пропевание, скандирование слов и фраз в заданном ритме под музыкальное сопровождение в стиле джаз или рэп представляют собой эффективный метод отработки произношения, фразового ударения и правильного ритмического оформления языковых структур, запоминания или повторения лексических единиц, грамматических структур, развития навыков и умений аудирования, устной речи. Они позволяют объединить, сочетать речь с движениями, тем самым, обеспечивая психологическую и физическую разгрузку, а при наличии видео ряда облегчают понимание языкового материала. Кроме того, они дают детям возможность играть с языком, импровизировать, изображать мимически содержание проговариваемого материала, дают возможность ролевой игры, объединяют детей в команду, в коллектив, создают ситуацию успеха. Игры на английском языке развивают познавательные и психомоторные способности детей, обеспечивают их социализацию, учат сотрудничеству, самодисциплине, уважению и соблюдению правил, чувству времени.

Цель мероприятия:

  • Привить интерес учащимся к изучению английского языка, повысить их мотивацию;
  • Продолжить развитие кросс культурной компетенции, создать условия для формирования у обучающихся интереса к культуре и традициям изучаемого языка;
  • В игровой форме проверить и закрепить ЗУН учащихся;
  • Развитие языковых способностей учащихся, готовности к коммуникации;
  • Развивать творческую активность учащихся.

Оборудование:

Компьютерная презентация, выполненная на основе книги для внеклассного чтения на английском языке “The Story of Santa Claus” Jenny Dooley издательства Express Publishing, с аутентичным аудио сопровождением.

Речевой материал:

Фильм-сказка, аутентичные аудио-тексты, тексты, стихи, песни, песни с движениями, игры

(action songs, chants & games), музыкально-ритмические упражнения на координацию речи и движений по темам: «Времена года», «Погода», «Цвета», «Виды деятельности», «Праздники»

Список литературы:

“Holidays Go Round And Round” Кэрролл Кэтлин, Новиковой Марины издательства «Химера», Teachers’ Resource Book “Teaching Young learners: Action Songs, Chants & Games” издательства Express Publishing, журнал “Speak Out” издательства ГЛОССА.

Содержание сценария. (Утренник проводится в актовом зале гимназии, сопровождается кадрами презентации на экране).

На экране кадр №1: снеговик. Звучит фонограмма песни “Merry Christmas”.

Учащиеся 3, 4 классов и родители входят в зал, их встречают ведущие: учитель английского языка и учащиеся 5 класса.

На экране кадр №2:Санта Клаус в лесу. Звучит фонограмма песни “Merry Christmas”

Учащиеся 3, 4 классов и родители рассаживаются по местам.

Ведущая (учитель): Dear friends! You are welcome to our Christmas party! Please, take your seats! All of you are learning English and I hope it will be interesting to you to learn more about this holiday and the way it is celebrated in England, in the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland.

You know that in Russia Christmas is celebrated on the 7th of January, but in many other countries, as well as in Great Britain it is celebrated on the 25th of December. And soon all of us will celebrate the New Year. So, I wish you Merry Christmas and a Happy New Year!

The pupils of the 5th form will help me today. And I invite all of you to take part in our party!

На экране кадр №3Дворец Парламента в Лондоне, как один из символов Великобритании.

Звучит фонограмма английского танца. Учащиеся 5 класса танцуют английский танец.

На экране кадр №4: Звучит фонограмма песни “Silent Night”, одной из распространенных, традиционных рождественских песен. Учащиеся 5 класса исполняют песню.

На экране кадр №5: Звучит дикторский текст под музыку о Рождестве.

Christmas is bright snow,
A walk in the village,
Delicious sweets,
Happy songs,
Golden family nights,
And brilliant stars.
Christmas is love…

Кадр №6. Ученик 1:

It’s Christmas! Merry Christmas!
Yes, it’s merry, merry Christmas, it’s time for hanging stockings,
It’s time for riding sleighs,
It’s time for jolly greeting,
Snow and holly, overeating,
Oh, I love you merry Christmas!
You’re the best of holidays.

Кадр № 7 Ученик 2:

Mommy, Daddy, Quick! Let’s go
And stand beneath the mistletoe.
You kiss me and I’ll kiss you,
Here comes sister, kiss her too.
Mommy, Daddy, Quick! Let’s go
And stand beneath the mistletoe.

Кадр № 8. Ученик 3:

I’m dreaming of a white Christmas
Just like the ones I used to know,
Where the tree tops glisten,
And children listen
To hear sleigh bells in the snow.

Кадр № 9. Ученик 4:

I’m dreaming of a white Christmas
With every Christmas card I write.
May your days be merry and bright,
And may all your Christmases be white!

Кадр № 10. Ученик 5:

Who’s got the beard that’s long and white?
Santa’s got the beard that’s long and white.
Who comes around on a special night?
Santa comes around on a special night.
Special night, beard that’s white –
Must be Santa, must be Santa
Must be Santa, Santa Claus.

Кадр № 11. Ученик 6:

Who’s got boots and suit of red?
Santa’s got boots and suit of red.
Who wears a long cap on his head?
Santa wears a long cap on his head.
Cap on head, suit that’s red,
Special night, beard that’s white–
Must be Santa, must be Santa
Must be Santa, Santa Claus.

Кадр № 12. Ученик 7:

Who’s got a great big cherry nose?
Santa’s got a great big cherry nose.
Who laughs this way, “Ho, Ho, Ho?”
Santa laughs this way, “Ho, Ho, Ho.”
Ho, Ho, Ho, cherry nose,
Cap on head, suit that’s red,
Special night, beard that’s white–
Must be Santa, must be Santa
Must be Santa, Santa Claus.

Кадр № 13. Ученик 8:

Who very soon will come our way?
Santa very soon will come our way.
Eight little reindeer pull his sleigh.
Santa’s little reindeer pull his sleigh.

Кадр № 14. Ученик 9:

Reindeer sleigh, come our way,
Ho, Ho, Ho, cherry nose,
Cap on head, suit that’s red,
Special night, beard that’s white–
Must be Santa, must be Santa
Must be Santa, Santa Claus.

Кадр № 15. Появляется Санта Клаус, Ученик 10:

Up on the housetop the reindeer pause,
Out jumps good Old Santa Claus.
Down through the chimney with lots of toys,
All for the little one’s Christmas joys.

Кадр № 16. Учитель:

Now, children, we are going to watch a film. It is about the legendary person – the story of Santa Claus.

Please, sit quite, be attentive, try to understand and enjoy the fairy tale!

Ведущие занимают места в зале на первом ряду.

Начинается демонстрация слайд фильма с аудио фонограммой (фильм выполнен в виде компьютерной презентации)

Сначала без музыки. учитель спрашивает: Did you like the film? Did you like Santa Claus? Was he kind? Why do you think so? (He gave presents to all the children)

Now let’s sing together about Santa Claus! First repeat the words after me! (Повторяют слова песни). Now let us sing to the music! – Включается музыка. Все поют. По окончанию песни учитель приглашает всех встать вкруг (полукругом лицом к экрану)

Учитель: Now, children, come here, make a circle (semi circle)we are going to have fun together.

Кадр № 45 без музыки. Ученик 11 говорит и показывает действия: Моя рука, твоя рука. Мы растем вместе. Ты и я, мы вместе играем. Затем просит всех повторить за ним. Repeat after me! My hand, Your hand.Together we grow.You and me, We play together!

Кадр № 46 с музыкой

Now listen to the music and repeat after me! (Еще раз делают все вместе под музыку)

Кадр № 47 без музыки. Ученик 12:

Everybody! Show me your right hand (turn right),
Now your left hand (turn left)
Right foot (put out your right foot),
Left foot (put out your left foot)
Right eye (point to your right eye),
Left eye (point to your right eye).

Look at me and repeat everything after me! This is… (Tape script 14 “Teaching Young Learners”)

This is my right hand, (put out your right hand)
This is my left. (put out your left hand)
I turn it to the right, (turn your right hand slightly to the right, palm upwards)
I turn it to the left. (turn your left hand slightly to the left, palm upwards)

This is my right foot, (put out your right foot)
This is my left. (put out your left foot)
I turn it to the right, (turn your right foot slightly to the right, toes upwards)
I turn it to the left. (turn your left foot slightly to the left, toes upwards)
Right hand, left hand, (put out your right hand, then your left hand, as you sing the refrain. Do the same with your right and left foot)
Right hand, left hand,
Right foot, left foot.
Right foot, left foot.

This is my right eye, (point to your right eye)
This is my left. (point to your left eye)
I look to the right, (turn your head slightly and look to the right)
I look to the left. (turn your head slightly and look to the left)

This is my right ear, (point to your right ear)
This is my left. (point to your left ear)
I listen to the right, (cup your right ear with your palm)
I listen to the left. (cup your left ear with your palm)

Right eye, left eye, (point to your right and left eye and right and left ear, as you sing the refrain)
Right eye, left eye,
Right ear, left ear,
Right ear, left ear.

This is my nose! (point to your nose)
I’ve only got one! (indicate “one” with your index finger)
But I can still smell right,
And I can still have fun.

This is my mouth! (point to your mouth)
I’ve only got one, too! (indicate “one” with your index finger)
Do you want me to shout, (shout when you sing “shout”)
Or be a friend to you? (put your arm around your partner’s shoulder)

Кадр № 48 с музыкой то же самое.

Кадр 49 без музыки. Учитель предлагает повторить цвета. Цвета появляются каждый по щелчку, и названия тоже. Let us review the colours!

Ученик 13:

Now say and act with me! Colours and Movement (Tape script 05)

Red, Red,
Red, pink, blue,
Me and you.
Blue, blue,
Blue, green, white,
Let’s turn right.
White, white,
White, yellow, black,
Let’s turn back.
Black, black,
Black, pink, brown,
Let’ fall down.

Кадр №50 Now to the music! Включается музыка. Повторяют еще раз.

Учитель: Now, children, tell me the names of the seasons!

Кадр№ 51 По щелчку появляются сезоны и их названия. (Winter, spring, summer, autumn)). Right you are!

What season comes before winter? – Quite right! Autumn!

Кадр №52 What colours are autumn leaves? (yellow, red, orange, brown…)

Now I’ll ask the pupils of the 5 form to take their places in the middle of our circle and help me! First I’ll read the poem and my friends will show you the action. Then one pupil will recite the poem and you all repeat the words and the movement. Let’s start!

Учащиеся 5 класса с разноцветными осенними листьями повторяют слова рифмовки и, двигаясь по кругу, совершают действия с листьями, демонстрируя содержание этой рифмовки. Now to the music!

Кадр №53 с музыкой. Autumn Leaves (Tape script 04)

Round and round they go,
Orange leaves,
Yellow and brown,
Fly up and fall down,
Here and there,
In windy weather,
They all fall down together.

Учитель: All the leaves have fallen down. Winter has come.

Кадр № 54. Do you like winter?

Кадр №55 Вопрос и картинки появляются по щелчку

What is the weather like in winter? (Cold, frosty, windy, snowy, sometimes rainy…)

Кадр №56 Все появляется по щелчку.

What can we do in winter? (To skate, to ski, and to play snowballs, to sleigh…)

Кадр № 57

Кадр № 58

Кадр № 59

Кадр № 60

Кадр № 61

Кадр № 62

Кадр № 63

Кадр № 64

Все появляется по щелчку

Now let us play! Make two teams! The pupils of the 5 form will help me again.

Кадр № 65

Кадр № 66

Кадр № 67

Кадр № 68

Кадр № 69

Рифмовка сначала проговаривается, на экран появляются по очереди картинки с зонтиком, курткой, солнцем в очках, лыжами и снежным облаком. Затем выполняется с движениями под музыку

Кадр № 70 - с музыкой. Одна команда говорит, другая отвечает, выполняя, соответствующие содержанию рифмовки, действия. Затем меняются ролями. Winter Weather (Tape script 10)

Take an umbrella.
It isn’t raining.
Take your jacket.
It isn’t cold.
Take your sunglasses.
It isn’t sunny.
Take your skis.
Oh, yes, it’s going to snow!

Кадр № 71. Учитель: Children! Do you like holidays? What holidays do you like best? What holiday do people in Great Britain celebrate on the twenty fifth of December? Right you are! Christmas!

Let us listen to the poem The Christmas Star!

Кадр № 72. The pupils of the 3 form are welcome!

Little star, little star,
Little Christmas star.
Shine on me, shine on us,
Shine on everyone.
Catch a star, catch a star,
Catch a falling star.
Make a wish, make a wish,
Make a wish for Christmas.

Кадр №73. Look at the screen, read and repeat after the tape!

Включается музыка. (The Christmas Star. Tapescript 13)

На экран демонстрируются слова рифмовки. Звучит фонограмма и все дети повторяют за диктором слова.

Кадр № 74 без музыки. And what do people usually do on holidays? (sing, dance, play, congratulate each other, give presents to the nearest and dearest, to their friends, visit their relatives and friends, have fun…) We are also having fun together.

Who wants to recite poems? You are welcome! Дети рассказывают стихи.

And now we are going to sing!

Кадр № 76

Кадр № 77

На экране показываются слова и анимация песен “Twinkle, twinkle little star…”, “Mulberry bush”, “Jingle Bells”

Twinkle, twinkle little star
Twinkle, twinkle little star
How I wonder what you are.
Up above the world so high,
Like a diamond in the sky.
Twinkle, twinkle little star
How I wonder what you are.
When the blazing sun has gone,
When he nothing shines upon,
Then you show your little light,
Twinkle, twinkle all the night.
Twinkle, twinkle little star
How I wonder what you are.
Twinkle, twinkle little star
How I wonder what you are.
Up above the world so high,
Like a diamond in the sky.
Twinkle, twinkle little star
How I wonder what you are.

 

Mulberry bush

Here we go round the mulberry bush,
The mulberry bush, the mulberry bush;
Here we go round the mulberry bush,
On a cold and frosty morning.

This is the way we clap our hands,
Clap our hands, clap our hands,
This is the way we clap our hands,
On a cold and frosty morning.

This is the way we stamp our feet,
Stamp our feet, stamp our feet,
This is the way we stamp our feet,
On a cold and frosty morning.

This is the way we wash our clothes,
Wash our clothes, wash our clothes
This is the way we wash our clothes,
On a cold and frosty morning.

This is the way we iron clothes,
Iron clothes, iron clothes
This is the way we iron clothes,
On a cold and frosty morning.

This is the way we sweep the floor,
sweep the floor, sweep the floor,
This is the way we sweep the floor,,
On a cold and frosty morning.

Here we go round the mulberry bush,
The mulberry bush, the mulberry bush;
Here we go round the mulberry bush,
On a cold and frosty morning.

 

Jingle Bells

Jingle bells, jingle bells,
Jingle all the way!
Oh, what fun it is to ride
On a one-horse open sleigh!

Jingle bells, jingle bells,
Jingle all the way!
Oh, what fun it is to ride
On a one-horse open sleigh!

Dashing through the snow,
On a one-horse open sleigh,
Over the fields we go,
Laughing all the way!

 

Bells on bob-tails ring,
Making spirits bright –
What fun it is to ride and sing
A sleighing song tonight!

Jingle bells, jingle bells,
Jingle all the way!
Oh, what fun it is to ride
On a one-horse open sleigh!

Jingle bells, jingle bells,
Jingle all the way!
Oh, what fun it is to ride
On a one-horse open sleigh!

Все дети поют вместе. У микрофона Santa Claus и ведущие:

Merry Christmas to you, dear children! Merry Christmas to every body!

Merry Christmas and Happy New Year!

Дети под музыку выходят из зала.