Совершенствование навыков чтения с детальным пониманием прочитанного. Тема урока: "Бытовое обслуживание"

Разделы: Иностранные языки


Основная задача урока: совершенствование навыков чтения с детальным пониманием прочитанного, активизация изученной лексики по теме и совершенствование грамматических навыков, совершенствование монологической и диалогической речи.

Воспитательная задача: культивировать истинные ценности духовности, доброты, заботы о других, трудолюбия, веры в людей, будущее. Формировать у учащихся индивидуальный стиль деятельности.

Оборудование: рекламная доска, видеосюжеты, раздаточный материал: карточки с грамматическим заданием; карточки с различными текстами по теме; магнитофон с записью телефонного звонка для ролевой игры; карточки для самоконтроля.

Начало урока: приветствие, сообщение темы и цели урока.

ХОД УРОКА

I. Задание:

1) Какие вопросы и ответы можно услышать в фотосалоне, в пошивочной мастерской, в сапожной мастерской, в часовой мастерской?
2) Почему бытовое обслуживание так необходимо для общества?
3) Объясните, что вы делаете, когда приходите в пошивочную мастерскую?
4) Каким образом часовой мастер может помочь вам?
5) Объясните разницу между мужским и женским залами парикмахерской.
6) Будьте добры, объясните, что такое косметический салон.
7) Не могли бы вы объяснить, что может предложить вам химчистка.

II. Классу предлагается текст с лексико- грамматическим заданием, необходимо выбрать правильный вариант. Предусматривается правильное употребление глаголов to make, to do,to tell, to say; степени сравнения прилагательных, временные формы глаголов.

III. Следующее задание предлагает три текста в одном. Необходимо прочитать каждый рассказ в логической последовательности, помня, что каждый текст повествуется от первого лица.

IV. Этот вид работы предлагает вам семь абсолютно разных по содержанию текстов ; каждая ученица работает со своим текстом: читает его, понимает содержание, затем девочки работают в парах, группах, задают вопросы друг другу, чтобы понять содержание прочитанных текстов, каждая старается понять и запомнить как можно больше текстов. Затем пересказывают учителю все, что они запомнили. Все тексты связаны с темой урока. (данное задание предлагалось старшим преподавателем Лингвистистического Университета учителям города и района на курсах в декабре 2005 г.)

Текст 1 повествует историю о портном, о важности его профессии. Портной должен быть современным, отвечать всем требованиям времени. В тексте показывается разница между портным мужского и женского салона. Войдя в мастерскую вам предлагается материал, разные фасоны, с вас снимают мерку, назначают время примерки.

Текст 2 рассказывает о жизни сапожника. Герой рассказа помнил этого сапожника, когда был еще ребенком, так как отец нашего героя пользовался его услугами. Этот сапожник был мастером своего дела. Он шил замечательные туфли, делая это быстро и качественно. Более того цены, предлагаемые им, достаточно приемлемы. Герой рассказа с удовольствием повествует нам о том, как он любил посещать мастерскую портного, где всегда мог надеяться на работу высокого качества.

Текст З. Герой этой истории Том. Его миксер неожиданно вышел из строя, и он решил воспользоваться услугами мастера по ремонту электроприборов. Но цены на услуги оказались настолько высокими, что Том решил купить новый миксер.

Текст 4. Косметическая клиника для мужчин и женщин дает консультации и предлагает услуги омолаживания и даже изменения внешности. Положим вас не устраивает ваш нос, вам его с удовольствием изменят. Вы можете воспользоваться услугами этой косметической клиники.

Текст 5. Том организует вечеринку в своем доме и приглашает своих друзей, Мартина и Джилиан. Но у друзей возникла проблема. Костюм Тома и платье Джилиан нуждались в чистке. Семейной паре пришлось отправиться в химчистку, но на быстрое обслуживание они не могли рассчитывать и были расстроены, что пропустят дружескую вечеринку. Но к величайшему удивлению их обслужили быстро и качественно. Муж и жена были счастливы что встретятся с другом.

Текст 6. Действие происходит на заправочной станции, где высокий уровень обслуживания. Пока машины заправляют, их владельцы могут посидеть в приятном кафе и пообщаться за чашкой чая или кофе.

Текст 7. Очень много компаний предлагают различные виды услуг, каждая старается представить своим посетителям высокий уровень обслуживания по приемлемым ценам.

V. Задание: Драматизировать ситуации. Представьте, что вы находитесь: а) в парикмахерской ; б) в сапожной мастерской; в) в мастерской по ремонту электроприборов; д) в химчистке.

VI. Ролевая игра: “Горячая линия “Каждый попробует себя в роли директора “Предприятия Бытового Обслуживания. “Итак, звонит телефон, вы находитесь на линии, директор вас слушает. Говорите, пожалуйста.

VII. А сейчас перейдем к рекламе. У нас на уроке много гостей. Здесь присутствуют не только учителя городских школ, но и учителя школ района. Итак, используя видео клипы, давайте расскажем им, какими видами услуг население нашего города и района могут пользоваться.

1. Парикмахерская.
2. Пошивочная мастерская.
3. Сапожная мастерская.
4. Часовая мастерская.
5. Фотография.
6. Ремонт электроприборов.
7. Станция техобслуживания.

VIII. Последнее задание: Две недели тому назад нас принял мэр района, где вы высказали свое мнение и мнения ваших родителей по поводу обслуживания в нашем городе и районе, задавали вопросы мэру о перспективах в сфере обслуживания, о новых рабочих местах для молодежи. Мне бы хотелось, чтобы сейчас вы высказали свое мнение по поводу этой встречи.

IX. Итог урока. Девочки высказывают свое мнение об уроке. Что дали им два года обучения в профильном лингвистическом классе, о своих планах на будущее. 3 ученицы из 7 уже определенно решили связать свою жизнь с продолжением изучения иностранных языков (английского) и поступлением в Иркутский Государственный Лингвистический Университет.

ENGLISH LESSON

The theme of the lesson: “HAVING THINGS DONE”.

Основная задача урока: Совершенствование навыков чтения с детальным пониманием прочитанного, активизация изученной лексики по теме и совершенствование грамматических навыков, совершенствование монологической и диалогической речи.

Воспитательная задача: культивировать истинные ценности духовности, доброты, заботы о других, трудолюбия, веры в людей, будущее. Формировать у учащихся индивидуальный стиль деятельности.

Оборудование: рекламная доска, видеосюжеты, раздаточный материал: карточки с грамматическим заданием, карточки с различными текстами по теме, магнитофон с записью телефонного звонка для ролевой игры, карточки для самоконтроля.

ХОД УРОКА

I am glad to see you girls I hope you are fine. I wish you to be successful today. Our topic is “Having Things Done”. So, let’s begin.

The first task: Girls you should start with general characteristic of available services. Here are the cards with the tasks. You are welcome.

1. What kind of questions and answers may be heard at the photographer’s, at the tailor’s, at the shoemaker’s, at a watch repair shop (the watchmaker’s)?
2. Explain, please, why these establishments are a great convenience and a time-saved arrangement for the public.
3. Describe what you can do at the tailor’s.
4. Will you tell us how a watchmaker can help you.
5. Give the difference between barber’s and hairdresser’s, please.
6. Explain, please what a beauty parlour is.
7. Would you like to tell us what the dyers do.

The second task: Now you’ll work with different texts. The first task is to circle the correct variant in this text and then read it.

In/on December I bought a kitchen mixer. It worked good/well for the first day or two but broke/destroyed down when I tried to make/do some orange juice, so/as I took/brought it back to a/the shop to have it repaired. However/whatsoever when I went back to pick it up two days later the assistant told/said me that they had replaced/exchanged the broken part but I had to pay for labour charges/duties. I gave up/refused to accept/except this because/so the mixer is only few/few days old and/but it has been treated very careful/carefully. They suppose/are supposed either/both to return my mixer without charge or refund the money.

The third task is to separate the three mixed stories and write one of them down. Add a sentence to the story you’ve chosen to say how the narrator fell about the situation. (Remember that each story is told in the first person).

Yesterday morning I dropped my watch on the bathroom floor. Once on holiday I drove up a muddy road in a forest. When I picked it up, it showed 99:99 which was certainly not the right time. Last year my cousin was on a television programme. After about 20 minutes I got stuck in the mud. I took it to a watch-maker’s yesterday afternoon. That morning, our TV set broke down completely-no picture, no sound. Of course we couldn’t get anyone to repair it in such a short time. I just couldn’t move. He said it would be ten days before I could get it back. We tried to rent one, but there were none available. After trying all sorts of things I put an old blanket under the wheels and drove out over that. Luckily we found a neighbour who let us watch hers.

The fourth task: Now let me advise different texts to you. They are also connected with our topic. First you should read and understand your own text then go to your friends and ask them to tell you about the texts they have read. Remember as many texts as you can and retell all of them.

The first text. “TAILORS IN PROVERBS AND IN TAILORS SHOPS.”

A tailor is a man whose occupation is making of outdoor clothes. A tailoress is a woman tailor. Tailoring is a very useful trade. Perhaps that is why there is business. One of them says: “The tailor makes the man”, second says that tailors must mind the fashion and another one is a little bit humorous: “The tailor’s child is worst clad”. Tailors make coats and suits. There are gentlemen’s tailors and ladies’ tailors and if you want a suit or a coat made to order, you should go to tailoring establishment.

When you go to the tailor’s you say that you wish to have a new suit. You choose the material and style. Then your measures are taken and you ask when your suit will be ready.

The tailor tells you when you will have it, but he says you must come some days earlier to it on.

Now here are some questions and statements which may be heard at tailor’s:

  • Can I order a suit here?
  • Please show me the latest styles?
  • Look at yourself in the mirror.
  • When shall I come to try it on?
  • When will it be finished?

The second text. AN EXTRACT FROM THE STORY “QUALITY” by J. GOLSWORTHY.

I new this man from the days I was a child because he made my father’s shoes. He had a little shop in a small street. There was no sign on the door of the shop that could attract people’s attention and this shoemaker had a few customers like my father who ordered their shoes only from Mr. Glesser. They knew that they could not get more comfortable shoes from any other shoemaker. I often wondered if it was difficult to make shoes and his answer was the same that it was an art. The shoemaker was a very pleasant and really talented man. He made wonderful shoes, he made them very quickly and the price was quite reasonable. I enjoyed each visit to his shop. But I didn’t have to call at this shop very often as his shoes were always of high quality, fitted me nicely and I wore them for a long time.

The third text. “AT THE APPLIANCE REPAIRSHOP”.

One day Tom went to repair shop for small appliances. He had a mixer which wasn’t working. He was wondering if a repairman could look at it and told him if he could fix it. The repairman was interested what happened. And Tom told two days ago he was preparing a dinner for several friends and when he plugged in his mixer it blew up. The cord began to catch fire and there was smoke and Tom unplugged it immediately and didn’t try to use it again. The repairman examined the mixer and told that it wasn’t serious but the entire mixer would have to be rewired and it could take several days of work and he would have to buy the necessary wires to replace. The repair job could have done by the end of the week. And it would cost 100$. Tom was upset and decided to buy a new one because it would be cheaper than he could fix this old one.

The fourth text. “THE RAEBURN CLINIC”.

The Raeburn Clinic is the countries leading hospital dedicated exclusively to cosmetic surgery for men women consultations are held only with highly experienced, earring surgeons who specialise in this very important and highly visual aspect of surgery.

Men and women of all ages benefit from Cosmetic Surgery. There is a wide range of improvement procedures including operations to refine the shape of nose. Each nose is different and experienced surgeon achieves a harmonious balance with all facial features. Of course, it is only at the Reaburn Clinic that can see on screen what improvement surgery could do for you. COSMETIC SURGERY FOR WOMEN AND MEN.

The fifth text. AN EXTRACT FROM THE STORY “ALL’S WELL THAT ENDS WELL”.

Tom is giving a party on Friday and he wants MARTIN and JILIAN to go. That’s why Jillian went into the bedroom to put away the clothes she had been ironing. Tom had probably given the invitation a week ago and Martin had forgotten until now, two days before the party. In the wardrobe she found a dress she thought she had never worn at Tom’s before, and then she noticed that Martin ‘s best suit needed cleaning. So Jillian went to the dry-cleaner’s and asked the girl to clean her husband’s suit by Friday. The assistant handed her a ticket and explained that they cleaned everything there on the spot and she was certain that they have finished it in time. They were happy that they could go to the party.

The sixth text.

How about the petrol station that invites you out of the car with a free of your cup of coffee and newspaper while its stuff pump the petrol, check the tyres and oil, wipe the inside and outside windscreen?

They charge top price but pump twice as much petrol as any other station in town.

The seventh text.

All successful companies supply products and services that a customer wants at a fair price. They also sell in pleasant surroundings and offer unforgettable service. Their staff are trained, positive, approachable, enthusiastic and knowledgeable.

The fifth task is to dramatize the situations. Imagine that you are

1) at the Hairdresser’s;
2) at the Shoemaker’s;
3) at the Repair shop;
4) at the Dry-cleaner’s.

The sixth task. Dears let’s play. The game is HOT LINE “EVERYDAY SERVICES FOR ALL”. Imagine that if you were the manager of personal service establishments. So you hold on line. Speak please.

The seventh task. And now we’ll come to the advertisement. Let me advise video clips to you. “Available services in my home town and district.

1. The hairdresser’s
2. The tailor’s
3. The shoemaker’s
4. The watch repairer’s
5. The photographer’s
6. The appliance repair shop
7. The self-service station.

The eighth task. Two weeks ago you visited the major of our district. You asked him about the outlook for the available service and the perspective of its development. I’d like you to share your thoughts of this visit. You are welcome.

The end of the lesson. Tank’s a lot for your work, girls. All of you get excellent marks. And now your impression, please. Thank you.