Открытый урок по методической теме: "Коммуникативный подход в изучении страноведения на уроках английского языка "Столица фонтанов"

Разделы: Иностранные языки


“Цель урока:

Воспитание личности школьника, способного представить свой город, используя методы коммуникативного подхода.

Задачи: 1. Развивать навыки аудирования (Listening).

2. Практиковать чтение с общим охватом содержания и поисковой

работы (Reading).

3. Расширять лексический запас (Vocabulary).

4. Развивать навыки и умения говорения (Speaking).

5. Развивать навыки письма (Writing).

Участники: учащиеся 10 класса

Оснащение: видеокассета, аудиокассета, дискета, картинки, карта

ПЛАН УРОКА

  1. Рассказ учителя и беседа по вопросам по схеме Учитель-класс, Учитель-ученик
  2. Словарь. Vocabulary. (Работа в парах) Ученик-Ученик
  3. Прослушивание аудиокассеты с записью текста. Listening. (Учитель-класс)
  4. Работа с текстом. Reading. (Работа в группах)
  5. Письмо. Writing. (Работа в группах, индивидуальная работа)
  6. Говорение. Speaking. (Ученик-класс, Ученик-Ученик)
  7. Тест. Test. (Индивидуальная работа)

Ход урока и методические рекомендации

I. Рассказ учителя и беседа по вопросам.

Учитель рассказывает о работе над школьным проектом "Санкт-Петербург 300" и его пригороде Петергофе, в процессе рассказа используя картинки, видиокассету или дискету. Называя достопримечательности, учитель просит учащихся повторять названия.

Рeterhof is an outstanding monument of the 18th century Russian art and culture. The largest structure dominating the entire ensemble is the Grand Palace <Рисунок 1>. The unique architectural and landscape-gardening ensemble is mainly composed of the Upper Gardens <Рисунок 2> and the Lower Park <Рисунок 3>, the famous palaces:

The Marly <Рисунок 4>, the Monplaisir Palace <Рисунок 5>, the Hermitage Pavilion <Рисунок 6>. Some of the fountains: the Sampson Fountain <Рисунок 7>, the Chess Hill Fountain <Рисунок 8>, the Pyramid Fountain <Рисунок 9>, the Triton Fountain <Рисунок 10>, the Little Umbrella Fountain <Рисунок 11>, the Little Oak Fountain <Рисунок 12>.

После этого учитель проводит беседу с классом по вопросам. Примерные вопросы: Do you often go to Peterhof? With whom do you usually go there?

Do you like to visit Peterhof? Are there many fountains in the park? What is your favourite one? When did you go there last time? Did you enjoy it?

П. Словарь. Vocabulary. В этом виде деятельности производится работа со словарем британских изданий. Ученикам дома необходимо было выписать значения некоторых слов, предложенных учителем на предыдущем уроке. Этот вид деятельности предполагает подготовку к следующему виду (работа с текстом). Проверка знания значения слов проходит в режиме: Ученик-Ученик.

Один ученик называет значение слова по английски – другому необходимо назвать его.

1. The quality of being strong; power. – Strength

2. A stream of water made to rise or shoot up; a structure designed for such a stream.

Fountain

3. The place where one actually lives. – Residence

4. One of two or more rows arranged one above another. – Tier

5. A stream of liquid suddenly shot forth from narrow opening. – Jet

6. A thing having or showing such a design. – Layout

7. A small waterfall or a series of small waterfalls. – Cascade

8. A human or animal figure, carved, cast or modeled in stone, bronze, clay. – Statue

9. A flow of water falling from a high place. – Waterfall

После выполнения этого вида деятельности предлагается составить кроссворд, используя ключевое слово по диагонали или вертикали - Fountain

Ш. Аудирование.Listening. В этом виде деятельности используется запись носителя языка с текстом о Петергофе. Ученики прослушивают запись и одновременно выполняют задание, в котором необходимо отметить те названия фонтанов, информацию о которых они прослушили в записи. После этого учащиеся называют сначала те названия, о которых говорилось в тексте, а затем те, которых не было в тексте. Задание выполняется в парах.

Listening time: While you are listening tick the name of fountains you hear:

1. The Sampson Fountain.

2. The Chess Hill Fountain.

3. The Triton Fountain.

4. The Lion Fountain.

5. The Pyramid Fountain.

6. The Sun Fountain.

7. The Little Umbrella Fountain.

8. The Great Cascade Fountain.

IV. Работа с текстом. Reading. В этом виде деятельности учащимся необходимо выполнить задание True/False. При выполнении которого ученики выполняют задание путем поиска информации в тексте. Работу рекомендуется выполнять в группах. Неправильные предложения ученики должны исправить и назвать правильные.

The Capital of Fountains

Peterhof is located 30 km west of St.Petersburg on the shores of the Gulf of Finland. It was the summer residence of Peter the Great, built to commemorate victory over the Swedes in 1709 and to show the Strength of the Russian Empire.

Peterhof was designed to resemble Versailles in France and architects from all over the world were involved in its design. Over 4000 peasants dug the gardens, parks and canals, and Peter the Great himself helped plan the layout of the gardens and fountains. Vasily Tuvolkov, Russian’s first hydraulics engineer, built the fountains in 1721-1722.

The Great Cascade fountain in the gardens has 17 waterfalls, 142 water jets, 66 fountains, 29 bas-reliefs and 39 gilded statues, including the famous five-ton Sampson Fountain. It is surrounded by eight dolphins and is wrestling the open jaws of a lion from which a jet of water shoots over 20 metres into the air. Another fountain, the Chess Hill, contains some of the best waterfalls cascading over bronze dragons. The Triton Fountain shows Neptune’s son wrestling with a sea monster. The Pyramid Fountain was designed by Peter the Great and is made up of seven tiers and 505 jets.

Some of the fountains are there to surprise and amuse visitors. The Little Umbrella fountain sprays out water from 164 jets as soon as anyone sits on a bench underneath it. The Little Oak fountain sprays out water if it senses any weight approaching it and the Pebbles fountain also drenches visitors who sit on a nearby bench.

To feel happy and make their spirits high, Russians and foreign visitors come to Peterhof to enjoy its magic charms.

.Reading Time:

Are these sentences True or False? Correct False sentences.

1. Peterhof is located 50 km west of St.Petersburg.

2. It was the summer residence of Peter the Great.

3. The Great Cascade Fountain in the gardens has 39 statues.

4. The Little Umbrella fountain sprays out water from 100 jets.

5. The Chess Hill Cascade is surrounded by eight dolphins.

V. Письмо. Writing: В этом виде деятельности учащимся предлагается написать рекламу для туристов о Петергофе, методом заполнения пропущенных слов. Выполнение такого вида задания развивает их творческие способности.

Writing: Using these words write an advertisement for a travel leaflet about Peterhof.

Visit and Enjoy *The Capital of Fountains*

One of the most ____________________ places in _________.

Peterhof is famous for its ____________________.

We hope you will ____________ there.

You will have a lot of _________.

Peterhof is a ____________ place to visit.

Welcome to ____________.

Возможные варианты ответов: beautiful, Russia, fountains, enjoy, fun, popular, Peterhof.

VI. Говорение. Speaking. A foreign visitor would like to learn about Peterhof. What can you tell him/her?

В этом виде деятельности ученики выступают в роли гида, рассказывая о столице фонтанов используя карту-план парка фонтанов.

VП. Итоговый тест. Test. Тест выполняется на время. Кто больше даст ответов за определенное время. Who is the winner?

1) Read and change the pronouns in bold with information from the lesson:

a) It was the summer residence of Peter the Great.

b) He built the fountains.

c) It contains some of the best waterfalls cascading over bronzed dragons.

d) He designed the Pyramid fountain.

e) It sprays out water from 164 jets.

Answers: a) Peterhof, b) Vasily Tuvolkov, c) The Chess Hill fountain,

d) Peter the Great, e) The Little Umbrella fountain.

2) Connect the numbers with the words:

a) 4000         1) bas-reliefs

b) 17         2) gilded statues

c) 29          3) water jets

d) 142         4) fountains

e) 39          5) peasants

f) 66         6) waterfalls

g) 7          7) tiers

Answers: a-5, b- 6, c- 1, d- 3, e- 2, f- 4, g- 7