Класс: 7 и выше (в зависимости от уровня подготовки).
Тип урока: урок открытия нового знания.
Современные педагогические технологии:
- технология коммуникативного обучения;
- технология исследовательской деятельности;
- игровая технология;
- информационно-коммуникационная технология;
- метод проекта.
Цели урока:
- образовательная: расширить знания учащихся и активизировать лексику по теме «Охрана окружающей среды»;
- развивающая: совершенствовать умения и навыки практического владения английским языком по данной теме по таким видам речевой деятельности как говорение и чтение, развивать догадку, логическое и творческое мышление;
- воспитательная: воспитать познавательный интерес и любознательность, эстетическое восприятие и самостоятельность
Формы работы:
- фронтальная
- индивидуальная
- групповая
Оборудование урока:
- картинки с изображением заповедников
- компьютерная презентация
- мультимедийный проектор
- раздаточный материал (рабочий лист с заданиями по чтению)
- раздаточный материал (рабочий лист с текстами для групповой работы)
- заготовки для буклета: лист А4, клей, картинки, цветные карандаши/маркеры
Lesson plan
Warm-up:
- Greet the students.
- Show images of different national parks (Приложение 1 и Приложение 2) and ask students to describe what they see. (The pictures show nature reserves/national parks).
- Discuss as a whole class what they think is special about each park.
Lead-in:
- Write the word “National reserve” in the centre of the board and have students suggest related words (e.g. nature, wildlife, flora and fauna, endangered species, hiking)
- Ask: What is a nature reserve? (an important area to protect its flora and fauna)
- Ask if students have heard of any reserves in Russia. Can they name any?
- Say: Today we’re going to learn about national parks or reserves in Russia.
- Play “Fact or Fiction” game related to Russian nature reserves. (Приложение 3). Ask what fact in the game surprised them.
Task 1: Reading
- Pre-teach vocabulary (Приложение 4).
- Students read the text about Russian reserves and complete the table in ex.1 шindividually (Приложение 4). Students check the answers in pairs.
- Students do ex.2, 3 and 4 (Приложение 4). Check the answers together.
Task 2: Creating a leaflet
- Divide the class into groups and give each group corresponding texts about other Russian reserves. Text A to Group 1, Text B to Group 2 … (Приложение 5). In groups the students read their text and elicit the kind of information included: the name and location, its history/creation, statistics, wildlife living there, activities for visitors. In small groups students research the national park and create a leaflet. They can add pictures. Set the time limit.
- Students present their information to the class.
- Ask students to consider which of the reserves they would most like to visit and why.
Task 3: Optional activity: (discussion)
If there is time, students pretend to be park rangers explaining why national parks are worth visiting.
Possible answers
The national parks are worth visiting because it’s a great opportunity to see unique wildlife and learn new things. Visiting a national park can inspire you to travel around Russia. It helps to understand the importance of protecting nature. At a national park can you can have a tour guide who can tell you about its flora and fauna. When you book a tour, you invest helping to provide care of the animals.
End of the lesson:
- Make assessment.
- Give homework: to design an emblem to represent your national park, including the name and what makes it special.